logo F1online.sk

AlphaTauri čakajú v roku 2024 ďalšie zmeny, očakáva sa užšia spolupráca s Red Bullom

Júki Cunoda
© Twitter/AlphaTauri
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 4. 2023

Jeden z najväčších paradoxov nového cyklu pravidiel. Štatisticky je AlphaTauri AT04 najpomalším monopostom v úvode sezóny 2023, pričom jeho „brat“ RB19 od Red Bullu v šampionáte dominuje. Tento paradox trvá prakticky už od minulej sezóny, ktorá ponúkla veľmi podobný obraz. Vo Faenze sa však hotujú, že súčasný stav nepotrvá dlho.

Víťazstvo v Monze v roku 2020 a historicky najúspešnejšia sezóna 2021 dávali tušiť, že muži a ženy vo farbách AlphaTauri vedia, čo robia. Prišla však nová generácia monopostov a s ňou aj trápenie talianskeho celku s aerodynamickým vývojom a nadváhou.

Rok 2023 mal priniesť zvrat a vytúžený posun vpred, ale to sa nestalo. Už od predsezónnych testov bolo jasné, že veľký skok vpred sa nekoná a trápenie, najmä v pomalých zákrutách, pokračuje ďalej. Šéf tímu Franz Tost tak stratil trpezlivosť.

„Pustili sme sa do rôznych programov. Inžinieri mi tvrdia, že sa nám podarí spraviť veľký pokrok, ale ja im už neverím. Ja chcem vidieť len časy na kolo, pretože to jediné sa počíta,” odkázal šéf talianskeho tímu vyčítavo počas saudskoarabského víkendu.

Médiá avizujú, že na aerodynamickom oddelení AlphaTauri príde k veľkým zmenám, ostatne to priznal aj sám Franz Tost v rozhovore pre nemecký SPORT1. Odmietol však povedať niečo konkrétnejšie.

„Práve s aerodynamikou je to v tejto ére nesmierne zložité. Je pritom zrejmé, že vysoko postavené figúry AlphaTauri sa domnievajú, že práve aerodynamické oddelenie je slabinou tímu,“ uvádza portál The Race.

„Podľa informácií portálu The Race došlo k bližšie nešpecifikovaným ‚zmenám‘ na aerodynamickom oddelení, pričom niektorí zamestnanci z tímu odišli, iní doň prišli,“ dodáva britský portál, ktorého informácie nie sú tak úplne nové.

S nelichotivou situáciou bol pred novinármi v Austrálii konfrontovaný aj technický riaditeľ Jody Egginton. Práve jeho stolička sa po Tostovej kritike otriasa a AlphaTauri by malo prísť s novou štruktúrou, v ktorej sa povinnosti technického riaditeľa rozdelia – ako napríklad vo Ferrari či v McLarene.

„Franz je ako šéf tímu sklamaný, že auto sa nedokázalo pevne usadiť v strede poľa, kde chceme byť, a svoje sklamanie vyjadril určitým spôsobom,“ prehlásil Egginton.

„Faktom však je, že niektoré naše vývojové ciele sme splnili – tie sme si nastavili správne a poriadne – a niektoré nie, ale aj tie časom splníme. V strede poľa je to veľmi tesné a ak svoje ciele nesplníte, tak sa ocitnete na konci poľa,“ dodal.

Čo sa s tým teda dá robiť? Ako priznal aj Tost, okrem personálnych zmien budú nasledovať aj organizačné. Očakáva sa, že AlphaTauri sa opäť privinie k Red Bullu, keďže spolupráca týchto dvoch v súčasnosti nie je taká úzka ako napríklad v prípade Ferrari a Haasu.

„Aj keď AlphaTauri používa zadné zavesenie Red Bullu, rovnako tak motor i prevodovku, predné zavesenie si už tím navrhuje sám,“ uvádza The Race.

„Dôvodom sú sčasti náklady, pretože nominálne výdaje na kúpu predného zavesenia, stanovených pravidlami a započítavaných do rozpočtového stropu, sú vyššie než výroba týchto komponentov vo vlastnej réžii; a sčasti túžba nechať AlphaTauri robiť si veci po svojom v oblastiach, v ktorých tím odvádza dobrú prácu nezávisle od Red Bullu,“ upresnil The Race.

„Zrejme v tom môže byť aj obava, aby AlphaTauri nebolo vnímané skrátka ako klon Red Bullu vzhľadom na rovnakého vlastníka,“ dodáva britský portál.

To by sa však v roku 2024 malo zmeniť. Spojenie AlphaTauri a Red Bullu sa má priblížiť napríklad synergii medzi Ferrari a Haasom. Na rok 2024 sa vraj chystá ešte užšia spolupráca a „zvýšenie počtu používaných spoločných dielov“.

To so sebou prinesie významné konštrukčné zmeny a nasadenie tohtoročného predného zavesenia Red Bullu so systémom pullrod, kým AlphaTauri v súčasnosti používa konvenčný pushrod.

Je však veľmi otázne, či rozšírenie počtu mechanických komponentov tímu pomôže, ak nebude mať prístup k aerodynamickým riešeniam Red Bullu, čo je v súčasnosti prísne zakázané. Práve aerodynamika je totiž obrovským problémom AlphaTauri a tú si v rámci pravidiel od Red Bullu kúpiť nesmie. Teoreticky by však takto mohol tím získať lepšiu kontrolu nad mechanickou stránkou monopostu a tým aj ľahšie vyriešiť svoje aerodynamické problémy.

Nesporná výhoda spočíva aj v tom, že AlphaTauri vlani obsadilo v Pohári konštruktérov predposledné miesto, vďaka čomu má v tomto roku k dispozícii omnoho viac času na vývoj vo veternom tuneli. Mimochodom, tento tím sa delí s Red Bullom o zariadenia v Bedforde, čo obom celkom otvára zaujímavé možnosti, len si musia dávať pozor, aby ich FIA nemohla pri niečom nachytať.

AlphaTauri je už dnes sčasti anglickým tímom, keď sa asi sto zamestnancov aerodynamického oddelenia presťahovalo do anglického Bicesteru. Je možné, že by sa tím postupne mohol presúvať do Anglicka, čo určite zvýši jeho trhovú hodnotu pred možným predajom.

Súvisiace články