Simulácie 2022: Autá nakoniec nebudú také pomalé, stratia len päť desatín
Keď nám Formula 1 prvýkrát predstavila nové technické pravidlá, hovorilo sa o výraznom spomalení monopostov na úrovni až piatich sekúnd na kolo. Najnovšie simulácie, do ktorých sa pustili technici F1 pod vedením Pata Symondsa, však vykazujú úplne iné čísla. Medziročne by sme vraj mali spomaliť len o 0,5 sekundy a koncom roka by sme sa dokonca mohli dostať na súčasné hodnoty.
Tímy toho nechcú o nových monopostoch veľa prezradiť a spraviť chybu, akú pred sezónou 2009 spravil Ross Brawn, keď súperom “vytáral”, že nové monoposty nebudú až o toľko pomalšie, ako sa čakalo. Našťastie preňho a pre jeho stajňu ho konkurenti označili za klamára a nesnažili sa nájsť v nových pravidlách dieru.
Dnes sa tak musíme opierať najmä o simulácie tímu odborníkov pracujúcich priamo pre Formulu 1. V porovnaní s minulosťou je to však veľký posun vpred, keďže pred časom sme mali k dispozícii len pomerne nepresné odhady. Teraz tím pod Patom Symondsom aktívne vyvíja model monopostu a na základe počítačových CFD simulácií skúma jeho vlastnosti.
Samozrejme, cieľom je dosiahnuť, aby monoposty dokázali jazdiť jeden za druhým, časy na kolo sú až druhoradé. Aj preto Formula 1 požiadala technických riaditeľov, aby ju informovali o tom, čo v tejto oblasti zistili. Koniec-koncov pre všetkých je dobré, ak FIA s pomocou tímov dokáže čím skôr odhaliť potenciálne šedé zóny v pravidlách.
“FIA môže zakázať istý vývoj, ak bude mať pocit, že ide proti duchu pravidiel,” upozorňuje Pat Symonds. Takýto zákaz, ktorý by FIA vydala až po predstavení nových áut, by mohol tím úplne potopiť, keďže by na danom triku mohla stáť celá filozofia auta. Zatiahnuť ručnú brzdu hneď v zárodku vývoja je výhodnejšie aj po finančnej stránke. Je v záujme stajní všetko už od začiatku konzultovať s FIA a vyhnúť sa podobnej situácii.
Auto Motor und Sport dokonca informuje, že FIA už buď svojpomocne, alebo s pomocou tímov odhalila niekoľko dier v pravidlách, ktoré sa podarilo zaplátať. O čo konkrétne išlo, však nie je známe.
“Najväčšie starosti nám robí to, že sa niekomu podarí odkloniť turbulentný vzduch, ktorý sa tvorí v prednej časti auta, po vonkajšku monopostu. To potom spôsobuje problémy, keď jazdíte za takým autom,” vysvetľuje Symonds.
Jeho tím preto dohliada na to, aby sa tímy nevzdialili od toho, čo prikazujú pravidlá — alebo čo majú prikazovať. “Náš plán je odkloniť turbulentný vzduch po vnútrajšku predných kolies a v istom momente ho nasmerovať smerom hore. Všetko sa tomu musí podriadiť.”
Bývalý technický riaditeľ Williamsu zdôrazňuje, že nikdy nebolo cieľom spomaliť autá. Preto inžinierom F1 neprekáža, aké majú byť monoposty rýchle podľa aktuálnych simulácií. “Odhadujeme, že na začiatku sezóny budú nové autá v priemere o pol sekundy pomalšie v porovnaní so súčasnými. Na konci sezóny by mohli byť vyrovnané. Hovorím, že mohli, pretože ešte nevieme, aké vývojové tempo umožnia tieto nové pravidlá.”
Podľa čoho Symonds odhaduje, že nové autá budú takmer rovnako rýchle ako tie súčasné? Odborník na aerodynamiku sa spolieha na dáta z veterného tunela, ktoré hovoria, že pomer prítlaku k odporu zostane rovnaký ako dnes, a teda 4:1.
Očakáva sa tiež, že v stredne rýchlych a rýchlych zákrutách budú monoposty dosahovať vyššie rýchlosti, a to vďaka Venturiho efektu. Nezabudnime, že prítlak rastie s druhou mocninou rýchlosti. Ak teda monopost zrýchli na dvojnásobok, prítlak sa zväčší štvornásobne. Najviac prítlaku budú mať autá na rovinkách, kde ho však nepotrebujú. Tímy musia vymyslieť, ako minimalizovať odpor auta.
Výsledky simulácií vzbudzujú pozornosť aj v inom kontexte. Nové autá majú byť až o 38 kilogramov ťažšie a kvôli presunu na palivá E10 bude mať spaľovací motor zrejme nižší výkon. Na druhej strane sa však v padoku hovorí o tom, že osemnásťpalcové pneumatik Pirelli poskytnú viac gripu, ako sa očakávalo. Keď všetko sčítame, dostaneme stratu päť desatín na kolo.
Čo keby mali nové autá zásterky a fény?
Pat Symonds v rozhovore tiež prezradil, že v rámci prípravy pravidiel sa Formula 1 poihrávala s myšlienkou prinavrátenia zásteriek, aké sme vo Formule 1 videli medzi rokmi 1978 a 1982. A výsledky boli ohromujúce. Pomer prítlaku k odporu sa zvýšil až na 7:1, čo by predstavovalo zrýchlenie o tri sekundy na kolo v porovnaní so súčasnými autami.
Tímy sa však môžu snažiť utesňovať okraje len pomocou umelo vytvorených vzduchových vírov, ako je tomu teraz. A hoci podľa Symondsa pravidlá neposkytujú veľa priestoru na vývoj v tejto oblasti, ak by sa to niektorému tímu podarilo, FIA to zakazovať nebude pod podmienkou, že to nebude vytvárať turbulencie za monopostom.
Okrem toho experimentu technici pod vedením Pata Symondsa preverovali aj to, aký efekt by prinieslo prinavrátenie “vysávačových” monopostov po vzore Brabhamu BT46B, ktoré by spod seba sali vzduch, a tak pod autom vytvárali podtlak.
Takéto autá by dokázali výrazne zrýchliť v pomalých zákrutách. Nepotrebovali by totižto ísť rýchlo, aby mali veľa prítlaku. “Simulovali sme prejazd vlásenkou, cez ktorú dnes prechádzate rýchlosťou 70 km/h. S fénom by sme tam vedeli dosiahnuť rýchlosť cez 110 km/h.”
- Značky
- Pat Symonds