logo F1online.sk

Poučené Brawnom: Tímy si musia dať pozor na to, čo povedia o nových autách

Ross Brawn a Christian Horner
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala24. 8. 2021

Príchod nových technických pravidiel so sebou vždy prináša riziko, že niektoré z tímov v nich okamžite odhalia šikovnú vychytávku, vďaka ktorej môžu ovládnuť štart do novej éry. Nuž a ak sa už niekomu niečo také podarí nájsť, je preňho veľmi dôležité, aby o tom nikto netušil. Brawn pred svojou pamätnou sezónou 2009 spravil v tomto smere chybu. Chybu, ktorú teraz nechce nikto zopakovať.

Jediný monopost tímu Brawn GP s označením BGP-001 ovládol sezónu 2009. Najviac vyťažil z objavenia tzv. dvojitého difúzora, teda triku, ktorý v pravidlách odhalil len on, resp. Honda, Toyota a Williams. Ich piloti vďaka tomu jazdili s oveľa väčším prítlakom ako súperi.

Nové pravidlá mali totižto množstvo prítlaku výrazne skresať. Keď sa však inžinieri Hondy celé mesiace pred nečakaným oznámením odchodu z Formuly 1 pustili do vývoja, zistili, že cieľ zmenšiť prítlak monopostov sa celkom nepodarilo naplniť.

Aerodynamici totižto na rozdiel od súperov pracovali s dvojitým difúzorom. Vtedy však celkom netušili, že objavili novinku, ktorá bude definovať boje o tituly v nasledujúcich rokoch, a o ktorej súperi netušia. A tak sa stalo, že na jednom z technických stretnutí v roku 2008 Ross Brawn ostatným tímom naznačil, že v pravidlách je šedá zóna, vďaka ktorej by mohli výrazne získať.

Na tento moment si Ross Brawn zaspomínal vo svojej knihe Total Competition. “Nové pravidlá sme predstavili s cieľom znížiť prítlak monopostov v roku 2009 o 50 percent,” hovoril Ross Brawn na spomínanom stretnutí. “Avšak z dát, ktoré pri vývoji auta pre rok 2009 vidím, viem, že to nie je tento prípad.”

“Netrafili sme teda náš cieľ. Chceme teda nejako revidovať pravidlá, alebo máme všetci jasno v tom, že sme skrátka nesplnili tento cieľ?” pýtal sa, no na svoje šťastie neprezradil, kde mal jeho tím inžinierov nájsť toľko prítlaku.

Brawnovi však nerobilo starosti, že by sa o novom riešení difúzora dozvedela konkurencia. Podľa svojich slov mal takú dôveru vo vývojový program Hondy, že nepochyboval o tom, že ak by sa súperi vybrali rovnakou cestou, tak by to Honda spravila lepšie. Nuž a Toyota a Williams to napokon ani tak dobre nezvládli.

Súperi sa však Brawnovi vysmiali. “Niekoľko ľudí ma obvinilo z toho, že úmyselne straším ľudí, že to nie je pravda a pravidlá splnili svoje ciele. Keď sme sa o tom bavili, všetci mi len povedali: Strč sa! Pomysleli som si, že chvalabohu.”

A tak vďaka šikovným inžinierom Hondy Brawn ovládol úvod sezóny 2009. Súperi sa zatiaľ všemožne snažili bojovať proti dvojitému difúzoru, niektorí ho chceli zakázať, iní pracovali na jeho kopírovaní. Do dokonalosti ho napokon dotiahol Adrian Newey.

Dnes sa podobné myšlienky zavŕtali do hláv mnohých šéfov technických oddelení. Technický riaditeľ AlphaTauri Jody Egginton pre racefans.net uviedol: “S každou zmenou pravidiel prichádza element zisku a rizika. Niekto by mohol niečo nájsť, z pohľadu aerodynamického konceptu akési optimum, ako sa to podarilo v minulosti — jedným z týchto prípadov je dvojitý difúzor.”

Faktom však je, že teraz to majú inžinieri podstatne ťažšie ako pred rokom 2009. Na nových pravidlách totižto dlho pracoval celý tím inžinierov a všetko prebral do takej hĺbky ako ešte nikdy predtým.

“Rozhovory boli oveľa rozsiahlejšie a množstvo práce, ktorú do toho vložila Formula 1 a FIA, bolo oveľa väčšie, zachádzalo sa do väčších detailov ako kedykoľvek predtým,” prikyvuje Egginton. “A bolo to vedeckejšie. Tímy si na to posvietili o čosi dôkladnejšie, viac sa o tom debatovalo a aj sa to rozoberalo dlhšie, dokonca aj keď si odmyslíme pandémiu. Protiargumentom by zas mohlo byť, že na každého človeka, ktorý to pripravoval z F1 alebo FIA, majú tímy desiatich ďalších.”

Tímy však budú musieť rozlúsknuť ďalšiu otázku. Ak už nájdu nejakú šedú zónu v pravidlách, využijú ju? FIA a Ross Brawn už totižto avizujú, že sa nebránia ani “objasňovaniu” pravidiel technickými direktívami uprostred ročníka, ak tímy vymyslia riešenia, kvôli ktorým sa nepodarí naplniť ciele nových pravidiel.

“Budeme sledovať, čo tímy spravili, a budeme to projektovať do našich modelov, aby sme mali istotu, že žiaden z našich cieľov nebude ohrozený,” vysvetľuje pre The Race Ross Brawn. Dôvodom je fakt, že pravidlá sa od prvotnej verzie predsa len aspoň trochu rozviazali, aby neboli všetky autá úplne identické.

“Časť zo spätnej väzby od tímov bola o tom, že v pôvodných návrhoch nebolo dostatok priestoru na to, aby sa vytvorili výkonnostné rozdiely. Výsledkom bolo to, že sme pár oblastí uvoľnili. Pat (Symonds), Jason (Somerville) a Nikolas (Tombazis) sa veľmi podrobne pozreli na to, čo by sa s tým dalo robiť. Výsledkom bolo to, že sme to trochu rozviazali.”

“Takže áno, ak to prinesie aj nejaké vizuálne odlišnosti, tak to bude povzbudzujúce. Ale ak to bude mať negatívny vplyv na dosiahnutie našich cieľov, tak veci budeme upravovať, aby k tomu nedošlo,” odkazuje šéf F1 pre motoršport.

Predstavenie technickej direktívy počas sezóny by mohlo narušiť celú filozofiu monopostu. Tímy preto musia zvážiť, či pôjdu do tohto rizika, vysvetľuje Jody Egginton. “Hra teraz vyzerá nasledovne: Ak nejaký tím nájde niečo, o čom si myslí, že by to mohla byť diera v pravidlách, tak sa musí rozhodnúť: Chceme to skúsiť a využiť to? Sme si istí? Alebo chceme, aby táto diera bola zaplátaná?”

To je veľký rozdiel v porovnaní s rokom 2009. “Ten pomer sa zmenil. Pri dvojitom difúzore nemali tímy, ktoré ho odhalili, nad čím špekulovať.”

Nuž a tak si dnes na technických stretnutiach tímy musia dať pozor na svoje výroky nielen kvôli tomu, aby nejakú šedú zónu neodhalili súperi, ale aby ju neodhalila FIA a F1. Niekoľkomesačný vývoj by totižto mohol vyjsť nazmar ešte skôr, ako sa vôbec skončí aktuálny ročník. “Myslím si, že na technických stretnutiach budú ľudia veľmi obozretní pri vyslovovaní akýchkoľvek nevinných poznámok.”

Súvisiace články