logo F1online.skF1online.sk

Tosta v posledných pretekoch vytočili vlastní stratégovia: Tie počítače vám vyhodím!

Franz Tost
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 1. 2024

AlphaTauri dorazilo na poslednú veľkú cenu sezóny odhodlané prekonať Williams a odniesť si siedme miesto v Pohári konštruktérov. Tím bol v závere ročníka v skvelej forme a podľa odborníkov neboli šance Júkiho Cunodu a Daniela Ricciarda vôbec malé. Inžinieri ich ešte posilnili nasadením novej podlahy a šiestym miestom v kvalifikácii ich podporil Júki Cunoda. V nedeľných pretekoch však tím nedokázal túto nádejnú pozíciu udržať.

AlphaTauri prichádzalo na okruh Yas Marina so sedembodovým mankom, čo pri konkurencii Red Bullu, Ferrari, Mercedesu, McLarenu a Aston Martinu, ktoré mali dostatočnú kvalitu na kompletné obsadenie najlepšej desiatky, nebola vôbec malá strata. Taliansky tím však mal dobrú formu a Cunoda to aj potvrdil šiestym miestom v kvalifikácii.

Bohužiaľ, Daniel Ricciardo kvalifikáciu nezvládol a po štarte z pätnásteho miesta mohol len ťažko ašpirovať na body. Cunodovi naproti tomu tím naordinoval len jednu zastávku v boxoch, ktorá sa určite neukázala byť najrýchlejšou cestou do cieľa. Potreboval však skončiť prinajhoršom šiesty. Toto umiestnenie nakoniec ukoristil Oscar Piastri s náskokom takmer dvanásť sekúnd pred japonským pretekárom. Je teda veľmi otázne, či to Júki mohol zvládnuť aj s dokonalou stratégiou.

„Už to majú za sebou,“ povedal Franz Tost so smiechom o svojich stratégoch na posledných pretekoch v jeho kariére pre F1-Insider. „Aj inžinierov počítačovej generácie musíte poučovať. Bol som nahnevaný, pretože náš Júki Cunoda zostal na posledných pretekoch v Abú Zabí na trati príliš dlho.“

„Aj slepec so slepeckou paličkou mohol vidieť, že ho treba povolať na výmenu pneumatík, aby tak nestratil pozíciu v prospech Fernanda Alonsa. Stratégovia však spustili ich výpočtové programy a verili číslam. To bolo na mňa príliš veľa. Vyhrážal som sa, že im nabudúce tie ich počítače vyhodím na trať! Boli to však moje posledné preteky, takže sa to nestane,“ povedal Tost.

„Deti počítačov si musia uvedomiť, že tie môžu byť dobrý nástroj, ale nič viac. Na prvom mieste musí byť zdravý rozum, pretože programy, ktoré používajú, napísali predsa ľudia,“ dodal ostrieľaný Rakúšan, ktorý bude po novom už len poradcom.

Podľa jeho slov sa však toto pravidlo vzťahuje len na stratégov a inžinierov, ale už nie na pilotov. „Nie, naopak, piloti by mali študovať čo najviac dát, aby sa mohli neustále zlepšovať. Príliš často som zažil, že jazdec ani nevedel, aké nastavenie používa jeho tímový kolega. Svoj výkon môžete neustále zlepšovať len vtedy, ak spätne analyzujete svoje kolá a preteky,“ povedal Tost.

Súvisiace články

Diskusia