Že sú mechanici preťažení? Nezmysly, nie sme na prázdninách, hlási Tost

Je 24 veľkých cien príliš veľa? Podľa väčšinového názoru áno. Napríklad Lando Norris povedal, že 24 veľkých cien rozhodne nie je veľa pre pilotov, ale na zamestnancov a traťové tímy je to ohromná záťaž. Tento názor v podstate prevažuje, ale nájdu sa aj výnimky. Jeden z najtvrdších mužov v tomto športe, bývalý šéf Toro Rosso Franz Tost, si to napríklad vôbec nemyslí.
Nikto vo Formule 1 nie je prepracovaný a nemôže byť prepracovaný, hlási odhodlane bývalý šéf sesterského tímu Red Bullu. Franz bol známy svojou pracovitosťou a nekompromisným prístupom. Aj pred sedemdesiatkou vraj išiel naplno ako workoholic; vstával o štvrtej ráno, aby si pred prácou zabehol desať kilometrov, a s manželkou sa vraj dohodol, že budú mať dva týždne spoločnej dovolenky počas letnej prestávky, inak mieni stále pracovať. Jedna legenda dokonca hovorí, že do práce chodil aj 24. decembra, aj keď bol v továrni v podstate sám.
Asi neprekvapí, že sťažnosti na príliš vysoký počet veľkých cien ho príliš nedojali. „Ľudia vždy hovoria, že mechanici sú preťažení, ale to je totálny vtip. V žiadnom prípade nie sú preťažení,“ vyhlásil Tost, ktorého cituje Motorsport-Total.com.
Ten si na pretekárskych okruhoch preskákal vskutku všeličo. Spomína pritom na „staré časy“, keď sa vraj pracovalo oveľa viac a oveľa tvrdšie, boli to časy, keď sa, podľa slov bývalého športového manažéra Sauberu Beata Zehndera, „chodilo do hotelov iba osprchovať“. Tá doba je však preč a určite je to tak lepšie. Podľa Tosta je to však dôkaz, že dnešní mechanici nemôžu byť prepracovaní.
„Keď som prišiel do Formuly 1, mali sme cez víkend preteky a v utorok, v stredu a vo štvrtok sme testovali, dokonca sme mali dve autá. Všetky tie dni si pritom odmakali rovnakí technici a inžinieri. Od nikoho som vtedy nepočul žiadne sťažnosti,“ vyhlásil Tost, ktorý následne dodal, ako je to dnes.
„Teraz zaviedli vo Formule 1 zákaz nočných prác, čo znamená, že po deviatej večer sa nepracuje a začať sa môže až o ôsmej ráno. Preboha, čo by ešte chceli? Pracovať vo Formule 1 je privilégium. Celá táto rovnováha medzi pracovným a súkromným životom je úplne zbytočný nezmysel. Nič také nepotrebujete a je to len pre lenivých ľudí,“ povedal bývalý šéf Toro Rosso a AlphaTauri.
Žiadne testy nepotrebujeme
Nech to znie akokoľvek tvrdo, a nech je za to akokoľvek kritizovaný, toto je starý Franz. Stále platí, že mnohí bývalí zamestnanci naňho nedajú dopustiť ako na prísneho, ale férového šéfa a rovného chlapa. Nedá sa pritom povedať, že by bol Tost nejaký staromilec. Napríklad k rozšíreniu testovania zaujal negatívny postoj.
„Ak niekto tvrdí, že treba viac testovať, tak má zastaralý spôsob zmýšľania. Testy ani trochu nepotrebujeme,“ povedal Rakúšan. „Testy sú najzbytočnejšia vec. Je to len nástroj pre inžinierov, aby sa mohli trochu pohrať, tu prenastaviť odpruženie, tam upraviť stabilizátor, hentam zvýšiť prítlak. Je to zbytočné. Peniaze sa zarábajú na pretekoch. Čím viac pretekov sa jazdí, tým viac peňazí Formula 1 zarobí.“
Záver je jasný a treba vraj čo najviac pretekať, nie testovať. „Treba zorganizovať čo najviac pretekov. Mohli by sme ich mať až 26. Rok má 52 týždňov a preteky každý druhý týždeň by dávali zmysel. Nehovorím to, lebo som teraz dôchodca, ale tvrdil som to vždy,“ pokračoval Tost.
„So svojimi bývalými kolegami som o tom viedol vášnivé diskusie,“ smeje sa Tost. „Hovorili mi: ‚To je priveľa, 18 až 20 pretekov je maximum.‘ Ja som sa ich vždy pýtal: ‚Čo ste vlastne zač? Ste pretekársky tím, alebo dovolenkový tím?‘“
- Značky
- Franz Tost