logo F1online.sk

F1 nezažije motorové fiasko, tímy pracujú so starými dátami, tvrdí Symonds

Sergio Pérez a Max Verstappen, Red Bull zozadu
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala8. 7. 2023

V padoku cítiť nepokoj. Niektorým tímom robia starosti motorové pravidlá na rok 2026, ktoré vraj môžu spôsobiť poriadny trapas. Na tento poplach konečne reaguje aj samotná Formula 1, no ubezpečuje, že obavy sú neodôvodnené. Tímy skrátka pracujú s neaktuálnymi dátami, a tak ich dojmy nekorešpondujú s realitou.

Cez víkend v Spielbergu sa rozhodol tému motorových pravidiel verejne otvoriť Christian Horner, ktorý načrtol naozaj hrozivý scenár: Elektrická časť pohonnej jednotky pre rok 2026 vraj nebude mať dostatok energie, aby dokázala zaberať na celej dĺžke rovinky. Max Verstappen tieto slová kvitoval a zhodnotil, že sa na novú éru vôbec neteší.

Toto Wolff sa na druhej strane nechal počuť, že Red Bullu v skutočnosti nerobia starosti pravidlá, ale jeho vlastný motorový program. Navrhované riešenie, ktorým by bolo posilnenie postavenia spaľovacieho motora na úkor elektrickej časti, je vraj len zákulisná snaha vydobyť si výhodnejšiu pozíciu.

V Silverstone sa k Christianovi Hornerovi pridal aj šéf Ferrari Frédéric Vasseur, ktorý je ochotný rokovať o zmene v pravidlách. Na rozdiel od Tota Wolffa, podľa ktorého už neexistuje šanca, že by sa ešte ohýbali motorové pravidlá.

Technický riaditeľ Formuly 1 Pat Symonds všetkým neveriacim Tomášom odkazuje, že poplach spustili predčasne na základe starých dát, ktoré nebudú korešpondovať s realitou. “Tímy míňajú veľkú časť zo svojich rozpočtov na nákup poplašných systémov,” odľahčil v rozhovore pre Autosport. “Presne to isté sa stalo aj pred rokom 2022: Nebude to fungovať, už sme si tým všetkým prešli a vieme, čo robíme, tvrdili tímy.”

“Autá pre rok 2026 podľa mňa nepredstavujú väčší skok, než akým boli tie na sezónu 2022. Dokonca by som tvrdil, že z hľadiska aerodynamiky je to ešte menší skok. Áno, budeme mať na aute viac aktívnych komponentov, ale aktívna aerodynamika nie je žiadne čarodejníctvo. O tom som si dosť istý,” zamyslel sa 70-ročný Angličan.

Jeden z katastrofických scenárov Red Bullu ráta s tým, že tvorcovia pravidiel sa rozhodnú na riešenie motorového problému využiť aktívnu aerodynamiku. Čím menší odpor, tým viac energie zostane v batériách. V tom prípade však utrpí pretekanie, keďže jazda v zákryte nebude taká výhodná.

Na vývoj aerodynamiky dohliada jej šéf Jason Somerville. Podľa Symondsa sa jeho tímu darí a všetko vyzerá dobre. “Máme vytýčené ohromné ciele z hľadiska odporu auta, ale Jason a jeho chlapi idú za ním. Takže áno, myslím si, že ich môžeme dosiahnuť. A k tým poplašným správam od tímov a k Maxovým vyjadreniam, že v simulátore už v novom aute sedel: On nesedel v tom, čo sa chystá. Viem to, že pretože naše simulácie sú v porovnaní s nimi o celé mesiace popredu.”

Práve naopak, pretekanie má byť ešte lepšie, aj keď zákryt bude menej efektívny. F1 to chce dosiahnuť s pomocou aktívnej aerodynamiky odstránením DRS vlakov. “Jeden z cieľov na rok 2026 je odstránenie DRS vláčikov. Momentálne sa bavíme o aute, ktoré má štyri aerodynamické stavy. Nemyslím si, že tieto stavy budú štyri, nakoniec budú dva, možno tri. Niečo z toho dosiahneme prostredníctvom technických pravidiel, ale niečo z toho aj cez športové regule, naznačuje Symonds, že ovládať aktívne elementy aerodynamiky by mohli aj samotní jazdci.

“Autá na rok 2026 nebudú mať k dispozícii také obrovské množstvo energie ako dnes. Keď sme monopost stvorili, chceli sme rekuperáciu aj na prednej náprave. To výrobcovia zavrhli a tým nám sťažili život. Nie je to však nemožné. Teraz sa treba pozrieť na športové pravidlá a veľmi dôkladne popremýšľať, ako budeme rekuperovať energiu a ako ju budeme využívať. Toto nebude len technická záležitosť, ale aj športová.”

Staré simulácie, staré starosti

Na technickom oddelení F1 vôbec nepanikária. Pat Symonds svoj pokoj vysvetľuje tým, že v tejto chvíli má k dispozícii oveľa presnejšie čísla ako jednotlivé stajne zo svojich výpočtových modelov.

Údaje, ktoré sa skloňovali po predstavení pravidiel, boli len hrubý odhad. “Potrebovali sme dotiahnuť pravidlá pre motory a zakomponovať do nich aj nejaké čísla ohľadom manažmentu energie. Boli ešte len v plienkach. Vedeli sme, že to nebude fungovať a vedeli sme, že ich bude treba viac rozobrať. Za tých deväť mesiacov sme sa dostali na hodnoty, ktoré predstavujú veľký posun.”

“Výkonnostný profil monopostu na rok 2026 v simulátore sa veľmi nelíši od sezóny 2023. Takže táto záležitosť o dosahovaní maximálnej rýchlosti v polovici roviniek už nie je aktuálna,” upokojuje fanúšikov Pat Symonds. “Treba navyše pamätať na to, že súčasné autá už nedosahujú maximálku na konci rovinky. Spomínané podraďovanie na rovinkách skrátka nie je pravda.”

Tímy väčšinou dokážu presnejšie odhadnúť, čo sa bude diať. Formula 1 s Pirelli sa preto zvyknú opierať o ich výskum, no tentoraz vraj ťahajú za kratší koniec. “Problémom našich simulácií CFD v minulosti nebol softvér, ale množstvo dostupnej výpočtovej sily. Spojenie s AWS bolo úplne transformačné, museli sme sa učiť spoločne. Nevyzeralo to tak, že tu máte softvér, nahrajte ho a spustite. Spoločne sme museli odviesť neskutočné množstvo práce, aby to fungovalo poriadne, no umožnilo nám to spúšťať tieto nesmierne komplexné modely.”

“Existuje vec, ktorú voláme zlatý štandard. Sú ním dva monoposty jazdiace za sebou v zákrute, kde je prúdenie vzduchu nestabilné. Počítač sa pri tom zapotí. Keď sme mohli robiť takéto veci, pridalo nám to na sebavedomí. Ešte stále testujeme aj vo veterných tuneloch, no to naše sebavedomie ešte posilnilo,” odkázal.

Súvisiace články