F1 zabudla na fanúšikov. Čo tu vlastne robíte? spýtal sa FIA Lewis Hamilton


Keby sa McLaren nepostaral o oživenie Veľkej ceny Kataru, nedeľné preteky by fanúšikom poslúžili len na zmiernenie spánkového deficitu. Hlavným problémom je charakteristika okruhu, na ktorom sa nedá predbiehať, ale aj nečinnosť Medzinárodnej automobilovej federácie a Formuly 1. Vedenie tentoraz celkom zabudlo na fanúšikov.
V šprinte sme boli svedkami troch predbiehacích manévrov. V pretekoch ich nebolo oveľa viac a keď sa nejaké objavili, väčšinou im predchádzala jazdecká chyba. Okruh je totiž príliš technický a v turbulentnom vzduchu autá strácajú priveľa prítlaku.
Súhrnných 720 metrov DRS zón, čo je porovnateľné so Spa-Francorchamps, azda najvhodnejším okruhom na predbiehanie v kalendári, jednoducho nestačilo. Predĺžiť DRS zóny pritom bolo možné, keďže v roku 2023 boli až o 175 metrov dlhšie.
Lewis Hamilton v piatok konfrontoval s touto situáciou FIA. “Na jazdeckom brífingu som im položil otázku: Videli ste, že vlani sa tu nepredbiehalo, tak prečo ste napríklad nepredĺžili DRS zónu?” zisťoval sedemnásobný šampión. “Povedali mi: Hmm, no, nepomysleli sme na to. Hovorím teda, čo tu vlastne robíte?”
Zodpovednosť predovšetkým nesie FIA, ale v skutočnosti by si mala sypať popol na hlavu celá Formula 1 vrátane tímov. FIA totiž už vo februári zaslala tímom podrobné detaily okruhov vrátane dĺžok DRS zón. Za celý rok si nikto nevšimol potenciálny problém s okruhom Lusail, ktorý mal mať presne rovnaké DRS zóny ako vlani. Účastníci šampionátu sa spamätali až pred štartom víkendu, keď už boli všetky body merania nainštalované a otestované.
George Russell naznačoval, že FIA by mohla zakročiť v sobotu a predĺžiť DRS zóny, no v padoku sa nenašla dostatočná podpora, keďže tímy by museli prehodnotiť nastavenia monopostov. V neposlednom rade ani FIA nemala veľa priestoru niečo meniť, keďže na predĺženie DRS zón by bolo nutné posunúť detekčné a aktivačné body, navyše takýto zásah treba prehodnotiť aj z hľadiska bezpečnosti v súvislosti s aktuálnymi autami.
Problémom však nie je len dĺžka DRS. “Ja som ani na jedno kolo nemal DRS!” vyhlásil George Russell po šprinte. “Je jedno, či by bola DRS trikrát dlhšia alebo kratšia, pretože som sa nedokázal dostať ani do DRS!”
Zákruty okolo cieľovej rovinky nie sú vhodné pre Formulu 1
Podľa Landa Norrisa bol efekt turbulentného vzduchu výrazný už tri sekundy za súperom. V posledných zákrutách je to problém, pripomína Russell. “Keď idete v troch rýchlych zákrutách pred rovinkou takmer naplno, je náročné sa udržať blízko.”
V Katare by sa okrem toho zišla nová prvá zákruta s menším polomerom. Brzdná zóna je tu príliš krátka. “V prvej zákrute brzdíme nejakých 40 metrov pred zákrutou, no na iných tratiach je to 100 alebo 110 metrov,” upozornil pilot Mercedesu. “Z hľadiska jazdy je to jeden z najlepších okruhov v kalendári. Predbiehanie? To patrí k najťažším.”
Carlos Sainz navrhol zmenu v prvej a poslednej zákrute. Predbiehaniu by pomohlo, keby cieľovej rovinke predchádzala pomalá zákruta a zároveň by po nej nasledovala jedna ostrejšia. Cieľová rovinka by sa tak viac podobala na Bahrajn. “Ale neviem. My neustále navrhujeme takéto zmeny, máme nápady v súvislosti s okruhmi. Nevieme však, či má na to okruh a FIA kapacity, aby tieto zmeny zrealizovali.”
Upraviť treba aj boxovú uličku
V budúcej sezóne DRS zóny nebudú slúžiť ako pomôcka na predbiehanie, takže z tohto pohľadu je už debata len akademická. Podľa Lewisa Hamiltona sa však treba zamyslieť nad inou zmenou, ktorá v budúcej sezóne môže prispieť k zaujímavejšiemu priebehu.
“V boxoch strávite 26 sekúnd,” podotýka Hamilton s narážkou na to, že v kalendári je to takmer najväčšia strata v boxoch a tímy ešte viac núti staviť na jednozastávkové stratégie. “Na konci uličky je dlhý a zbytočný priestor. Môžete teda [úsek na obmedzovači] skrátiť. Boxy sa tiež začínajú neskutočne skoro, aj to by sa dalo posunúť, aby bola ulička kratšia.”
“Toto sú asi najhoršie preteky, keďže sa tu nedá predbiehať, no je to krásne miesto a je tu veľmi dobrá organizácia. Musia prísť s nejakým iným riešením,” dodal.







