logo F1online.skF1online.sk

Ďalšia kontroverzia na obzore: Tímy sa majú snažiť zohrievať titánové platne podlahy

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 09:13

Aj keď sa súčasná technologická éra blíži ku koncu a mohlo by sa zdať, že nás už v závere sezóny z hľadiska techniky nič nemôže prekvapiť, nemusí to byť pravda. Na obzore je totiž ďalšia kontroverzia okolo sporného riešenia ochrany podlahy, ktorú FIA odhalila počas brazílskeho víkendu, informuje japonský magazín Auto Sport.

Tajomstvom úspechu súčasných monopostov je podlaha. Čím viac prítlaku tím dokáže vygenerovať s pomocou podlahy, tým väčšiu výhodu získa, keďže tento prítlak je veľmi efektívny. Ak by tím chcel získať dodatočný prítlak nie podlahou, ale “konvenčnými” metódami, napríklad zväčšením zadného krídla, zaplatil by za to relatívne veľkým navýšením aerodynamického odporu.

Tímy si však nemôžu dovoliť monopost “prilepiť” na trať a tak maximalizovať prítlak, a to z viacerých dôvodov. Jeden z nich má základ v pravidlách, podľa ktorých sa sklolaminátová doska podlahy nesmie opotrebovať o viac ako jeden milimeter. Ak technici pri kontrole zistia, že doska je po pretekoch tenšia ako 9 milimetrov, monopost bude nekompromisne diskvalifikovaný.

Je preto v záujme tímov dosku chrániť a vyhnúť sa čiernemu scenáru. Ferrari napríklad tento rok na viacerých podujatiach nemalo na výber, len obetovať časť prítlaku a zodvihnúť svetlú výšku auta, aby sa nezopakovala diskvalifikácia z Číny.

Podľa japonského magazínu Auto Sport však FIA v Brazílii odhalila trik, ktorý využívalo viacero tímov v padoku, a ktorý spočíva v práci s titánovými platničkami v podlahe. Tieto titánové platne s predpísanými rozmermi chránia aj samotnú dosku, no podľa pravidiel nesmú “pretŕčať”, ale byť v jednej rovine s doskou podlahy a vytvárať hladký prechod.

Spomínaný zdroj uvádza, že niekoľko tímov sa obrátilo na FIA s podozrením, že ich súperi sa snažia tieto titánové platne zohrievať, resp. použitím rôznych materiálov ich prinútiť absorbovať viac tepla.

Čo by tým dosiahli? Čím teplejšie sú platne, tým viac sa ich materiál rozťahuje. Ich spodná časť tak začne “vytŕčať” pod úroveň dosky podlahy, ktorej hrúbka sa po pretekoch kontroluje, a tak ju lepšie chránia. S asfaltom je totiž v kontakte len zohriata platnička, tým pádom sa doska podlahy vôbec nedotýka asfaltu a nedochádza k jej opotrebovaniu. Cestou späť do boxov sa zas platne ochladia a vrátia do pôvodnej polohy.

Niektorým tímom v Sao Paule začalo byť podozrivé, že ich súperi jazdia s veľmi nízkou svetlou výškou a vôbec sa neboja nadmerného opotrebovania dosky. Technický delegát FIA Jo Bauer mal preto pred kvalifikáciou v Brazílii dosky skontrolovať a údajne na viacerých monopostoch odhalil “zariadenia”, ktorých cieľom je platne zohrievať.

Samotné zohrievanie počas jazdy je prirodzené v dôsledku trenia, no cielený pokus o zohrievanie a zmenu rozmerov, hoci pasívnou metódou napríklad použitím rôznych materiálov v blízkosti týchto komponentov, už odporuje pravidlám. Bauer preto pred kvalifikáciou nariadil odstránenie týchto technických riešení, čo môže vysvetľovať rozdiely vo výkonnosti tímov medzi šprintovou a hlavnou časťou víkendu.

LAT Images/Haas

Poznamenajme, že správa technického delegáta FIA z brazílskeho šprintu uvádza, že technici FIA po šachovnicovej vlajke skontrolovali opotrebovanie dosky podlahy na monopostoch Landa Norrisa, Charlesa Leclerca, Lewisa Hamiltona, Maxa Verstappena, Georgea Russella, Kimiho Antonelliho, Fernanda Alonsa a Pierra Gaslyho, čo však nutne nemusí znamenať, že v okruhu podozrivých sú len tieto monoposty — ide totiž o celú bodovanú osmičku šprintových pretekov.

Ako uvádza japonský portál, tento trik majú do istej miery využívať takmer všetky tímy. Niektoré však svoje technológie v tomto smere dotiahli do väčšieho extrému a tým na istom type okruhov získali viac.

FIA má už pracovať na novej technickej direktíve, ktorá zakáže používanie istých materiálov v oblasti dosky podlahy. Nemôžeme však očakávať, že by vošla do platnosti už pred koncom tohto roka, a keďže pravidlá sa v budúcom roku celkom zmenia a prísavný efekt nebude taký prominentný, vplyv podobného triku so zohrievaním zrejme nebude ani zďaleka taký veľký ako dnes.

Súvisiace články

Diskusia