logo F1online.sk

Aktívna aerodynamika zrejme bude od roku 2026 dôležitou súčasťou pravidiel

Valtteri Bottas s DRS
© DPPI/Sauber Media Hub
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 1. 2023

Aké budú nové monoposty v roku 2026? Nuž, zmena pravidiel v sezóne 2022 a návrat prísavného efektu priniesol do Formuly 1 nemálo noviniek a nakoniec slávil aj nemalý úspech. Novinky boli prijaté za účelom zjednodušenia prenasledovania monopostu vpredu a zlepšenia šou. Rovnaké myšlienky budú podľa Pata Symondsa hrať prím aj pri tvorbe nových technických pravidiel pre rok 2026.

Aktívna aerodynamika ako dôležitá súčasť nových predpisov. V súčasnosti máme vo Formule 1 iba jeden aktívny aerodynamický prvok, ktorým je DRS. Veľa sa hovorilo, že by sme sa ho s novými pravidlami mohli zbaviť, ale to sa podľa technického riaditeľa F1 Pata Symondsa nestane z prostého dôvodu, aerodynamických prvkov totiž po roku 2026 pribudne.

„Nechceme o DRS prísť, pretože na monopostoch po roku 2026 uvidíme aktívnu aerodynamiku,“ povedal Symonds, ktorého cituje Motorsport.com.

„DRS znižuje odpor vzduchu a ja som vždy veril, že by sme mali zvýšiť prítlak, pretože čo robí auto vzadu? Áno, stráca odpor vzduchu, ale čo ho naozaj zdržiava je strata prítlaku. Našou myšlienkou teraz je prítlak monopostu vzadu zvýšiť tak, akoby tam vedúce auto ani nebolo,“ dodal Symonds.

Cieľom tak je pokračovať v tom, čo sme videli už v tejto sezóne – znížiť vplyv aerodynamických vírov od monopostu vpredu a uľahčiť tým útočiacemu pilotovi útok. To by sa malo dosiahnuť aj s pomocou aktívnej aerodynamiky. Otázne však je, či chceme, aby bolo predbiehanie ľahké.

„Každý hovorí o predbiehaní, ale pre nás je predbehnutie len zakončením celého súboja. Je to práve ten boj, ktorý je zaujímavý s prvkom nepredvídateľnosti – dokáže ho predbehnúť alebo nie? Viem, že veľa ľudí kritizovalo DRS a práve toto je jeho problém, vďaka nemu dokáže byť predbiehanie príliš jednoduché.“

„Na druhej strane bez DRS – pozrite sa na preteky v Imole, keď sa FIA zdráhala aktiváciu systému povoliť – dostanete nudné preteky. Je to teda otázka správneho nastavenia,“ povedal Symonds.