logo F1online.sk

Ako budú vyzerať monoposty po zmene pravidiel? Všetkého budú mať menej, hovorí Symonds

Monopost pre rok 2026
© AMUS
Tomáš Masár
Tomáš Masár28. 3. 2024

Menej kilogramov, menší prítlak a približne rovnako veľa koní – tak nejak by sa dali charakterizovať zmeny, ktorými si prejdú monoposty s príchodom nových pravidiel v roku 2026. Viac o nových technických predpisoch – respektíve o tom, ako sa odzrkadlia na autách nasledujúcej generácie – prezradí hlavný technický riaditeľ Formuly 1 Pat Symonds.

Súčasné monoposty disponujú približne tisíckou konských síl a v tomto ohľade sa nič nezmení ani po roku 2026. Zmení sa však „pôvod“ týchto konských síl. Zatiaľ čo doposiaľ sa na výkonnosti auta podieľal do väčšej miery spaľovací motor, po novom prevezme hlavnú úlohu jeho elektrický náprotivok.

„Monoposty budú v roku 2026 disponovať viac než tisíc koňmi. Chceme, aby väčšinu z nich produkoval elektromotor. Momentálne to vyzerá tak, že elektromotor sa bude na celkovom výkone podieľať deväťsto koňmi,“ prezradil Pat Symonds, ktorý naznačil, že nie je dôležité, aby monopost disponoval čo najväčším počtom kilowattov, ale to, aby sme na trati videli množstvo predbiehacích manévrov.

Za týmto účelom mieni znížiť prítlak áut, a rovnako tak aj ich hmotnosť. „Chceme, aby autá disponovali menším prítlakom,“ povedal Symonds. „Čiastočným dôvodom, prečo sú autá v súčasnosti také ťažké, je skutočnosť, že sa musia vysporiadať s veľkým preťažením.“

„Ak im uberieme hmotnosť a prítlak, tak sa budú väčšmi šmýkať, čo si myslím, bude klásť o niečo väčší dôraz na jazdca . Túto zmenu považujem za dôležitú. Jazdci sú v súčasnosti hrdinami, no my ich chceme povýšiť na supermanov. Myslím si, že veci sa uberajú správnym smerom,“ vyjavil svoje úmysly Symonds, ktorý zdôraznil, že vedenie súťaže chce „efjednotku“ urobiť technologicky a cenovo dostupnejšou, a to preto, aby do nej prilákalo čo najväčší počet dodávateľov pohonných jednotiek.

Vzhľadom na to, že sa do Formuly 1 v roku 2026 vráti Ford s Hondou a pre rok 2028 sa počíta s príchodom Cadillacu, možno konštatovať, že sa súťaži po tomto smere darí nad očakávania. „Formula 1 ponúka technológiu za rozumnú cenu,“ vyslovil sa Symonds. „Veľa hovoríme o autách po roku 2022 a o tom, ako sa vďaka ním zlepšilo pretekanie. Nedostáva sa však náležité uznanie rozpočtovému stropu. Skutočnou budúcnosťou Formuly 1 je totiž práve rozpočtový strop.“

„Čo sa týka výrobcov, hovoria, že súčasná F1 ponúka zaujímavú technológiu za nie príliš veľa peňazí. Inými slovami povedané do toho nemusia vrážať stovky miliónov dolárov, aby načreli do oblastí, ktoré sú pre nich zaujímavé,“ zakončil Symonds.