logo F1online.skF1online.sk

Tímy F1 čaká povinné zatvorenie tovární. Čo smú robiť počas letnej prestávky a čo je zakázané?

McLaren Technology Centre, Woking
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala9. 8. 2025

Prvá časť ročníka je za nami. Kolotoč Formuly 1 sa z pretekárskych okruhov presúva domov, na pláže či na hory a prepína sa do dovolenkového režimu. Čo to znamená pre pilotov, inžinierov a zamestnancov tovární? Najmä dva týždne, počas ktorých prácu takpovediac nemôžu ani vidieť.

Tohtoročné leto má v skutočnosti dve letné pauzy. Jednej sme sa dočkali už v júli, keď sa dva víkendy po sebe neuskutočnila žiadna veľká cena, a druhá, takmer mesačná prestávka sa začína práve teraz. V jednej veci sa však výrazne líšia.

Zatiaľ čo piloti si mohli spraviť voľno aj počas júlovej prestávky, v továrňach sa stále pracovalo naplno nielen na tohtoročných, ale aj budúcoročných monopostoch. To však v auguste nie je povolené. Podľa pravidiel FIA musí každý tím uzavrieť svoje továrne na 14 dní.

Tímy majú voľnú ruku, ktorých súvislých 14 dní si vyberú, no väčšina sa rozhodne pre rovnaký termín, čo má svoje dôvody. “Po pretekoch v Budapešti sa bavíme o zatvorení tovární, ale v skutočnosti všetky tímy tento týždeň ešte pracujú,” povedala po posledných pretekoch bývalá strategička Aston Martinu Bernie Collinsová.

“Tímy budú a stále sú vo svojich továrňach. Na dovolenky pôjdu, ale tento týždeň je ešte pracovný. Niekoľko stajní v skutočnosti zostáva v Budapešti na testy pneumatík. Nie každý tak už odišiel na dovolenku,” podotkla 37-ročná Severoírka.

Viacero tímov v priebehu týždňa asistovalo Pirelli pri testovaní budúcoročných gúm. Okrem McLarenu, Ferrari, Racing Bulls a Sauberu aj Alpine, ktorého jazdy sa skončili v stredu nehodou Franca Colapinta. Ostatní piloti sa zas objavili vo svojich továrňach, kde absolvovali debrífingy VC Maďarska, jazdy na simulátore a hodnotenie prvej polovice sezóny. Inžinieri preskúmali dáta z posledného víkendu a na technických oddeleniach pokračovali prípravy budúcoročných áut.

S najväčšou pravdepodobnosťou od tohto víkendu sa však väčšina rozhodla zavrieť továrne. Vďaka tomu sa zamestnanci budú môcť vrátiť do práce týždeň pred VC Holandska a pripraviť sa na ďalšie podujatie.

Čo majú tímy zakázané počas letnej pauzy?

Aby nikto nezískal konkurenčnú výhodu, je zakázané vykonávať akúkoľvek prácu, ktorá súvisí s výkonnosťou monopostu. Inžinieri nesmú pokračovať na návrhu a vývoji komponentov, tímy nesmú vyrábať nové diely, pričom tieto činnosti za nich nesmú vykonávať ani externí dodávatelia.

Vypnuté budú aj simulátory, veterné tunely alebo počítačové simulácie CFD, ak by práca na nich súvisela s Formulou 1. Zakázané sú dokonca emaily, telefonické rozhovory či stretnutia s cieľom rozoberať výkony na trati.

“Nemáme povolené pracovať, myslieť a robiť nič, čo by mohlo zrýchliť monopost F1,” prezradil technický riaditeľ Mercedesu James Allison. “V podstate to znamená, že ideme domov a 14 dní máme prázdniny!”

Každý tím musí FIA informovať, ktorých 14 dní strávi v dovolenkovom režime. Pred rokom sme vám priniesli podobný článok, v ktorom jeden z vysoko postavených funkcionárov FIA prezradil, že riadiaci orgán cez leto nevykonáva žiadne kontroly. Situácia sa však zmenila a podľa Collinsovej sa už FIA nespolieha len na chrbtové kosti šéfov tímov.

“V podstate sme vstúpili do dvojtýždňového obdobia povinného uzavretia tovární,” pokračuje Bernie Collinsová. “FIA ju vynucuje. Môže monitorovať alebo žiadať tímy o dôkazy istých vecí, napríklad mailovej komunikácie, ako dlho boli zapnuté jednotlivé počítače a pýtať sa na všetko, čo sa dá sledovať online.”

“Všetko sa zastaví. Tým myslíme technické veci. Nikto nepracuje na monoposte, vo výrobe, napríklad ani vo veternom tuneli, na CFD alebo simulátoroch. Nič z toho nemôže byť používané v súvislosti s aktuálnym monopostom F1 ani na nič, čo by súviselo s projektami v F1,” zdôrazňuje.

Takto si oddýchne celá Formula 1. Inžinieri si až počas prestávky uvedomia, akí sú vlastne vyčerpaní. “Počas sezóny ste v neustálom kolotoči tvrdej práce. Keď sa začne blížiť prestávka, všimnete si, že tímy o nej začnú uvažovať. Svoju únavu si poriadne nevšímate, kým nemáte voľno,” hovorí prevádzkový riaditeľ strieborných šípov Rob Thomas. “Keď sa tím vráti do práce, vidíte, že je čerstvý, v celej továrni cítite tú obnovenú energiu.”

Čo majú tímy povolené počas letnej pauzy?

Neoddýchnu si však absolútne všetci. Veterné tunely, simulácie CFD či výroba môže pokračovať, ak jej účelom je vývoj projektov nesúvisiacich s Formulou 1. Tím tak môže pokračovať napríklad pri príprave strojov v iných šampionátoch alebo poskytnúť techniku externým spoločnostiam.

Nespia ani účtovníci či zamestnanci marketingového oddelenia. Povolená je takisto práca na vystavených monopostoch, údržba vybavenia a tovární, IT systémov, manipulácia s dopraveným tovarom či činnosti súvisiace so zdravím a zábavou zamestnancov.

V špecifických prípadoch môže FIA povoliť aj opravu monopostu, ktorý krátko pred letnou prestávkou utrpel vážne škody. O túto výnimku však treba požiadať. Teoreticky by o ňu mohol požiadať Alpine vzhľadom na to, že Franco Colapinto rozbil svoje auto až v stredu po pretekoch.

“Môžete robiť rôzne veci, ako napríklad starať sa o údržbu veterného tunela. Tieto dva týždne môžete využiť na rutinné kontroly a údržbu, ktorú treba robiť,” vysvetľuje expertka britskej Sky Sports. “Môžu sa robiť aj ďalšie veci, ale nie je povolené pracovať na monoposte F1. V továrni môže zostať napríklad IT oddelenie. Počas letnej prestávky sa robia veľké aktualizácie informačných systémov.”

“Ja som na letnej prestávke milovala to, že v piatok si môžete vypnúť mobil, počítač nechať v práci a vrátiť sa do nej až o dva týždne, počas ktorých nedostanete ani jeden email, možno s výnimkou IT oddelenia, ktoré vás informuje, že aktualizovalo systémy a žiadne vaše heslá nebudú fungovať,” pousmiala sa Collinsová.

Odísť na dovolenku počas letnej pauzy a počas roka sú dve rozdielne veci. “Toto je doslova pauza, ktorú má väčšina zamestnancov. Ak by ste inokedy šli na dva týždne preč, vrátili by ste sa a našli si 300 emailov. Toto zatvorenie tovární je naozaj dobré v tom, že nedochádza k žiadnej interakcii, nemáte pocit, že vám niečo uniká. Všetko sa doslova zastaví a o dva týždne opäť naštartuje.”

To pre väčšinu tímov znamená, že sa do práce vrátia v pondelok pred VC Holandska. “Niektorí musia dať dokopy vybavenie, postaviť garáže a motorhomy, takže začnú už v sobotu alebo v nedeľu pred Zandvoortom. Tým sa v podstate skončí letná pauza.”

Súvisiace články

Diskusia