Timo Glock to Alonsovi nezhltol: Výhodu hľadá v šedých zónach
Fernando Alonso je starý lišiak a pozná všetky triky, ktoré mu môžu získať čo i len stotinku sekundy k dobru. V Austrálii ho však za jeho manéver v šiestej zákrute potrestali komisári, ktorých verdikt ho vraj sklamal. Ani bývalý pretekár Timo Glock v kokpite Aston Martinu nevidí žiadne neviniatko.
Veľká cena Austrálie sa dojazdila vo voľnom tempe pod fázou VSC. Spôsobila ju nehoda Georgea Russella, pod ktorou sa na čiaru podpísal aj Fernando Alonso. Svojím nečakane skorým spomalením zaskočil súpera vzadu. Mercedes vzápätí vyletel z trate.
Alonso sa pred komisármi bránil, že sa len pokúsil pripraviť si lepší výjazd. Vraj to len trochu neodhadol, a tak pred apexom musel ešte pridať. Komisári napokon neskúmali, či to Alonso myslel úprimne a skutočne so svojimi 20-ročnými skúsenosťami neodhadol brzdný bod, alebo chcel Russella vybrzdiť, no trest potvrdili. Takáto jazda bola podľa nich nebezpečná.
Expert nemeckej Sky Sports Timo Glock si myslí, že Alonso veľmi dobre vedel, čo robí. “Alonso brzdil veľmi skoro a Russellovi umožnil sa priblížiť. Alonso to zamýšľal tak, že Russella nachytá, spomalí ho a potom pridá, aby si vytvoril medzeru. Bolo to však také extrémne, že to Russell vôbec nečakal. Dostal sa až príliš blízko a stratil prítlak.”
“Alonso vystrkuje lakte a na získanie výhody využíva aj šedé zóny. On so svojimi skúsenosťami dobre vie, čo treba urobiť,” okomentoval Španielovu mentalitu majiteľ troch pódiových trofejí.
Alonsova reakcia bola extrémna, hovorí jeho bývalá strategička
Na incident sa pozrela aj bývalá hlavná strategička Aston Martinu Bernie Collinsová. Ani jej sa nezdalo Alonsovo oficiálne vysvetlenie skorého spomalenia. Začať brzdiť o 100 metrov skôr totiž nepovažuje za prostú zmenu prejazdu zákruty, ale extrémny výkyv od normálu, ktorý pilot za ním nečaká.
“Zvoľnil o sto metrov skôr, mierne stlačil brzdu a podradil. Rozdiel 100 metrov pred zákrutou je vo Formule 1 obrovský,” podotýka Bernie Collinsová a všetko zasadzuje do kontextu. “Jazdcom zvykneme hovoriť o desaťmetrových rozdieloch, ak sa snažia v niečom zlepšiť. Stometrový rozdiel je preto veľmi veľký z hľadiska prejazdu zákrutou, čo Russella zaskočilo.”
Ak by si chcel Alonso pripraviť lepší výjazd, mohol brzdiť o desať či dvadsať metrov skôr, určite nie uberať plyn 100 metrov pred svojím štandardným brzdným bodom. V každom prípade Collinsová pripomína, že komisári potrestali Alonsovo počínanie si, nie to, ako na to mal či nemal zareagovať Russell.
“Russell sám povedal, že možno na to mohol zareagovať o čosi lepšie, ale výsledok to nemení: Russell vypadol,” konštatuje na záver. “Samozrejme, my nemáme k dispozícii všetky dáta ako FIA. Oni veľmi jasne odkázali, že potrestali Alonsovo počínanie si, nie Russellovu následnú reakciu.”