logo F1online.skF1online.sk

Liberty Media už nevylučuje predaj Formuly 1, záujem má vraj Saudská Arábia

Po štarte VC Belgicka 2025 – Eau Rouge
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 16:15

Bude mať Formula 1 nových majiteľov? Americká korporácia Liberty Media na prvý pohľad nemá najmenší dôvod predať svoju dojnú kravu, no napriek tomu predaj nevylučuje pod podmienkou, že jej na stole pristane tá správna ponuka.

Liberty Media získala Formulu 1 do svojho portfólia v roku 2017, keď za ňu bývalým majiteľom zo spoločnosti CVC Capital Partners zaplatila 8,2 miliardy dolárov. Odvtedy výrazne rozšírila fanúšikovskú základňu a šport zatraktívnila aj pre sponzorov a partnerov. Dnes dosahuje rekordné zisky a nezdá sa, že by s tým chcela skončiť. Svoj úspech chce dokonca zopakovať v šampionáte MotoGP.

Ako dlho však ešte môže rásť efjednotka a kedy dosiahnu zisky bod nasýtenia? Aj túto otázku si zrejme kladú majitelia z Liberty Media. Prezident spoločnosti John Malone už totiž nevylučuje ani predaj kráľovnej motoršportu. “Toto je verejne obchodovateľná spoločnosť. Ak sa niekto nechá uniesť, bude to chcieť kúpiť a bude ochotný za ňu zaplatiť viac, než si správna rada myslí, že by dokázala ponúknuť akcionárom, tak by sme ju predali.”

Už v roku 2023 sa hovorilo o tom, že záujem má saudskoarabský štátny investičný fond PIF, ktorý vraj za efjednotku ponúkal 20 miliárd dolárov. Liberty Media tak za sedem rokov práce zúročila svoju investíciu o viac ako 140 percent. Hoci sme sa nedočkali oficiálneho potvrdenia záujmu zo strany Saudskej Arábie, v tejto súvislosti sa špekulácie objavujú aj dnes.

Akcie Formuly 1 sú napokon verejne obchodovateľné a od roku 2017 neustále získavajú na hodnote. Z pôvodnej jednotkovej ceny na úrovni 30 dolárov dnes FWONK atakuje a pomaly prekračuje bariéru 100 dolárov za kus.

“Zdá sa, že naši akcionári ju teraz milujú,” povedal John Malone o Formule 1 v podcaste Opening Bid Unfiltered. “Má skutočne dobrú výkonnosť a výnimočne dobrú ekonomickú štruktúru. Bude z nej veľký generátor peňazí, čo podčiarkuje jej veľké ohodnotenie.”

Podľa Johna Malona má Formula 1 ešte veľký priestor na ďalší rozmach. Netýka sa to však len nových partnerstiev, ktoré sa podarilo dohodnúť s inými svetovými gigantmi ako Aramco, AWS, Pepsi, MSC Cruises či s rôznymi kryptomenami a kryptoburzami.

V USA sa pomaly začína boj o vysielacie práva, ktorý zrejme čaká aj zvyšok sveta. Súčasný vysielateľ ESPN má platný kontrakt len do konca roka, no kto bude vysielať po ňom? Záujem o práva má vraj Apple, ktorý len nedávno s Formulou 1 spolupracoval na snímke s Bradom Pittom, a ktorý láme rekordy predajnosti.

Malone predpovedá, že v nasledujúcich rokoch čakajú vysielacie spoločnosti a televízie obrovské zmeny. “Myslím si, že zo sociálnych sietí sa stanú aj streamovacie platformy. Môžeme to sledovať na YouTube, kde dochádza k spojeniu platenej zábavy na základe predplatného, pričom už experimentovali aj s presahom do športu ako s NFL, ale majú aj obrovskú základňu obsahu, ktorý tvoria samotní užívatelia.”

“Toto je obrovský lievik, do ktorého môžu naliať, čo chcú. Samozrejme, pre veľkých hráčov v technologickom svete je veľmi veľkou témou aj reklama,” konštatuje 84-ročný Američan.

Efjednotke sa finančne darí aj v sezóne 2025, hoci boj o titul nie je taký atraktívny ako v rokoch 2021 či 2024. Len v prvej polovici roka F1 hlási tržby na úrovni 1,6 miliardy dolárov, čo znamená, že hospodársky výsledok športu pred zahrnutím odpisov a amortizácie je 442 miliónov dolárov. Pre porovnanie, v prvej polovici roka 2024 to bolo “len” 367 miliónov.

Súvisiace články

Diskusia