logo F1online.sk

Motory 2026: Nádrže budú väčšie a len na dobíjanie batérií sa minie 30 kíl paliva

Po štarte VC Maďarska 2023, monoposty zozadu
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala27. 7. 2023

Ak náš web čítate pravidelne, istotne už viete o obavách, ktoré visia nad padokom v súvislosti s pripravovanými pohonnými jednotkami. Na poplach bijú najmä v Red Bulle, v ktorom avizujú, že motorové pravidlá nie sú nastavené vôbec dobre a treba ich upraviť. Zdá sa, že tvrdenia červených býkov nebudú celkom odtrhnuté od reality. Podľa najnovších simulácií sa elektrická časť motora skutočne nedokáže sama “uživiť” a kŕmiť ju bude spaľovací motor. Oproti pôvodným plánom si to vyžiada zväčšenie palivovej nádrže.

V roku 2026 nás čaká nová motorová formula. Zmeny sa budú týkať najmä elektrickej časti, ktorá má byť v porovnaní s dneškom až trikrát výkonnejšia, a spolu s väčšími batériami aj o 40 kilogramov ťažšia. To sa fanúšikom vrtkých áut z minulosti rozhodne nebude čítať ľahko. Tu sa však problémy nekončia.

Matematika je jednoduchá: Aby elektrická časť využila svoj plný potenciál — v porovnaní s dneškom trojnásobný —, bude musieť rekuperovať trojnásobok energie. Ak ju nenájde, hrozí, že v polovici rovinky príde o 476 koní. Ide o takú veľkú hodnotu, že okamžite začne spomaľovať a pilot bude musieť dokonca podraďovať, aspoň to tvrdia v Red Bulle.

Možných opatrení je niekoľko. Hovorí sa o aktívnej aerodynamike, ktorá by mala zmenšovať odpor monopostu na rovinkách a tým “uľaviť” elektrickej časti motora. Christian Horner zas navrhuje, aby sa zmenšil jej maximálny výkon, a tak v batériách zostávalo viac energie. A napokon v Mercedese vraj celý čas rátali s tým, že budú dobíjať batérie priamo zo spaľovacieho motora.

Najefektívnejšie riešenie zo všetkých však výrobcovia zmietli zo stola. Pôvodne sa totiž uvažovalo, že energia pri brzdení sa bude rekuperovať aj na prednej náprave. Namiesto toho sa však “stratí”, resp. sa premení na tepelnú, ktorú monopost nebude mať ako využiť. Hovorí sa, že tímy to odmietli zo strachu z Audi, oficiálne však argumentovali hmotnosťou.

“Podľa našich výpočtov by sme do osemnástich kilogramov zmestili ďalšie dva 130-kilowattové (176 koní) generátory vrátane hriadeľov, diferenciálu a rozvodov,” tvrdí Pat Symonds, technický riaditeľ Formuly 1. “Zvyšných 130 kilowattov by sme čerpali vzadu. S týmto riešením sme mohli zmenšiť kapacitu nádrže zo 110 na 70 kíl a prakticky by sme sa vyhli spaľovaniu paliva za účelom získavania elektrickej energie.”

Extra rekuperáciu však automobilky odmietli — prečo by sme mali byť zelení, keď sa tak stačí tváriť —, a tak sa kapacita nádrže vracia na dnešné hodnoty. Aby piloti v batériách našli dostatok energie, 30 kilogramov paliva sa bude využívať len na ich dobíjanie, píše AMuS, ktorý sa dostal k údajom zo simulácií pohonných jednotiek.

Čistý výkon spaľovacieho motora má klesnúť z dnešných 760 na 545 až 570 koní. Avšak, keďže elektrický motor bude posilnený, pohonná jednotka ako celok bude mať porovnateľný výkon ako dnešné agregáty. Poznamenajme, že v budúcnosti nebude obmedzovaný maximálny prietok paliva, ktorý je dnes stanovený na hranici 100 kg/h, ale maximálny prietok energie obsiahnutej v palive na 3000 MJ/h.

Na túto tému sme napísali:

V neposlednom rade treba vyriešiť hmotnosť monopostov, ktorá určite opäť porastie. Aj keď jednotka MGU-H sa už v pohonných jednotkách nebude nachádzať, väčšie batérie a výkonnejšie elektromotory navýšia hmotnosť pohonného ústrojenstva na 190 kilogramov. Symonds verí, že niečo sa z tejto hodnoty ešte podarí skresať a v Mercedese očakávajú, že vďaka pokrokom vo vývoji batérií by v roku 2026 mohli byť podobne veľké a ťažké ako dnes. Istotu však nemáme…

Protiopatrením by mohlo byť skrátenie monopostu. Rázvor kolies sa podľa Symondsa zmenší o 30 centimetrov, s čím vraj súhlasia aj tímy. “Tridsať centimetrov materiálu je ťažších ako 30 centimetrov ničoho,” podotýka. F1 chce zároveň šetriť kilogramy a aj peniaze na prevodovkách; od roku 2026 by sme sa mali vrátiť k šiestim prevodovým stupňom.

Súvisiace články