logo F1online.skF1online.sk

Wolff vidí za Hornerovým plašením skrytú agendu: Neverí svojmu motorovému programu

Christian Horner
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala5. 7. 2023

Ako bude vyzerať Formula 1 po roku 2026? To dnes nikto nevie s istotou povedať. Red Bull však rysuje apokalyptické scenáre, podľa ktorých efjednotke hrozí totálne fiasko. Je to naozaj tak? Podľa šéfa Mercedesu Tota Wolffa situácia nie je až taká tragická a Horner sa poplašnými hláseniami snaží len pomôcť vlastnému motorovému programu, ktorý zrejme zaostáva za očakávaniami.

Ako sme vás informovali už v článku z utorka, podľa Christiana Hornera je situácia vážna. Výkon elektrickej časti motora je vraj privysoký na to, koľko energie dokáže rekuperovať jednotka MGU-K a uchovať v batériách. Hrozí teda, že na niektorých okruhoch sa pred koncom rovinky vyprázdnia batérie a posledné stovky metrov bude “ťahať” len spaľovací motor. Monopost tak v závere rovinky príde o 470 koní, spomalí a pilot bude musieť dokonca podraďovať.

Podľa Red Bullu nebude optimálnym riešením zníženie odporu monopostu pomocou premenlivej aerodynamiky, pretože bude mať negatívny dopad na pretekanie a predbiehanie. Horner preto navrhuje nasledovné: Znížiť výkon elektrickej časti o päť až desať percent. Ak bude výkon elektrickej časti nižší, rekuperácia prostredníctvom MGU-K a kapacita batérií by mala postačovať.

V Mercedese však Hornerove slová vnímajú ako falošné kuvikanie. Toto Wolff na jednej strane síce uznal, že zostaviť dobré technické pravidlá pre šasi bude náročné, rovnako manažovať batériu tak, aby extra výkon z elektrickej časti vystačil na celé kolo, no zároveň zdôraznil, že Formula 1 by mala byť “pionierom inovácií”. Mala by skrátka ukázať, že ona sa s takouto náročnou úlohou dokáže vysporiadať.

“Ciele tohto projektu sú veľmi vzrušujúce,” uviedol Toto Wolff, ktorého cituje The Race. “Ako bude vyzerať moderný monopost Formuly 1 v roku 2026? Akú aerodynamickú efektivitu vieme dosiahnuť, aby sme vykompenzovali nedostatok výkonu spaľovacieho motora? Toto by nás všetkých malo nadchnúť, pretože prídeme s novými konceptmi áut F1, čo bude skvelé.”

Zároveň to bude obrovská skúška pre motorové oddelenia vrátane novej továrne Hornerovho tímu. “Myslím si, že jemu skôr naháňa strach to, že jeho motorovému programu sa nedarí a týmto spôsobom to chce potlačiť. Zakaždým sa treba pýtať, aká je skutočná motivácia za takýmito tvrdeniami.”

Red Bull si od roku 2026 bude vyvíjať pohonné jednotky v spolupráci s Fordom. Red Bull Powertrains bude mať na starosti spaľovací motor, Ford zas elektrickú časť. Obe strany budú mať veľmi dôležitú úlohu.

Ford musí vymyslieť, ako čo najefektívnejšie narábať s jednotkou MGU-K a energiou v batériách. A ak sú Hornerove predpovede pravdivé, tak ešte dôležitejší bude spaľovací motor. Predstavte si to: Uprostred rovinky v Monze sa vám minie energia v batériách a monopost príde o 470 koní. Zvyšok bude musieť potiahnuť spaľovací motor, preto musí byť čo najvýkonnejší, aby strata v posledných stovkách metrov rovinky nebola väčšia ako v prípade súperov.

Pravdepodobnosť zmeny pravidiel? Nulová…

Aká je pravdepodobnosť, že F1 nakoniec pristúpi na zmenu pravidiel, ktorú navrhuje Christian Horner, zníži výkon elektrickej časti motora a tým pádom čiastočne zneguje to, pre čo sa Ford a Audi upísali kráľovnej motoršportu?

“To sa nestane. Šanca je nulová. S veľkými písmenami,” zdôraznil Toto Wolff. “Neviem teda, prečo sa tieto veci objavili. Celé roky sme pracovali na podobe pravidiel so všetkými automobilkami, ktoré do toho boli zainteresované. Toto bol kompromis, ktorý prilákal Audi pridať sa Hondu zostať.”

“Toto je najlepší možný scenár, aký sa Formule 1 mohol prihodiť. Je to výzva? Naši konštruktéri šasi si kladú otázku, ako to teda spravíme? Áno, super, ale šanca je nulová,” zopakoval 51-ročný biznismen. “Tieto pravidlá sa už nebudú meniť. Už sa nebudú odkladať. Pretože svet potrebuje inovácie a udržateľnosť, my potrebujeme zredukovať emisie. Sme z toho veľmi nadšení.”

Aj keď je Wolffova túžba po veľkej výzve naozaj úctyhodná a svojmu motorovému oddeleniu verí, dnes nikto nedokáže zaručiť, že sa Hornerove vízie nenaplnia. Ak k tomu dôjde, pre imidž kráľovnej motoršportu to bude katastrofa.

Wolff však len mávol rukou nad Hornerovými predpoveďami o podraďovaní na rovinkách. “Skutočne si myslíte, že v tomto športe nie sme dostatočne inovatívni, aby sme nevymysleli kombináciu pravidiel šasi a motora, pri ktorej by sa jazdci nevyhli podraďovaniu na rovinkách? Toto nie je reálne riziko.”

“Keby ste vzali dnešné šasi a uložili doň budúcu pohonnú jednotku, tak na pár okruhoch s veľmi dlhými rovinkami by pohonnej jednotke výrazne dochádzala energia. To je postavené na dnešnej situácii. My ju však nebudeme inštalovať do dnešného šasi, ktoré je také ťažké ako prototyp a veľké ako slon. Toto potrebujeme do roku 2026 vymyslieť,” pokračoval tretinový majiteľ Mercedesu. “Či to bude prostredníctvom pohyblivých aerodynamických elementov, alebo sa zmení tvar auta, aby korešpondoval so svetom udržateľnosti a bol aerodynamicky efektívnejší…”

Napokon dodal: “Vzniknú veci, ktoré budú potom prevzaté v iných odvetviach, riešenia, ktoré musíme vymyslieť, aby sme sa vyhli podraďovaniu. V nikom nechcem vyvolávať dojem, že skutočne budeme musieť podraďovať. Toto sa nestane.”

Súvisiace články

Diskusia