logo F1online.sk

Red Bull bije na poplach: Od roku 2026 budeme jazdiť v eko režime a podraďovať na rovinkách

Po štarte VC Rakúska 2023 – Ferrari zozadu – Carlos Sainz
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala4. 7. 2023

Formula 1 prezentovala motorové pravidlá na rok 2026 ako obrovský úspech, keďže do športu pritiahli Ford a Audi, ďalšie dve svetové značky, ktoré sa pripoja k súčasným štyrom výrobcom agregátov. Nie je však všetko zlato, čo sa blyští, a postupom času sa nadšenie v padoku začína vytrácať. Podľa zástupcov Red Bullu sa ukazuje, že s novými pohonnými jednotkami môžu byť vážne problémy. Budeme od roku 2026 jazdiť “na pol plynu”?

Motorové pravidlá na rok 2026 sú spísané a oficiálne schválené. Formula 1 si pri ich tvorbe dala záležať, aby boli menej komplikované, lacnejšie a pre automobilky atraktívne z hľadiska vývoja.

Z tohto dôvodu má spaľovací motor ustúpiť do úzadia, pričom výkon elektrickej časti sa zdvojnásobiť. Z celkového výkonu auta sa spaľovací motor bude starať len o polovicu, zvyšná polovica je na pleciach hybridnej časti, teda energie z batérie.

Prvé analýzy a simulácie však ukazujú, že s tým môže byť na niektorých tratiach vážny problém, ak jednotka MGU-K nedokáže rekuperovať dostatok “šťavy”. Bude na to totiž sama. Formula 1 zanechala komplikovanú technológiu MGU-H a zároveň prezieravo odmietla rekuperáciu energie prostredníctvom MGU-K na oboch nápravách. Batérie bude dobíjať len tá zadná.

Čo sa však stane, ak sa jazdcovi na rovinke minie energia z batérie a príde o 470 koní z hybridnej časti? Táto otázka vŕta v hlave niekoľkých šéfov tímov či inžinierov z padoku. Podľa jedného zdroja po “vypnutí” hybridnej časti autá na rovinkách spomalia až do takej miery, že pilot bude musieť podraďovať.

“Potrebujeme vypracovať detailnú analýzu, pretože ak to nastavíme zle, nebude to pekné divadlo. Piloti by mohli byť nútení jazdiť ekonomicky a šetriť si batérie, alebo by na rovinkách museli podraďovať,” cituje nemenovaného šéfa tímu portál motorsport.com.

Treba konať, kým nie je neskoro

Christian Horner otvorene bije na poplach. Cez víkend v Spielbergu tak robil nielen pred médiami, ale aj na stretnutí tímov s generálnym riaditeľom F1 Stefanom Domenicalim. Horner prezentoval svoje obavy aj dávnejšie na zasadnutiach Komisie F1.

“Myslím si, že by sme mali urgentne venovať pozornosť pomeru výkonu spaľovacieho motora a elektriny — skôr než bude neskoro,” nalieha Christian Horner. “Nesmieme stvoriť technologického Frankensteina, ktorého šasi s premenlivou aerodynamikou bude musieť znižovať odpor auta do takej miery, že to bude mať dopad na pretekanie, že nebude existovať efekt zákrytu a DRS, pretože tak budete jazdiť v podstate po celý čas.”

“A taktiež nesmieme stvoriť motory s takými charakteristikami, že zo spaľovacieho motora sa stane generátor na dobíjanie batérií,” pokračoval šéf červených býkov.

Poďme si však vysvetliť Hornerove slová: Ako by premenlivá aerodynamika mohla vyriešiť situáciu s nedostatkom energie v batériách? Nuž, napríklad tak, že na rovinkách minimalizuje odpor monopostu. Jazda na plný plyn bude v tom prípade o čosi ekonomickejšia — menej energie z batérií sa spotrebuje na prekonávanie odporu auta, a tak jej viac zostane na skutočný pohyb vpred.

Pre úplnosť spomeňme ďalšie negatívum; väčšie batérie výrazne zvýšia hmotnosť monopostov, ktorá už teraz dosahuje astronomické hodnoty.

Tak či onak, riešenie s využitím aerodynamiky má ďaleko od želaného stavu. Ak autá na rovinkách budú jazdiť “bez krídel”, bude vôbec možné predbiehať? V dnešnej Formule 1 sa predbieha najmä vďaka tomu, že monopost vzadu má v zákryte oveľa menší odpor a navyše smie otvoriť DRS. Je otázne, čo sa stane, ak do veľkej miery prídeme o oboje.

V Red Bulle tvrdia, že situáciu by bolo možné vyriešiť tak, že by sa výkon elektrickej časti v porovnaní so spaľovacím motorom znížil o päť až desať percent. Väčší dôraz by sa tak kládol na vývoj udržateľných palív, čo je stále téma v zelenej kategórii. Treba však konať.

“Ešte stále máme dva a pol roka. Myslím, že ak by sme to trochu učesali, tak by sme vytvorili lepšiu platformu pre vývoj šasi. V opačnom prípade budeme musieť v pravidlách šasi, ktoré ešte nie sú definované, riešiť tieto kompromisy,” vysvetľuje Horner.

Nové motory ulahodia výrobcom, ktorí ukoja svoje chute po vývoji elektrických technológií, no fanúšikovia by mohli zaplakať. “Musíme sa na to pozrieť ako na jeden celok z technického hľadiska, no aj z pohľadu toho, čo je vlastne F1. Formula 1 musí byť pretekmi koleso na koleso. Nesmieme si dovoliť o to prísť, keď jazdci budú podraďovať na rovinkách, aby si dobili batérie. Viem, že FIA k celej veci pristupuje s plnou vážnosťou a zároveň s pokrokom simulácií to veľmi pozorne skúma.”

Verstappen sa na nové pravidlá neteší

Z aktuálnych simulácií vyplýva, že na tratiach s množstvom príležitostí na rekuperáciu energie by s pohonnými jednotkami nemal byť problém. Nemáme však garantované, že to bude platiť pre každú trať. Čo sa stane napríklad v Monze? Podľa Verstappena bude nutné podraďovať už “400-500 metrov pred koncom rovinky”, pretože tak to bude “rýchlejšie”.

“Tadiaľto cesta nevedie,” myslí si Max Verstappen, podľa ktorého sa do popredia dostanú tradičné spaľovacie motory — ak totiž auto príde o 470 koní z elektrickej časti, každučký kilowatt výkonu navyše zo spaľovacieho motora bude mať cenu zlata.

“Vyzerá to tak, že nás čaká súťaž spaľovacích motorov. Kto bude mať najsilnejší motor, získa veľkú výhodu. Nemyslím si, že toto bol zámer Formuly 1, pretože sa opäť začne obrovská vývojová vojna. Nájsť pár koní bude dosť drahé,” avizuje víťaz nedeľných pretekov v Spielbergu. “Malo by to byť presne naopak.”

Nové pravidlá majú hneď niekoľko slabín. “A okrem toho autá budú mať pravdepodobne oveľa menší odpor, takže predbiehanie na rovinkách bude ešte náročnejšie. K tomu sa pridá aktívna aerodynamika, ktorú jazdec nebude môcť ovládať, namiesto neho ju bude ovládať systém. Jazdiť s tým bude čudné. Ja by som bol radšej, keby som ju mohol ovládať sám.”

“Keď jazdíte za iným monopostom, možno potrebujete pridať prítlak vpredu a podobne. Nemyslím si, že je správne, aby to za vás robil systém,” vyratúva nedostatky pravidiel Verstappen. “Nuž a hmotnosť opäť porastie. Takže áno, musíme sa na to vážne pozrieť, pretože rok 2026 nie je až tak ďaleko.”

“Podľa čísel a dát, ktoré som už videl, to vyzerá veľmi zle. Až tak sa na to neteším,” zhodnotil nakoniec.

Súvisiace články