logo F1online.sk

Ozval sa rok 2010. Spaľovacie motory budú musieť “makať” aj po zložení nohy z pedálu

Výfuk a zadné krídelká Red Bullu
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala11. 7. 2023

Máme pre vás otázku. Predstavte si, že si chcete napustiť jeden džbán vody, čo urobíte? Azda každý rozumný človek si ho vezme a skrátka otočí vodovodným kohútikom. Čo by ste však povedali kamarátovi, ktorý by najskôr vodou z kohútika napustil studňu a z nej si potom naplnil vytúžený džbán? Znie vám to absurdne? Vedzte, že vo Formule 1 sa začína uvažovať veľmi podobne.

Pred pár dňami Formulu 1 vystrašili správy o tom, že pohonné jednotky pripravované na rok 2026 nebudú mať na rovinkách dostatok energie. Po prvotnom vyplašení šéfovia tímov a inžinieri prichádzajú s návrhmi, ako sa vyhnúť trapasu. Väčšina nápadov má však háčik a výnimkou nie je ani vízia z dielne Mercedesu.

V skratke si pripomeňme, akému vlastne čelíme problému: Formula 1 chce od roku 2026 generovať polovicu výkonu zo spaľovacieho motora a polovicu z batérie. Časť padoku má však strach, že jednotka MGU-K nedokáže rekuperovať toľko energie, aby dostatočne dobila batériu. Monopostom sa vraj minie šťava už v polovici rovinky, a presne v tej chvíli prídu o 470 koní. Auto vraj spomalí natoľko, že pilot bude musieť podraďovať.

Christian Horner tvrdí, že najlepšie bude zmeniť pomer medzi výkonom zo spaľovacieho motora a elektriny o takmer desať percent v prospech šesťvalca. Vďaka tomu z batérie nebudeme odčerpávať toľko energie, a tá nám zostane aj na druhú polovicu roviniek.

Šéf sekcie pohonných jednotiek v Mercedese Hywel Thomas však trvá na tom, že nejde o žiaden nečakaný problém. Inžinieri vraj o ňom vedeli už po spísaní nových pravidiel, a dokonca im bolo známe aj riešenie: Na dobíjanie batérií sa bude priamo používať spaľovací motor!

“Stane sa to realitou,” prikývol v Silverstone Hywel Thomas na otázku novinárov, či spaľovací motor bude priamo dobíjať batériu. “Aby sme nabili batériu, necháme bežať motor, keď pilot nebude od neho žiadať vysoký krútiaci moment.”

“Už keď sme prišli s týmito pravidlami, tak sme dobre chápali, že toto bude ich súčasťou. Keďže budeme mať udržateľné palivá, bolo to vnímané ako akceptovateľný prístup k danému problému,” tvrdí motorový šéf Mercedesu.

Dnes batéria zachytáva energiu, ktorá by sa inak “stratila” pri brzdení, čo je veľmi užitočná aplikácia. Po novom však bude potrebovať aj energiu priamo zo spaľovacieho motora. Obrazne povedané, efjednotka bude z vodovodného kohútika plniť vyschnutú studňu, namiesto toho, aby sa rovno napila.

Toto zrejme nie je tá efektivita, ktorou sa chce moderná a zelená Formula 1 chváliť. Uvedomme si totiž, že pri každom presune energie treba počítať so stratami. Prečo rovno nepoháňať monopost spaľovacím motorom, ale vkladať do celého procesu medzikrok s batériou? Verme, že nakoniec nebudeme musieť siahnuť po tomto riešení, aj keď je podľa efjednotky “akceptovateľné”. A ak áno, sme veľmi zvedaví na zelené argumenty za.

Zopakuje sa história?

Vo Formule 1 však nejde o úplne novú koncepciu, veď možno si ešte spomeniete na nedávnu éru fúkaných difúzorov. Vtedy inžinieri prišli na šikovný spôsob, ako využiť výfukové plyny na zvýšenie prítlaku v oblasti difúzora. Samozrejme, trik fungoval len vo chvíli, keď pilot zošliapol plynový pedál. Keď ho napríklad v nájazde do zákruty uvoľnil, množstvo výfukových plynov sa zmenšilo a monopost o extra prítlak prišiel. Preto tímy nastavili pohonné jednotky tak, aby “zaberali” aj v zákrutách a neprerušovali tok výfukových plynov.

Max Verstappen si už na simulátore vyskúšal, aké je to jazdiť s takto nastavenou pohonnou jednotkou. “Pri brzdení vaša pohonná jednotka zaberá takmer na plný plyn. Myslím si, že to bude veľmi čudná situácia. Je to tak trochu ako s fúkanými difúzormi, keď sa šlo takmer naplno. Príde mi to zvláštne.”

Kto teda zvíťazí? Red Bull chce zmenu v pravidlách, Ferrari je tiež ochotné rokovať. Mercedes je zas zásadne proti. Jeden problém a toľko rôznych pohľadov… Samozrejme, každý kope za svojich.

Jednotlivé strany sa preto obviňujú z toho, že len politikárčia. Podľa Tota Wolffa politikárči Red Bull, pretože jeho motorový program je pozadu, červení býci zas ukazujú prstom na protistranu. Mercedesu vraj nejde o dobro Formuly 1, ale len o svoje vlastné. Špekulujú, že strieborné šípy veria, že vďaka šikovným trikom s pohonnou jednotkou dokážu získať konkurenčnú výhodu.

Aj Max Verstappen si myslí, že Wolffa prekukol. “Viem, že keď si ľudia myslia, že získajú výhodu, tak budú tvrdiť, aké sú pravidlá dobré. Ja keď sa na to pozriem ako pretekár, zdá sa mi to nesprávne. Vo Formule 1 však vždy ide aj o politiku; keď si jeden tím pomyslí, že mu to môže priniesť výhodu, tak bude hovoriť, aké je to skvelé.”

“V konečnom dôsledku sa však musíme pozrieť na to, čo je dobré pre šport. Keď vidím, ako to zatiaľ vyzerá, tak si nemyslím, že to bude dobré pre šport,” zhrnul svoje dojmy dvojnásobný šampión.