logo F1online.sk

Súboj motorov: Po Ferrari sa horou noviniek chváli aj Mercedes

Mercedes W13
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala18. 2. 2022

Ferrari vo štvrtok potešilo svojich fanúšikov vyjadreniami Enrica Cardileho, ktorý prezradil, že na pohonnej jednotke nájdeme najviac inovácií za posledné roky. Už v piatok však toto nadšenie schladil Cardileho náprotivok z Mercedesu. Podľa šéfa motorov strieborných šípov Hywela Thomasa aj Mercedes má na pohonnej jednotke plno noviniek; dokonca najviac od roku 2014.

Práve prebiehajúci vývoj pohonných jednotiek je kľúčový pre najbližšie štyri sezóny. Keďže už čoskoro dôjde k ich zmrazeniu, výrobcovia, ktorí pri vývoji zaspia, si budú búchať hlavy o stenu ešte poriadne dlho. Mercedes určite nechce byť jedným z nich.

Hywel Thomas prezrádza, že nový agregát Mercedesu je nasledovníkom “generácie majstrovských pohonných jednotiek” a rovnako ako predchodcovia by chcel svoj tím doviezť k ďalšiemu konštruktérskemu titulu. “Projekt pre rok 2022 bol rozsiahly, tento rok sme na pohonnej jednotke zmenili viac komponentov než v ktorejkoľvek sezóne od roku 2014,” pochválil sa po predstavení Mercedesu W13.

“Keďže išlo o takú dramatickú zmenu, upravili sme svoj prístup ku konštruovaniu a vývoju; začali sme skôr a na tejto ceste sme mali viac zastavení, na ktorých sme mohli experimentovať s niektorými našimi technológiami. Nešlo však o to, že by sme natiahli tento objem prác na dlhšie obdobie, počas tohto dlhšieho obdobia sme zaznamenali veľmi intenzívne pracovné nasadenie,” pokračoval nástupca Andyho Cowella.

Ferrari vo štvrtok prezradilo, že pri vývoji pohonnej jednotky zvolilo odvážny prístup a agresívnejšie riešenia, všetko chcelo totiž stihnúť ešte pred zmrazením. V Mercedese postupovali podobne, ani inžinieri z Brixworthu sa neuspokojili s málo ambicióznym prístupom.

“Sezóna 2021 bola v rámci tohto cyklu pravidiel prvou, v ktorej sme na začiatku ročníka museli zmraziť špecifikáciu pohonnej jednotky,” vysvetľuje Thomas. “V roku 2022 máme možnosť predstaviť jedno posledné výkonnostné vylepšenie, pričom väčšinu musíme stihnúť na začiatku sezóny. Vylepšenie ERS musí byť predstavené pred 1. septembrom.”

“Toto však nemá dopad len na rok 2022, keďže výkonnostná špecifikácia zostane zmrazená až do štartu nového cyklu pravidiel v roku 2026. Projekt bol teda veľký, je to veľmi rozsiahle vylepšenie naprieč rôznymi prvkami, aby sme získali všetko z výkonu, efektivity aj spoľahlivosti,” znie zo Silverstone.

Pár dní pred predsezónnymi testami cítiť v továrňach napätie a netrpezlivé očakávanie. Keďže sa zmeny v pravidlách týkajú celého monopostu, motorári a inžinieri, ktorí mali na starosti šasi, museli veľmi úzko spolupracovať. Oba tímy teraz stoja pred neznámou; bude všetko fungovať podľa očakávaní?

Podľa Thomasa inžinieri spravili maximum, aby sa pripravili na čo najviac eventualít. “Tím šasi veľmi usilovne a svižne pracoval s novými pravidlami, oni rozumejú tomu, kde sú príležitosti, ktoré oblasti citlivo vplývajú na časy na kolo. Pohonnú jednotku sme upravili tak, aby sme tímu, ktorý sa stará o šasi, umožnili čo najlepšie využiť tieto pravidlá. Môžete chcieť mierne upraviť inštaláciu či rozloženie pohonnej jednotky, aby ste v tých citlivých oblastiach mali viac flexibility.”

“Na druhej strane však nikdy neviete, koľko výkonu z pohľadu šasi nájdete. Máme veľmi dobré simulačné nástroje, samozrejme, robíme predpovede, ako na tom bude šasi, ale nemáme istotu. To znamená, že nevieme, ako presne bude treba použiť pohonnú jednotku, ako bude musieť reagovať, keď budeme na trati, kým sa na nej naozaj neocitneme. Musíme pokryť veľa rôznych možností, aby sme mali istotu, že pohonná jednotka bude pripravená na všetko, čo napokon zažijeme,” poznamenal šéf motorov Mercedesu.