logo F1online.sk

V Mercedese už “horia nedočkavosťou”, nový motor chcú vidieť v akcii

Lewis Hamilton
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala9. 2. 2022

Inžinieri Mercedesu už nedočkavo odrátavajú dni a hodiny do predsezónnych testov. Tešia sa na moment, keď zistia, či sa im podarilo zdolať veľkú výzvu, ktorou je skonštruovanie úplne nového monopostu. Mercedes W13 sa však od svojho predchodcu nebude líšiť len šasi či aerodynamikou, dostane aj novšiu verziu pohonnej jednotky, ktorú chce továreň z Brackley čím skôr vidieť na trati.

V súvislosti s pohonnou jednotkou treba pripomenúť, že ani ona nebude prostým potomkom svojich predchodcov. V tejto sezóne nás totižto čaká prechod z palív E5 na palivá E10, ktoré musia obsahovať aspoň desať percent biozložky. Inžinieri preto musia spaľovací motor upraviť tak, aby z tejto energeticky chudobnejšej zmesi získali maximum.

“Auto pre rok 2022 sa bude veľmi líšiť,” vysvetľuje v novom videu Mercedesu Hywel Thomas, šéf motorového oddelenia. “Vieme, že aerodynamika sa zmení a na základe toho, čo nám bolo povedané a tiež práce, ktorú sme s tímom odviedli tu v Brackley, si myslíme, že auto sa bude správať trochu inak. Nároky na jazdca budú iné ako v predchádzajúcich rokoch.”

“Spravili sme simulácie a všetky výpočty, upravili sme motor a tiež jeho jazdné vlastnosti, takže sme pripravení,” pokračuje hlava motorového vývoja, ktorú bude zaujímať v prvom rade výkon novej pohonnej jednotky, ale veľmi dôležité budú aj jej jazdné vlastnosti. Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, aj pohonné ústrojenstvo významne vplýva na to, ako ďaleko na hranu sa pilot bude môcť odvážiť zájsť.

Viac ukážu predsezónne testy. “Už horíme netrpezlivosťou, kedy prvýkrát vyjdeme na trať a zistíme, či sú naše simulácie správne. Azda budú. Ak nie, sme pripravení doladiť pohonnú jednotku podľa potreby, aby sme jazdcom dali presne to, čo chcú a kedy to chcú.”

Inžinieri na motorovom oddelení však nesmú hľadieť len na seba, musia pracovať ruka v ruke s konštruktérmi šasi a snažiť sa im vyhovieť v každom smere. Je dôležité, aby všetky oblasti monopostu fungovali čo najlepšie a spolu tvorili jeden celok.

“Niektoré oblasti monopostu budú veľmi citlivo vplývať na dosiahnuté časy, iné oblasti sú zas menej citlivé. My sa pri pohonnej jednotke snažíme držať čo najďalej od tých citlivých častí, aby sme konštruktérom dali čo najväčšiu voľnosť. Jednotlivé komponenty pohonnej jednotky ukladáme do miest, ktoré nie sú také citlivé,” vysvetľuje Thomas. “To znamená, že musíme spolupracovať s oddelením šasi a všetkými inžiniermi, aby sme pohonnú jednotku uložili presne tam, kde má byť a poskladali celkovo najrýchlejší balík.”

V tejto sezóne sa však predsa len bude dávať priorita pohonnej jednotke, keďže jej vývoj bude o pár týždňov definitívne zmrazený. Z pohľadu šasi budú mať inžinieri stále ruky voľné a jeho nedostatky budú vedieť odstraňovať, no chýbajúci výkon motora už nenahradia.

“Od polovice roka bude z výkonnostného pohľadu zmrazený aj elektrický systém. To znamená, že v priebehu roka už nebudeme môcť robiť žiadne výkonnostné zlepšenia, vylepšovať sa bude dať len spoľahlivosť,” dodáva Hywel Thomas. “S novým palivom, zmrazením pohonnej jednotky a úplne novým autom, novou aerodynamikou a inštaláciou pohonnej jednotky, je toto obrovská výzva pre všetkých zúčastnených, najmä pre tím na motorovom oddelení.”