logo F1online.skF1online.sk

Wolff sa vrátil k svojmu tvrdeniu o maximálke 400 km/h: Teoreticky to možné je

Andrea Kimi Antonelli
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 09:23

Aké rýchle budú nové monoposty? V tejto chvíli môžeme takmer s istotou povedať, že budú mať menej prítlaku a mali by byť o niekoľko sekúnd na kolo pomalšie než ich predchodcovia. Mali by však byť rýchlejšie na rovinkách. Toto Wolff sa v tomto roku nechal počuť, že by mohol padnúť aj rýchlostný rekord, na čo odborníci reagovali s veľkým skepticizmom.

Wolff sa v auguste nechal počuť, že budúcoročné monoposty s veľkým prehľadom pokoria rýchlostný rekord F1. Ten stanovil ešte v roku 2016 Valtteri Bottas na okruhu v Baku, keď sa so svojím Williamsom dostal na hodnotu 378 kilometrov za hodinu.

V roku 2017 prišla zmena pravidiel, monoposty sa zväčšili a začali generovať obrovský prítlak, takže výrazne zrýchlili v zákrutách, ale na rovinkách generovali priveľký odpor a rýchlosti okolo 360 kilometrov za hodinu boli vzácnosťou. Navyše, maximálkam neprialo ani nariadenie FIA, podľa ktorého bolo nutné nastaviť rovnaký prevodový pomer na celú sezónu a na všetky okruhy od Monaka po Monzu.

V roku 2026 však budú autá generovať menší odpor vzduchu, budú o máličko ľahšie, menšie a ich výkon bude siahať k hranici 1000 konských síl. Toto Wolff bol z toho v auguste asi až príliš nadšený, keď pre Auto Motor und Sport prehlásil: „Keď sa vypustí z reťaze plný výkon, pokoríme hranicu 400 kilometrov za hodinu.“

Tieto slová následne zmietol zo stola šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis. „Môžem vás uistiť, že rýchlosti 400 km/h nedosiahneme. Myslím si, že išlo skôr o odľahčený komentár. Ak som dobre počul, snažil sa ním povedať, že s výkonnom týchto monopostov a nižším odporom vzduchu by ste teoreticky pri spojení všetkých týchto faktorov mohli mať autá s takou maximálkou.“

Wolffove slová vyvrátili aj jazdci, ktorí nové autá skúšali na simulátoroch. Celkom dobrý postreh mal aj Max Verstappen, podľa ktorého FIA z bezpečnostných dôvodov nedovolí, aby boli autá také rýchle. Nakoniec svoje vlastné slová dementoval aj Wolff.

V podcaste Beyond the Grid, kde bol hosťom spolu so šéfom motorového oddelenia Mercedesu Hywellom Thomasom, sa však Wolff k týmto slovám vrátil a debatu o 400 kilometroch za hodinu znovu oživil. „Viete, mal som pocit, že potrebujem nový motor trochu marketingovo podporiť, pretože ľudia ho verejne zhadzovali, pritom je to úžasný kus techniky,“ vyhlásil Wolff.

„Ak by sme všetko využili naplno, mohli by sme dosiahnuť hranicu 400 kilometrov za hodinu, alebo ju dokonca prekročiť. Ak by ste to však urobili, na ďalšej rovinke by vám došla energia a stratili by ste rýchlosť,“ upresnil Wolff.

Vypočujme si aj názor inžiniera. Hywel Thomas od roku 2020, keď nahradil Andyho Cowella, vedie motorové oddelenie Mercedesu a je priamo zodpovedný aj za vývoj nového motora pre rok 2026. Podľa jeho slov budú nové monoposty na rovinkách rýchlejšie ako staré, ale nutnosť hospodáriť s energiou zabráni dosiahnutiu teoretických maximálnych rýchlostí.

„Myslím si, že výkonnosť v počiatočnej fáze roviniek bude veľmi podobná ako pri odchádzajúcej generácii. V budúcom roku budeme mať turbo bez elektrického motor-generátora, takže sa môže objaviť oneskorenie turba. To potenciálne eliminujeme prostredníctvom elektrickej energie,“ vysvetlil Thomas.

„Na začiatku roviniek budú podávať tieto autá strhujúce výkony. Vieme však, že na rovinke začneme s obmedzovaním výkonu skôr, pretože nemáme dosť elektrickej energie na to, aby sme ju mohli využívať nepretržite,“ dodal.

Súvisiace články

Diskusia