Mercedes chce znížiť počet zákazníkov. Wolff ani Thomas však nepoznajú ideálny počet


Motoráreň Mercedesu bola v posledných dvoch dekádach miestom veľkého ruchu a veľkých osláv. Od počiatku hybridnej éry má nemecká automobilka zďaleka najväčšiu úspešnosť vo Formule 1. Jej motory poháňali úspechy Mercedesu a v rokoch 2024 a 2025 aj úspechy McLarenu. Tie však nevrhli na partičku okolo Tota Wolffa najlepšie svetlo a hoci budú dodávky pokračovať aj v ďalších rokoch, rakúsky biznismen naznačil, že Mercedes pripravuje zmenu prístupu.
Čím viac zákazníkov máte, tým lepšie pre vás. Táto pravda platila vo Formule 1 dlhé roky. Dôvodom sú dáta a spätná väzba, ktorých nazbierate priamo úmerne tomu, koľko máte odberateľov.
Motoráreň Mercedesu bude aj v budúcej sezóne zďaleka najvyťažovanejšia. Tím síce prišiel o Aston Martin, ktorý prechádza k Honde, ale do portfólia pribudne Alpine. To znamená, že okrem továrenského tímu bude Mercedes High Performance Powertrains (ako znie oficiálny názov motorárne v Brixworthe) poháňať aj troch zákazníkov – McLaren, Williams a Alpine.
Tento počet sa však podľa Wolffa v budúcnosti má znížiť. „Diskutovali sme o tom aj s Olom Källeniusom (predsedom predstavenstva Mercedes-Benz, pozn. red.) a naše súčasné nastavenie je, že do ďalšieho cyklu znížime počet zákazníkov,“ povedal šéf Mercedesu pre oficiálny portál Formuly 1.
Podľa jeho slov je optimálny počet odberateľov „medzi dvomi a tromi“, ale keďže hovorí o roku 2030, v tejto chvíli je to veľmi hypotetická debata. „Záleží od nových pravidiel. Budú jednoduchšie? Vieme sa naučiť viac tým, že budeme dodávať motory viacerým tímom, keď zároveň môžeme využiť dostupný čas na rýchlejšie nasadenie niektorých riešení?“ pýta sa Wolff.
Dodávanie motorov štyrom tímom znamená, že inžinieri Mercedesu musia priviezť na každú veľkú cenu minimálne šestnásť motorov (pre každého jazdca dva kusy). Navyše, všetky treba prevádzkovať. „Honda, ktorá má len jedného zákazníka, musí priviezť len štyri alebo päť motorov. To znamená dlhšie dodacie lehoty a dlhšie výrobné cykly. Ak si to všetko spočítame, smerom do budúcnosti nebudeme dodávať motory štyrom tímom,“ skonštatoval Wolff.
Pridal sa aj šéf motorárov Mercedesu Hywel Thomas, podľa ktorého má vysoký i nízky počet zákazníkov svoje pozitíva i negatíva. Jeho tím sa zjavne snaží nájsť zlatú strednú cestu. „Ak máte viac ako jedného zákazníka, pozbierate viac dát, viac informácií a najazdíte viac kilometrov. Máte štyrikrát viac inžinierov, ktorí vám hovoria, čo sa dá spraviť inak alebo lepšie. Toľko podnetov je nesmierne prospešných,“ povedal Thomas.
„Zároveň však musíme vyrobiť obrovské množstvo hardvéru, musíme urobiť niektoré rozhodnutia skôr. Ani sám neviem, či je ideálne mať jeden tím, dva, tri alebo štyri. Nie som si istý. Niekde medzi tým určite existuje optimálne číslo. Mám pocit, že bude bližšie k štyrom než k jednému,“ dodal Thomas.







