logo F1online.sk

Thomas o novom palive: Najväčšia zmena od roku 2014

Mercedes, ilustračné, predné krídlo
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 2. 2022

Formulu 1 čaká v roku 2022 najväčšia zmena pravidiel možno aj v celej jej histórii, hlavne po aerodynamickej stránke. Pohonné jednotky zostávajú naďalej nezmenené, teda až na jeden „detail“. V tomto roku sú tímy povinné používať palivo E10 (doteraz to bolo E5) s etanolom ako jeho povinnou zložkou. Napohľad nepatrná úprava pravidiel, ktorá je však podľa hlavného motorára Mercedesu Hywela Thomasa najväčšou zmenou v tejto oblasti od roku 2014.

Štyria dodávatelia pohonných jednotiek spolu s dodávateľmi palív a mazív si v poslednom roku prešli náročnou skúškou. Bolo potrebné vyvinúť úplne nové palivo a postaviť motory prispôsobené na jeho použitie. Zapotili sa aj tí najskúsenejší inžinieri.

„Ako každý rok pri vývoji paliva, aj teraz spolupracujeme so spoločnosťou Petronas, aby sme sa uistili, že benzín si to v motore užije a motor si užije ochutnávku paliva,“ povedal priam až básnicky výkonný riaditeľ Mercedes High Performance Powertrains Hywel Thomas.

„Tohtoročnou zmenou je prechod na palivo E10, čo je asi najväčšia zmena pravidiel v tejto oblasti od roku 2014. Bol to veľký záväzok a potrebovali sme sa uistiť, že toto palivo skutočne rozvinieme. Mali sme na to niekoľko kandidátov, skúšali sme ho v jednom valci, v šiestich valcoch a naozaj neslobodno podceňovať množstvo práce, ktorú si to vyžiadalo,“ povedal Thomas.

Hlavný motorár Mercedesu tiež zvýraznil, že nejde „iba“ o prechod na etanol, ale ekologicky udržateľný etanol, čo je taktiež dôležité. „Počas hybridnej éry sme používali palivo s obsahom biozložky. Požiadavka bola stanovená 5,75 percenta objemu. V tomto roku sa jej objem zvýšil na 10 percent, pritom musíte použiť etanol, teda nie je jedno, akú zložku si zvolíte,“ hovorí Thomas.

„Zmena biologického zloženia na etanol znamená, že motor na takéto palivo bude reagovať inak. V niektorých oblastiach sme veľmi spokojní s touto zmenou, v ďalších už menej. Musíme zmeniť palivo tak, aby sme maximalizovali efekty, ktoré sa nám pozdávajú a minimalizovali tie, ktoré nie,“ dodal hlavný motorár Mercedesu.