logo F1online.sk

Mercedes odstránil problémy pohonnej jednotky a pridal balík vylepšení

Mercedes W12
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala3. 3. 2021

Hoci bol Mercedes v minulej sezóne po stránke motora veľkým dominátorom, problémom sa úplne nevyhol, resp. nevyhli sa im jeho zákazníci. Inžinierom robila starosti jednotka MGU-K, no v tejto sezóne by už nemala. Motorové oddelenie Mercedesu cez zimu úspešne zapracovalo na jej spoľahlivosti, a k tomu pridalo aj pár vylepšení na pohonnej jednotke.

Mercedes sa pred sezónou 2020 rozhodol do značnej miery prerobiť jednotku MGU-K, čo napokon viedlo k technickým nedostatkom. Podľa nového šéfa motorov Hywela Thomasa to bol síce “dobrý krok vpred po stránke výkonnosti”, ale na druhej strane šlo o “dizajn, ktorého konzistentná výroba a zostavenie sa ukázali ako obtiažne”.

To sa prejavilo napríklad u Sergia Péreza, ktorý musel odstúpiť z tretieho miesta počas VC Bahrajnu, a napokon aj v Abú Zabí. Mercedes po sezóne priznal, že v Abú Zabí z preventívnych dôvodov mierne znížil výkon na svojich pohonných jednotkách.

“V mnohých prípadoch jednotka MGU-K zvládla celý životný cyklus a správala sa presne tak, ako sme chceli, no objavili sa i nejaké zlyhania uprostred životného cyklu,” začal Hywel Thomas v utorok po predstavení.

V Mercedese sa preto zamysleli, čo ďalej. “Pred sezónou 2021 sme spravili krok späť, dobre sa pozreli na ten návrh a začali si tvoriť obraz o tom, v čom spočívali tie zlyhania. Tento rok sme ju teda upravili, aby sme umožnili konzistentnejší výrobný proces, ktorý by nám mal pomôcť so spoľahlivosťou jednotky MGU-K.”

Spoľahlivosť nie je všetko, čo chcel tím pod vedením Hywela Thomasa zlepšiť. “V prvom rade sme pokračovali vo vývoji technológií pohonnej jednotky. Toto je pokračujúci proces a mali sme tiež pocit, že tento rok vieme v danej oblasti spraviť krok vpred.”

“Druhou vecou bola spoľahlivosť. Vlani sme objavili niekoľko chýb v návrhu, nuž sme sa na ne pozreli a spravili úpravy, ktoré ich vyriešia,” pokračuje britský odborník plynule prechádzajúc k tretej oblasti, do ktorej Mercedes zabŕdol: “Máme pripravených niekoľko úplne nových inovácií, ktoré sa na pohonnej jednotke objavia prvýkrát. Obzvlášť toto bola výzva, pretože sa posledná sezóna skončila dosť neskoro a zimná prestávka bola kratšia než obyčajne. Preto sme mali menej času na prípravu, čo nás dostalo pod tlak.”

A Mercedes predstavil hneď celý balík vylepšení. Išlo napríklad o redukciu tepla, ktoré generuje motor, čo má zas priamy vplyv na aerodynamiku monopostu. Čím menej chladenia pohonná jednotka potrebuje, tým môže byť auto užšie.

“Pokračovali sme v našej misii dosiahnuť lepšiu termálnu efektivitu spaľovacieho motora,” vysvetľuje nástupca Andyho Cowella. “Výsledky značnej časti vývoja nájdeme v srdci pohonnej jednotky. Chceli sme maximalizovať výkon spaľovacieho procesu. Zároveň sme predstavili zmeny na turbe, aby sme minimalizovali dopady odvádzania tepla. To sú pravdepodobne najdôležitejšie parametre pri výkone na kľukovom hriadeli a výkone pohonnej jednotky.”

To nie je všetko, priatelia. Zmeny nastali aj v materiáloch. “V roku 2020 sme používali hliníkové štruktúry, ktoré neboli také spoľahlivé, ako sme zamýšľali, nuž sme predstavili novú zliatinu pre celý motorový blok.”

“Tiež sme spravili pár úprav na jednotke ERS, aby bola odolnejšia. V roku 2021 máme pred sebou totižto veľkú výzvu, v kalendári je až 23 pretekov. Musíme si byť istí, že pohonná jednotka bude spoľahlivá. V tomto smere sme pracovali tvrdo a dúfame, že to prinesie ovocie,” dodal Thomas.