logo F1online.sk

Symonds: Dúfam, že autá budú v roku 2026 kratšie. Radikálne návrhy sme zmietli zo stola

Pat Symonds
© Twitter/Williams
Tomáš Masár
Tomáš Masár8. 2. 2023

Práce na nových pravidlách pre rok 2026 sú už v plnom prúde. Zatiaľ vieme, že autá budú mať aj naďalej „pod kapotou“ 1,6-litrové motory V6, elektrický pohon sa však bude na celkovom výkone podieľať až päťdesiatimi percentami. Taktiež je nám známe to, že súčasťou nových predpisov bude zrejme aj aktívna aerodynamika, autá by sa mali takisto zmenšiť, zľahčiť a skrátiť. Práve robustnosť súčasných monopostov prekáža väčšine jazdcov a nejednému fanúšikovi. Ak ste teda zástancom ľahších a kratších „mašín“, máme pre Vás dobrú správu. Pat Symonds opätovne uviedol, že vozidlá by sa mohli čo do rozmerov o čosi zmenšiť, no k žiadnym radikálnym zmenám pravdepodobne nedôjde.

Podľa Symondsa by nové pravidlá, na ktorých sa už nejakú dobru pracuje, mali byť akýmsi vylepšením tých súčasných. Keďže sa teda v roku 2026 bude jednať len o akúsi „upgradeovanú“ verziu súčasných predpisov, asi nikoho neprekvapí, že zmeny budú relatívne nepatrné.

„Na aerodynamike pre rok 2026 už pracujeme niekoľko rokov a vždy, keď k niečomu dospejeme, nikdy nie sme spokojní a povieme si, že to dokážeme aj lepšie,“ poznamenal Pat Symonds pre Total-Motorsport.com.

„Práve keď sme dokončili predpisy pre rok 2022, zaznamenali sme prelom a vytvorili niečo, čo by mohlo byť oveľa lepšie. Pracovali sme s tým a od roku 2026 to bude zakomponované v pravidlách.“

„V prvých pár rokoch vývoja áut pre rok 2026 sme zvažovali aj radikálne myšlienky, mali sme ich pomerne veľa, no žiadna z nich nestála za to, aby sme sa jej chopili,“ vysvetlil 69-ročný Brit, ktorý ďalej opísal, akými konkrétnymi zmenami si prejdú monoposty navonok.

„Pokiaľ ide o vzhľad, momentálne sa hráme s rozmermi,“ povedal. „Dúfam, že autá budú kratšie, momentálne sú totiž veľmi veľké. Budú mať zakomponované veľa aktívnej aerodynamiky. Určite tak uvidíte pohyblivé krídla, no autá budú stále rozpoznateľné, budete môcť vidieť ich dedičstvo.“

Hoci si pre rok 2026 množstvo fanúšikov žiada návrat aktívneho odpruženia alebo trakčnej kontroly, táto myšlienka nie je na programe dňa. Symonds navyše tvrdí, že by zmienená technológia nemusela pretekanie nutne zlepšiť, aj keď počas pôsobenia v Benettone patril medzi jej priaznivcov.

„Som v tom ambivalentný, úplne som si to užil, keď sme mali veľmi technické autá. Z pohľadu inžiniera to bolo najzaujímavejšie obdobie na navrhovanie áut,“ zamyslel sa Symonds.

„Aktívne odpruženie, ako ho poznáme, by však poskakovaniu nezabránilo. Poskakovanie je niečo, s čím si v skutočnosti normálny aktívny systém nevie dať rady. Niektoré tímy by si s tým síce poradili, ale len preto, že sú veľmi zdatné.“

„V prvom rade musíme vytvoriť dobrú šou pre fanúšikov – to je to, na čom záleží. Vyžaduje si to skryté technológie? Nemyslím si, že áno,“ doplnil.