logo F1online.skF1online.sk

Prehľad vylepšení na VC Španielska: Najväčší balík noviniek má Ferrari

Charles Leclerc
© SF Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala21. 6. 2024

Veľká cena Španielska odštartuje ďalšiu pretekovú trojičku v kalendári Formuly 1. Priniesť si na tento víkend vylepšenia je však veľmi cenné aj preto, že okruh Catalunya je na testovanie aerodynamiky ako stvorený. Ktorý tím si teda priniesol najviac noviniek a čoho sa týkajú?

Ferrari – 7

Papierovo najviac vylepšených komponentov si do Barcelony priviezlo Ferrari, ktoré sa rozhodlo poriadne zabrať. Podľa pôvodného plánu sme mali nový balík vidieť až v Silverstone, no kanadský nezdar nakopol celú továreň.

Ferrari sa rozhodlo zvýšiť množstvo prítlaku na zadnej náprave, pričom postará sa o to najmä podlaha a difúzor. Tieto komponenty budú generovať viac prítlaku vďaka mnohým zmenám, ku ktorým došlo pred nimi.

Novinky sa na monoposte Ferrari začínajú na deflektoroch pri vstupe do podlahy, ktoré sú v novom uhle a majú za cieľ vylepšiť prúdenie vzduchu smerom dozadu. S prúdením pomôžu aj nové deflektory, resp. generátory vírenia na okrajoch podlahy. Nezabudnime tiež na agresívnejšie podseknutie bočníc a nové krivky karosérie.

Všetky tieto zmeny a “čistenie” prúdenia majú jeden jasný cieľ a vedú k prepracovanému difúzoru a zadnej hrane podlahy. Ako sme už spomenuli, oba tieto komponenty budú profitovať z čistejšieho prúdenia a vytvárať viac prítlaku ako doposiaľ.

V mieste uchytenia svätožiary si počas tréningov budeme môcť všimnúť upravenú geometriu karosérie. K prvým zásahom v tejto oblasti došlo už v Imole, no Ferrari objavilo ďalšie potenciálne zisky a rozhodlo sa ju ešte prepracovať. Pomôže minimalizovať energetické straty prúdu vzduchu, ktorý tečie k zadnej časti auta.

V neposlednom rade Ferrari nasadí nové zadné krídlo, ktoré vraj bude o čosi flexibilnejšie. Nie však v zmysle ohybnosti materiálu, ale rôznych úprav a možností na tratiach s vysokým, resp. stredným prítlakom.

Racing Bulls – 6

Svoj monopost prekopal tím Racing Bulls. V rozhovore s reportérmi AMuSu jeden z inžinierov tímu vyhlásil, že nové je v podstate úplne všetko až na predné krídlo.

Stajňa sa vrátila k menším otvorom predných bŕzd, keďže požiadavky na chladenie sú nižšie ako v Monaku či Kanade. Čím menej vzduchu stačí na chladenie, tým väčšiu energiu bude mať prúd, ktorý obteká tieto komponenty. Je preto dôležité využiť ju na generovanie prítlaku v zadnej časti auta.

V podstate nové sú aj kryty motora a otvory bočníc. Racing Bulls prezradil, že prepracovaním kriviek karosérie v tejto oblasti chce zlepšiť prúdenie vzduchu do zadnej časti auta a na okraje podlahy, čo vylepší výkonnosť zadného krídla aj samotnej podlahy. Inak povedané, prinesie viac prítlaku.

Zmeny sa týkajú aj podlahy. Inžinieri sa rozhodli zmeniť výšku vstupných otvorov, na čo bolo treba zareagovať aj prepracovaním jej deflektorov. Novinky v tejto oblasti upravujú množstvo generovaného prítlaku v danej sekcii s minimálnym dopadom na prúdenie vzduchu smerom dozadu.

V neposlednom rade Racing Bulls predstavili nové zadné krídlo určené na trate so strednými požiadavkami na prítlak. Benefity neprinesie len v Barcelone, ale aj na nasledujúcich podujatiach. A hoci jeden z inžinierov pôvodne deklaroval, že spodného zadného krídla sa zásahy netýkali, tím si priniesol zmenšenú verziu, ktorá by mala lepšie spolupracovať s novým zadným krídlom a zároveň generovať adekvátne množstvo prítlaku na tento typ trate.

Red Bull – 5

Majstrovský Red Bull sa predstavením nového balíčka pokúsi trochu oddialiť od zvyšku štartového poľa, ktorý sa na posledných veľkých cenách začal nebezpečne približovať. Novinky sa týkajú predovšetkým strednej a zadnej časti auta.

Podobne ako Racing Bulls aj materská stajňa má nové bočnice s krytmi motora. Ako prvé sa červení býci rozhodli prepracovať geometriu vstupného otvoru bočníc s ohľadom na potenciálne teplejšie počasie európskych podujatí (červená vložka na nasledujúcom tweete). Tím avizuje, že sa snaží využiť vyšší tlak na vstupe do bočníc, zvýšiť objem vzduchu prúdiaceho cez ne a minimalizovať počet výstupných otvorov na karosérii, takzvaných “žiabier”. Motiváciou je lepšia aerodynamika.

Zmeniť tvar bočníc nebolo možné bez ďalších zásahov do podlahy. Jej upravený tvar má byť prostou reakciou na nové bočnice. To však už neplatí o spodnom zadnom krídle, ktorým sa stajňa pokúsi čo najviac využiť potenciál energie vzduchu v tejto oblasti v prospech prítlaku. Koncové lišty zadného krídla majú taktiež iný tvar tak, aby sa medzi ne zmestilo širšie spodné krídlo.

Ostatní

Aston Martin (3) od svojich troch nových komponentov očakáva viac prítlaku. Konkrétne sa o to postará nové predné zavesenie, resp. jeho geometria a aerodynamika, a to v spolupráci s brzdovými komponentmi na vnútornej strane predných kolies. Vzadu pomôže získať prítlak sada deflektorov medzi difúzorom a kolesami.

Sauber (2) má pripravené prepracované predné brzdové kanáliky, ktoré takisto pomôžu správne nasmerovať vzduch, no zároveň ide o reakciu na nižšie požiadavky chladenia bŕzd okruhu Catalunya. Okrem toho švajčiarska stajňa vyrobila zadné krídlo, ktoré súvisí s novou generáciou zadných krídel vo Formule 1 a pokúsi sa zvýšiť aerodynamickú efektivitu monopostu.

Jeden vylepšený komponent si priniesol aj Haas (1). Na zadnej nárazovej štruktúre, na ktorej je umiestnené aj červené svetlo, si môžeme všimnúť drobné krídelko, ktoré má pomôcť lokálne podporiť prúdenie vzduchu smerom nahor a tým aj mierne zvýšiť prítlak monopostu.

Bez vylepšení

Bez aerodynamických noviniek prišli do Barcelony monoposty Mercedesu, McLarenu, Alpinu a Williamsu. Posledný menovaný však podľa dostupných informácií neustále pracuje na znižovaní hmotnosti. Prípadné úspechy v tejto oblasti nie je nutné uvádzať do zoznamu, ktorý každý tím prekladá Medzinárodnej automobilovej federácii.

Kompletný prehľad vylepšení nájdete v tomto PDF dokumente Medzinárodnej automobilovej federácie.

Súvisiace články

Diskusia