logo F1online.sk

Prečo tímy neschválili nový bodovací systém? Bodov má byť ešte viac…

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala4. 5. 2024

Na nedávnom zasadnutí Komisie F1 sa preberal aj nový bodovací systém. Tímy sa zatiaľ na ničom konkrétnom nedohodli, len na tom, že všetko ešte podrobne premyslia. Nie však s cieľom návrh zamietnuť, ale ho ešte rozšíriť.

S informáciou prišiel portál motorsport.com, ktorý ako prvý informoval aj o počiatočnom návrhu upraviť bodovanie. Podľa jeho informácií sa budú tímy do ďalšieho zasadnutia zamýšľať nad tým, či by nemalo byť bodovaných dvanásť, ale teoreticky až všetkých dvadsať miest.

“Myslím si, že meniť bodovanie je rozumné, no vyvstávajú otázky, ako ďaleko zájdeme?” hovorí šéf Williamsu James Vowles. “Bude to po dvanástu, štrnástu, šestnástu priečku, alebo všetky autá? Na pôde Komisie F1 sme mali veľmi dobrý rozhovor na túto tému. V podstate celá miestnosť bola zjednotená v tom, že chceme spraviť pre šport niečo dobré. Doprajme si však čas, aby sme to urobili správne na prvýkrát.”

Bodovanie všetkých klasifikovaných pozícií môže predstavovať aj bezpečnostné riziko, na ktoré netreba zabúdať. V tom prípade by totiž hrozilo, že na trať sa budú vracať aj potenciálne poškodené monoposty v snahe odjazdiť potrebný počet kôl na to, aby bol pilot klasifikovaný a mal nárok aj na pár bodov za šestnástu, sedemnástu či osemnástu priečku. Aj o takýchto aspektoch budú musieť tímy pouvažovať.

Šéf Aston Martinu Mike Krack konštatuje, že po radikálnom prerode fanúšikovskej obce, ku ktorému viedlo aj zvýšenie popularity F1 vďaka seriálu Drive to Survive, nie je nutné sa skalopevne držať historických tradícií; v konečnom dôsledku aj v minulosti sa bodovanie menilo hneď niekoľkokrát.

“Myslím si, že na tento systém sa treba pozrieť,” uviedol Mike Krack. “Máme aj novú fanúšikovskú základňu. Nie sme však o nič menší puristi, než sme boli celé tie roky. Myslím si, že nastal čas to prejednať. Ja osobne si myslím, že nech už ste na ktorejkoľvek pozícii, mali by ste mať o čo bojovať.”

Krack sa však priklonil k Jamesovi Vowlesovi v tom, že nový kľúč bodovania si treba poriadne premyslieť, aby ho kráľovná motoršportu nemusela zas meniť. V modernej ére určite nechceme zažiť podobné fiasko ako s vyraďovacím kvalifikačným formátom z roku 2016.

Mal by byť odmenený každý, kto dôjde do cieľa? Zak Brown z McLarenu si to vie predstaviť. “Myslím si, že by sa dalo argumentovať aj za všetky [pozície]. Samozrejme, to by bola dosť rozsiahla zmena. Z hľadiska bodov by bol však každý predbiehací manéver dôležitejší. Niekedy autá zamieria do boxov a pošetria si komponenty, opotrebovanie, pretože sú mimo bodov. Týmto by sme to eliminovali.”

“Ak sa rýchle auto ocitne na chvoste, každý predbiehací manéver by sa počítal. Takže dalo by sa argumentovať aj za bodovanie celého roštu — určite nie menej ako dvanástich priečok,” pokračoval americký biznismen. “Myslím si však, že rovnako ako spomenul James, potrebujeme to zmeniť raz a na tom sme sa dohodli aj na komisii: Prehodnoťme do. Myslím si, že všetky tímy to videli rovnako; rozšírenie bodovania je dobrá vec.”