logo F1online.sk

F1 zváži zrušenie hybridnej časti motora, avizuje Domenicali

Oscar Piastri, McLaren zozadu
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala15. 5. 2024

Nové motorové pravidlá pre rok 2026 sú už takmer kompletné, čo Formulu 1 núti začať sa pozerať aj do vzdialenejšej budúcnosti. Stefano Domenicali avizuje, že vedenie bude uvažovať aj o radikálnych zmenách vrátane zrušenia hybridnej časti. Zároveň chce hľadať spôsob, ako vylepšiť zvuk monopostov.

Rok 2026 z hľadiska motorových pravidiel neprináša všeobecnú spokojnosť. Výrobcovia majú vážne pochybnosti o tom, či boli jednotlivé parametre nastavené správne a sami sa pýtajú, či nebude nutné opravovať chyby v návrhu agregátov aerodynamikou monopostov.

Spokojní nie sú ani fanúšikovia, z ktorých sa drvivá väčšina nezaujíma o to, ako dokonale budú — alebo v prípade nebudú — fungovať nové motory. Aj viaceré osobnosti zo sveta F1 hlásia, že športu ušiel vlak a zbytočne sa úpenlivo držal hybridných turbomotorov, keď už aj výrobcovia investujú do vývoja ekopalív a spaľovacích motorov.

Ak by sa syntetické palivá vyvíjali priamo vo Formule 1, výrobcovia a ich marketingové oddelenia by mohli pokračovať vo svojej zelenej kampani, no zároveň fanúšikovia efjednotky by dostali, čo chcú: Oveľa ľahšie monoposty s parádnym zvukom a možno aj osemvalcovými motormi. Zástancom tejto cesty je aj Lucas di Grassi, ktorý pred časom vyhlásil, že so syntetickými palivami by sa pokojne mohli vrátiť aj dvanásťvalce.

Stefano Domenicali v rozhovore pre taliansku odnož portálu motorsport.com priznal, že nové pravidlá nekorešpondujú so všetkými očakávaniami. “V uplynulých týždňoch sa medzi rôznymi stranami našla zhoda a zverejnenie pravidiel pre rok 2026 sa očakáva k 1. júnu. FIA následne zmeny vysvetlí, je ich veľa, a dôležité bude objasniť ich čo najlepšie, ako sa len bude dať, pretože som čítal zoznam požiadaviek, ktoré celkom nesedia s tým, ako budú vyzerať nové pravidlá.”

“Jedna otvorená rana, ktorá je zatiaľ nevyhnutná, súvisí s hmotnosťou monopostov. S potvrdením zotrvania hybridnej časti aj pre rok 2026 je spojený aj nevyhnutný nárast hmotnosti. Ak si porovnáme víziu monopostu pre rok 2026 s tým, ako autá vyzerali pred desaťročím, uvedomíme si, že hmotnosť začína byť dôležitý problém,” pokračoval šéf efjednotky.

Autori pravidiel šasi sa síce snažia všakovakými opatreniami znížiť hmotnosť, no výkonnejšia elektrická časť a väčšie batérie im robia veľký škrt cez rozpočet. Keby sme sa však hybridnej časti zbavili, ušetrili by sme len na jednotke MGU-K (20kg vrátane turba) a batériách (35 kg) približne 50 kg. S chudším šasi by nové autá ako celok mohli mať o 100 kíl menej.

“Všetci jazdci by chceli ľahšie autá a mne osobne príde ešte o trochu dôležitejší zvuk,” pokračoval Domenicali. “Na tomto poslednom fronte pracujeme, aby sme zvýšili decibely. Z našich prieskumov naprieč všetkými trhmi a vekovými skupinami vyplýva, že chceme počuť lepší zvuk a cítiť energiu, ktorú dokáže v blízkosti okruhu preniesť len istý typ vibrácií.”

“Akonáhle budú pravidlá pre rok 2026 definované, začneme uvažovať, kam by mohol smerovať náš ďalší krok, teda motor pre rok 2030. Mám jednu úvahu, o ktorú som sa ešte nepodelil s tímami, ale hovoril som o nej s FIA: Ak si udržateľné palivá splnia svoju úlohu, budeme musieť dôkladne prehodnotiť, či budeme pokračovať v hybridizácii, alebo budeme mať k dispozícii aj lepšie riešenia,” odkázal 59-ročný rodák z Imoly.