F1 bude rokovať o troch zásahoch do formátu víkendu. Zmení sa aj dĺžka pretekov?


Sezóna 2026 prinesie veľké zmeny v technických pravidlách, no v zákulisí sa rokuje aj o úprave športových pravidiel. Úvahy o dvoch povinných pitstopoch sú už v padoku známe, ale Komisia F1 chce na najbližšom zasadnutí prediskutovať tri ďalšie novinky vo formáte víkendu. Dve z nich sú skôr kozmetické, ale posledná by mohla mať významný dopad na nedeľnú veľkú cenu.
Zmena je život, hovorí si vedenie Formuly 1 a skúma, ktoré zaužívané formáty by sa dali zatraktívniť. Dočkali sme sa zavedenia šprintových víkendov, ktorých počet by sa mal v budúcnosti ešte navyšovať, a vedenie Formuly 1 cez leto koketovalo aj s myšlienkou skrátenia veľkých cien. Do istej miery sa to môže stať. Poďme však pekne po poriadku.
Predĺženie tréningu počas šprintového víkendu
Prvá z troch navrhovaných zmien, o ktorých informuje portál The Race v súvislosti s rokom 2026, je menšia úprava šprintového víkendu. Na najbližšom zasadnutí Komisie F1 budú FOM, FIA a tímy rokovať o tom, či je 60 tréningových minút pred šprintovou kvalifikáciou dosť.
Ak tréning prebehne hladko a bez vyvesenia červenej vlajky, všetko je v najlepšom poriadku. Problém však nastáva pri rôznych prerušeniach. Efjednotku teda čaká rokovanie o návrhu, podľa ktorého by bolo možné šprintový tréning predĺžiť o čas, ktorý tímy stratia pre červené vlajky — maximálne však o 15 minút. Mechanizmus by bol veľmi jednoduchý; čas by sa skrátka počas červenej vlajky zastavil rovnako ako v kvalifikácii.
Úprava načasovania kvalifikácie
Štandardná kvalifikácia je v súčasnosti rozdelená do troch segmentov od najdlhšieho po najkratší. Na prvú časť je vyhradených 18 minút, druhá časť trvá presne štvrťhodinu a elitná desiatka má na svoje pokusy v Q3 k dispozícii 12 minút.
Už teraz však v prvej a niekedy aj v druhej časti niektorí nestihnú odjazdiť svoj meraný pokus. Naposledy sa to stalo v Austine, kde piloti na chvoste museli tak dlho čakať za stojacimi autami v boxoch, že nestihli odštartovať svoje posledné kolá pred uplynutím časového limitu.
Keďže v nasledujúcej sezóne bude v Q1 bojovať o postup do Q2 až 22 monopostov (v prvých dvoch častiach bude vypadávať po šesť jazdcov), Formula 1 uvažuje o predĺžení Q1, resp. Q2 o dve, resp. jednu minútu. Celkové trvanie kvalifikácie by sa nezmenilo; o tieto minútky by sa skrátili prestávky medzi segmentami.
Je však otázne, či by to vôbec niečomu pomohlo, alebo by sa tým len natiahol hluchý priestor uprostred daného segmentu. Každý chce totiž vyraziť na trať ako posledný, keď sú podmienky najlepšie, a tým pádom riskuje, že svoje kolo nestihne.
Zavedenie štandardnej dĺžky pretekov
Stefano Domenicali cez leto testoval fanúšikovské vody návrhom, či by nebolo lepšie skrátiť nedeľné veľké ceny. Zdôvodňoval to rýchlou dobou, ale aj neochotou a neschopnosťou mladšej generácie sústrediť sa na taký dlhý čas. Ohlasmi sa zrejme nebude chváliť. Do istej miery by sme sa však niečoho takého mohli dočkať, alebo aspoň na niektorých veľkých cenách.
V súčasnosti je dĺžka pretekov stanovená jasne. Veľká cena je vypísaná na toľko kôl, aby jej dĺžka prekročila hranicu 305 kilometrov (s výnimkou VC Monaka). Znamená to, že zatiaľ čo VC Talianska v Monze trvá približne 75 minút, singapurské preteky neraz atakujú hranicu dvoch hodín. To sa celkom nepáči napríklad vysielateľom veľkých cien, ktorí musia svoj program “šiť na mieru” každému súťažnému víkendu.
Vedenie preto uvažuje, či by nebolo lepšie určiť štandardný časový rámec na dĺžku pretekov a podľa neho vypočítať počet kôl. V Singapure by tak piloti odjazdili menej kilometrov ako napríklad v spomínanej Monze, aby boli preteky rovnako dlhé z hľadiska času.
Je nepravdepodobné, že by niektoré preteky mohli byť predĺžené, pretože tankovanie je zakázané a palivové nádrže majú obmedzený objem daný technickými pravidlami, pričom tento objem úzko súvisí s dĺžkou veľkých cien. Ak návrh prejde, možno sa predsa len priblížime k Domenicaliho predstave 60-minútových veľkých cien.







