Pirelli má pred Katarom obavy, žiada o zavedenie špeciálneho pravidla


V posledných dňoch sa objavili informácie o tom, že Formula 1 uvažuje pred rokom 2026 o zavedení povinných dvoch zastávok v boxoch. Menšej ochutnávky sa zrejme dočkáme už v Katare. Pirelli má veľký rešpekt pred miestnym okruhom a strach zo zlyhania gúm ho núti požiadať o výnimku.
V súčasnosti si tímy smú pneumatiky na preteky vyberať podľa ľubovôle. Pravidlá im ukladajú jedinú podmienku. Ak pilot počas pretekov obuje len gumy do sucha, musí nasadiť aspoň dve rôzne zmesi. Ak chce a trúfa si, na jednej môže odjazdiť takmer celé preteky a na druhej jedno jediné kolo.
Nemecký magazín Auto Motor und Sport však avizuje, že Pirelli chce tímom vziať túto voľnosť. Veľký strach mu naháňa okruh Losail, ktorého extrémne rýchle a dlhé zákruty v kombinácii s drsným asfaltom a agresívnymi obrubníkmi preveria konštrukciu každej pneumatiky.
Pirelli tu už tretí rok po sebe čelí problémom, ktoré sa ani pred touto sezónou nepodarilo vyriešiť. V roku 2021 sme tu videli štyri zlyhania gúm, nuž a po návrate s ťažšími a rýchlejšími autami novej generácie sa situácia ešte zhoršila. Pirelli dokonca tímom zakázalo v pretekoch sezóny 2023 odjazdiť viac ako osemnásť kôl na jednej sade.
Organizátor pred edíciou 2024 zbrúsil ostré hrany na obrubníkoch a minimalizoval tým hrozbu zlyhania, no Pirelli aj tak tímom odporučilo — tentoraz neprikázalo — na jednej sade odjazdiť maximálne 24 kôl. Tímy to však ignorovali a Lewis Hamilton s Carlosom Sainzom na to doplatili defektami. Vyšetrovanie Pirelli ukázalo, že odtrhnuté spätné zrkadlo z auta Valtteriho Bottasa nebolo príčinou.
Taliansky dodávateľ sa chce vyhnúť negatívnej publicite aj nebezpečným situáciám, preto tento rok rozbehol rokovania o povinných limitoch. Koľko presne kôl bude možné odjazdiť na jednotlivých zmesiach, v tejto chvíli ešte nie je jasné, no už teraz môžeme povedať, že ak návrh nájde potrebnú podporu, každý bude musieť absolvovať aspoň dva pitstopy.
Na záver skonštatujme, že FIA môže rozhodnúť o zmene pravidiel na poslednú chvíľu aj bez súhlasu tímov, ak je dôvodom bezpečnosť jazdcov, pracovníkov a fanúšikov. Hlavnými účastníkmi rokovaní tak budú inžinieri Pirelli a zástupcovia FIA.
- Značky
- FIA
- Pirelli
- VC Kataru 2025







