logo F1online.skF1online.sk

Albers: FIA nedokáže prijať kritiku ani vysvetliť svoje chyby

Maršal v Silverstone
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala2. 11. 2025

Mexický víkend priniesol vzrušujúce preteky so zaujímavou strategickou zápletkou, no dobrý pocit celkom pokazilo riaditeľstvo pretekov s komisármi a podľa Christijana Albersa aj réžia priameho prenosu. Vedenie efjednotky má na čom pracovať, poukazuje na viaceré pochybenia.

Za jeden z dvoch veľkých hriechov nedeľných pretekov môžeme považovať rozhodnutie aktivovať fázu VSC v posledných dvoch kolách, keď mal vyvrcholiť súboj Maxa Verstappena a Charlesa Leclerca. Príčinou neutralizácie bolo podľa vyhlásenia kompetentných odstúpenie Carlosa Sainza.

“Nikdy som nič také nezažil, súboj v poslednom kole pretekov skrátka chcete mať. A čo je toto? Ja už ozaj nechcem ani počuť vysvetlenie FIA, ani som ho nečítal. Tieto hlásenia FIA ma už nezaujímajú,” vyhlásil znechutený Christijan Albers, keď mu reportér vysvetlil, že FIA obhajovala aktiváciu fázy VSC potrebou vyslať maršalov na trať.

Podľa riaditeľstva pretekov bol dôvodom dym, ktorý začal stúpať zo Sainzovho auta. “Keď vypnete motor na monoposte F1, vždy začne trochu dymiť,” pokrútil hlavou holandský jazdec, podľa ktorého si však fázu VSC vyžiadal celkom iný moment. Bolo ním odpratávanie úlomkov z prvej zákruty, v ktorej takmer Liam Lawson zrazil dvoch maršalov. “Toto si vyžadovalo virtuálny safety car, malo to byť neutralizované.”

Podľa Albersa vo FIA vládne chaos. Nie je to vraj výnimka, ale skôr štandard. “Ktoré preteky tejto sezóny FIA vyšli? Kedy všetko prebehlo hladko?” kladie si rečnícku otázku. “Myslím si, že FIA nedokáže prijať kritiku. Veci sa vždy snažia vyriešiť dlhými hláseniami a odkazmi.”

“Keď sa rozdávajú pokuty, sú pri tom ako prví a jazdcov posielajú kľačať do kúta. Chápem to, pretože keď niečo spravíte zle, musí to prísť. Nikdy však nevydajú tlačové vyhlásenie, v ktorom by vysvetlili všetko, čo sa pokazilo na ich strane, ako sa z toho poučili a čo zmenia. Toto nikdy nepočujeme, čo je pre mňa sklamanie,” pokračoval rodák z Eindhovenu.

FIA by mala mať najvyššie štandardy na svoju prácu. “FIA generuje ohromné množstvo peňazí. Myslím si, že takéto chyby by sa nemali objavovať. Maršali utekali cez trať priamo pred Lawsonom. Vždy sa niečo objaví, toto bolo extrémne nebezpečné.”

“Videli ste ten zmätok na štarte a ako dlho im trvalo, kým sa pozreli na opakované zábery?” kritizuje aj dlhé posudzovanie predbiehania mimo trať, za ktoré napokon ani nikto nedostal trest — s výnimkou Lewisa Hamiltona. “To znamená, že oni nemajú ani tých dvoch-troch ľudí, ktorí by v samostatnej miestnosti sledovali opakované zábery zo štartu. Je to také ťažké? Podľa mňa to bol totálne nanič.”

Po kritike zo Singapuru si však má spytovať svedomie aj FOM. Réžia priameho prenosu sa po piatich kolách rozhodla pustiť opakované zábery zo štartu, no celkom pri tom zabudla, že na trati sa odohráva súboj dvoch najväčších mien súčasnej efjednotky.

“V živote som nič také nevidel, Ježiši, veď súboj Maxa Verstappena a Lewisa Hamiltona ukázali až z opakovaných záberov,” pokrútil hlavou Albers. “Bolo to veľmi zlé, naozaj niečo hrozné. Veľmi ťažko sa to sledovalo.”

Súvisiace články

Diskusia