logo F1online.sk

FIA vypísala tender na odľahčenú verziu svätožiary, hmotnosť chce znížiť aj inde

Svätožiara Alfy Romeo
© XPB/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubala15. 5. 2024

Rok 2026 bude predstavovať akýsi nový začiatok na mnohých frontoch vrátane bezpečnosti. Medzinárodná automobilová federácia sa rozhodla spustiť výberové konanie na nového výrobcu svätožiary, ktorý bude mať za úlohu pripraviť jej ľahšiu, no odolnejšiu verziu.

Keď sa moderný monopost Formuly 1 ocitne vedľa auta spred štyridsiatich rokov, človek má pocit, že sa rokmi prejedol až do rozmerov veľryby. Okrem toho, že autá sú veľké, sú aj ťažké a na trati pôsobia v porovnaní so svojimi predkami ťažkopádne. Formula 1 sa však chce postupne vracať k živelným strojom, ktoré boli oveľa ľahšie a preto aj dosť neposedné.

Súčasťou toho je analýza všetkých komponentov na monoposte. Vedenie skúma, kde by sa dali ušetriť cenné kilogramy a v zmysle “babka k babce” vypísala výberové konanie na novú svätožiaru. Tá súčasná je vo Formule 1 vyrábaná zo zliatiny titánu a váži sedem kilogramov, jej vylepšená verzia by mala byť o jedno kilo ľahšia. Pre porovnanie lacnejšia oceľová verzia využívaná v nižších sériách váži 13,5 kg.

Ak záujemca o dodávanie svätožiary uspeje v sprísnených nárazových testoch a výberovom konaní, ochranu hlavy pilota bude dodávať vo Formule 1 v sezónach 2026 až 2030.

“Naším cieľom je výrazne znížiť spodný hmotnostný limit. Uvažujeme o redukcii hmotnostného minima na rok 2026 o 40 až 50 kilogramov,” deklaroval cieľ FIA jej šéf pre monoposty Nikolas Tombazis na konci minulého roka. “Týmto spôsobom chceme dosiahnuť to, čo sa nazýva koncepcia obratného auta. Máme pocit, že v posledných rokoch začali byť autá príliš objemné a ťažké.”

Zmeny čakajú aj iné oblasti, aj keď žiadne gramy sa neušetria pri kolesách. Pirelli totiž odmietlo vymeniť súčasný osemnásťpalcový profil za ľahších šestnásť palcov.

Meniť sa však bude napríklad rázvor kolies nových monopostov, ktorý bude skrátený z dnešných 3600 na 3400 milimetrov. O desať centimetrov sa zúžia aj samotné autá, ktoré majú v rámci týchto pravidiel predpísaný dvojmetrový limit. Nuž a čím menej priestoru na karosériu, tým menšie komponenty a tým menej možností na generovanie prítlaku.

FIA chce skutočne redukovať aj prítlak monopostov. Ak budú na jednotlivé komponenty pôsobiť menšie sily, bude sa dať šetriť hmotnosť aj pri ich vystužovaní. “Menšia úroveň prítlaku znamená redukciu záťaže niektorých komponentov, napríklad závesov. V dôsledku toho budú môcť tímy ďalej znižovať hmotnosť.”