logo F1online.sk

Bearman po testoch krytov kolies: Späť k rysovacím doskám

Lance Stroll, pneumatiky Pirelli do dažďa
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala17. 5. 2024

Medzinárodná automobilová federácia sa pred týždňom rozhodla spraviť ďalší krok v snahe zredukovať vodnú triešť za monopostom. Rezervný jazdec Ferrari Oliver Bearman nám už predstavil aj prvé výsledky týchto pokusov. Ukázalo sa, že ani s vylepšenými krytmi kolies to nie je žiadna sláva.

Moderná Formula 1 má v daždi obrovské problémy. Na jednej strane nemá vhodné pneumatiky, na druhej ju trápi nízka viditeľnosť. Už vlani v júli preto začala testovať kryty kolies, no kompetentní usúdili, že nesplnili svoj účel a treba sa na problém pozrieť opäť.

Výsledkom týchto analýz boli kryty kolies, ktoré sme videli minulý štvrtok na okruhu vo Fiorane. Ferrari testovalo viacero rôznych krytov vrátane takých, ktoré zakrývali koleso prakticky po celom obvode a aj z bočnej časti. Pomohlo to?

Formu1a.uno

Oliver Bearman pre motorsport.com uviedol, že výsledky ho neuchvátili. “Jazdil som za Arthurom Leclercom, ktorý mal nasadené kryty kolies. Zatiaľ k nim nemám veľmi čo povedať. Myslím, že ste videli tie videá, bolo to dosť podobné. Podľa mňa sa treba vrátiť k rysovacím doskám, musíme to ešte preskúmať.”

Na jednej z fotografií sa zdalo, akoby kryty kolies predsa len trochu pomohli, ale z pohľadu jazdca vzadu je to stále problém. “Vyskúšali sme niekoľko rôznych konfigurácií. Vodou sme však zmáčali len rovinky, aby sme videli, či sa dá jazdiť za iným autom na rovinkách. Odjazdili sme štyri alebo päť stintov s rôznymi otvormi, pretože keď sú kryty celkom uzavreté, je to dosť náročné z hľadiska teplôt pneumatík.”

Aj preto FIA chcela vyskúšať niekoľko variant; niektoré mali otvory vpredu, iné aj z bočnej strany. Mohli byť však rozvrhnuté akokoľvek, keď nič nespravili s hmlou, ktorá vychádza spod podlahy a difúzora.

“Podľa mňa je problémom to, koľko prítlaku tieto autá generujú podlahou,” zhodnotil napokon Bearman, ktorého v piatok čaká prvý voľný tréning za Haas. “Vzduch tam získa energiu a, samozrejme, vodná triešť nasleduje tento vzduch. S viditeľnosťou to bolo dosť ťažké. Určite o trochu lepšie, táto práca niečo priniesla, ale nie je to opravené.”