logo F1online.sk

Metán alebo chémia? V Číne sa hľadajú príčiny horiacej trávy

Horiaci trávnik v Šanghaji
© FOM/Screenshot
Milan Kubala
Milan Kubala19. 4. 2024

Veľká cena Číny sa do kalendára vrátila po piatich rokoch, no akoby nám chcela svojimi záhadami vynahradiť všetok ten stratený čas. Po štvrtkových analýzach zvláštneho náteru na asfalte prišla ešte väčšia hádanka. Dvakrát sa rozhorel trávnik vedľa trate a nik presne netuší, čo to spôsobilo.

Prvý a jediný tréning na Veľkú cenu Číny musela FIA prerušiť. Na vnútrajšku siedmej zákruty totiž odrazu začala horieť tráva. Maršalom sa ju bez problémov podarilo uhasiť, no hasiace prístroje ešte odložiť nemohli. V šprintovej kvalifikácii sa nevšedná situácia zopakovala a štart SQ2 sa musel odložiť.

FIA sa po prvom tréningu rozhodla preskúmať príčinu požiarov a z kamier na okruhu usúdila, že za to môžu monoposty. Moderné autá sú k trati bližšie ako ich predchodcovia a titánové komponenty v podlahách po náraze na trať výdatne iskria. Podľa všetkého tieto iskry preskočili do trávy a plamene boli na svete.

Nič také sa však na žiadnom inom okruhu doteraz nestalo, určite nie necelé dva dni po výdatnom daždi, ktorý zasiahol celý Šanghaj v stredu. Ako mohla zbĺknuť tráva, keď zem bola ešte navlhnutá?

Top teórie? Metán a chémia

Čínska vláda už v deväťdesiatych rokoch chcela pritiahnuť Formulu 1 do svojej krajiny. Po prvotnom neúspechu sa jej to konečne podarilo v roku 2004 postavením šanghajského okruhu, ktorý umiestnila na mokradiach. Tu narážame na hlavnú myšlienku za prvou teóriou, podľa ktorej začal cez zem prenikať mimoriadne horľavý metán a výrazne pomohol k piatkovým problémom, informuje motorsport.com.

Nie je však jediná. Na veľkých športových podujatiach nie je ničím výnimočným, že usporiadatelia skrášľujú vzhľad svojich trávnikov aj chemickými prípravkami, ktoré môžu obsahovať aj horľavé prísady.

Funkcionári z FIA si tak dané miesto boli osobne obzrieť. Nenašli však nič, čo by sa vymykalo normálu. Po piatkovej kvalifikácii chcú preto spustiť rozsiahlu pátraciu akciu po príčine problémov, aby sa im po zvyšok víkendu vyhla. Formula 1 určite nebude chcieť prerušovať šprintové či riadne preteky pre horiaci trávnik…

Bola by to však zaujímavá variácia na nápad Bernieho Ecclestonea s umelým zavlažovaním tratí.