logo F1online.sk

Vowles akceptuje “prísny” Sargeantov trest a chce zaviesť automatizovanú kontrolu

Logan Sargeant
© X/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala29. 4. 2024

Logan Sargeant si počas VC Číny odpykal desaťsekundový trest za predbiehanie počas výjazdu bezpečnostného vozidla. Aj keď to bola dosť nešťastná, neprehľadná a tesná situácia, šéf Williamsu James Vowles uznal, že komisári rozhodli správne. Od svojho tímu chce, aby sa nabudúce podobnému pochybeniu vyhol.

Počas výjazdu bezpečnostného vozidla Nico Hülkenberg zamieril do boxov. Vychádzal z nich na jednej úrovni s Loganom Sargeantom, ktorý na svoju smolu dorazil o pár stotín sekundy neskôr k čiare SC2, ktorá spája trať s výjazdom z boxov. Následne Nemca v podstate predbehol, čím sa previnil proti pravidlám.

V tejto chvíli mal zakročiť tím a svojho jazdca informovať, aby pozíciu vrátil späť Nicovi Hülkenbergovi. Vo vysielačke sa však nikto neozýval, až kým sa do celej veci neprimiešali komisári s desaťsekundovým trestom.

“Bol to prísny trest. Ťažko sa to prijíma, keď sa záležitosť pár desatiniek premení na niekoľko sekúnd,” uviedol James Vowles v povíkendovom tímovom hodnotení. “Pre jazdca je veľmi ťažké vyhodnotiť, či bol vpredu alebo vzadu.”

V tejto chvíli mu mal pomôcť tím. “Zodpovednosť padá na nás, uniklo nám to. Potrebujeme vyvinúť viac a lepších automatizovaných nástrojov, ktoré nám umožnia vidieť, čo sa v danom bode deje. Potrebovali sme niekoľko opakovaných záberov z kamier, kým sme vôbec dokázali zistiť, kde sa vzal ten rozdiel [v časoch]. Mali sme palubné zábery, no z nich sa nedalo vyčítať, kto bol vpredu a kto vzadu.”

Vowles ako hlavný stratég Mercedesu bol azda zvyknutý na to, že strieborné šípy mali prepracovaný systém automatizovaného mapovania monopostov na trati. Williams však ešte bude musieť niečo také vyvinúť, no nemal by to byť problém, keďže na úrovni čiary SC2 FIA sníma časy prejazdov. V tomto bode sa končí prvý minisektor okruhu, nuž stačí na ňom kontrolovať poradie počas výjazdu bezpečnostného vozidla.

Williams nemohol ani protestovať, no v tomto prípade azda nebolo proti čomu. “Tieto tresty z priebehu pretekov fungujú tak, že s nimi neviete nič urobiť. Nemôžete sa voči nim odvolať. Akonáhle bola uložená penalizácia, je to v podstate uzavreté, je to rozsudok FIA. Ich verdikt však bol správny. Na tej čiare sme boli vzadu, to je fakt.”

Keby to boxový múrik vedel, Sargeant mohol Hulka pustiť pred seba. “Musíme vylepšiť naše systémy a procesy, aby sme takéto situácie zachytili skôr, pretože sa to dá napraviť. Logan mohol skrátka po prvom incidente spomaliť, pustiť auto pred seba a pozície by boli v poriadku. Rozhodujú drobné rozdiely, ale o tom je Formula 1.”