Ferrari nepustí Mekiesa len tak, chce inžinierov Red Bullu. V hre je aj tajomstvo DRS
Na trati bojujú o víťazstvá len dva Red Bully, nuž o to intenzívnejšie sa v zákulisí ostria nože. Strhla sa otvorená bitka o inžinierov. Ferrari začalo loviť vo vodách, v ktorých vznikol najlepší monopost súčasnej efjednotky; tím Frédérica Vasseura si robí zálusk na odborníkov z Red Bullu. Aby ich získal za výhodnejších podmienok, využíva aj svoj tromf s menom Laurent Mekies.
Talianske médiá pred víkendom v Baku potešili fanúšikov Ferrari. Mali sa totiž dozvedieť, že Scuderii sa podarilo uchmatnúť dvoch vysoko postavených inžinierov Red Bullu. Netrvalo dlho a dostali sa k nám aj ďalšie podrobnosti týchto prestupov, ktoré by mali ešte viac rozjariť červených tifosi.
Celý kolotoč podľa všetkého rozbehol Laurent Mekies, resp. AlphaTauri, ktorá v stredu azda až príliš “agresívne” oznámila jeho príchod. Aspoň tak to vnímal Frédéric Vasseur. Talianom sa tento postup vôbec nepáčil, pretože rokovania o Mekiesovom odchode očividne ešte neboli uzavreté.
Tvrdil to aj samotný Vasseur na tlačovej konferencii. Keď sa ho novinári spýtali, ako bude vyzerať zasadací poriadok na boxovom múriku po Mekiesovom odchode, vyzýval na trpezlivosť. “Najskôr si musíme ujasniť detaily tejto dohody a musíme zistiť, kedy presne začne Laurent pracovať vo svojom novom tíme. Potom budeme konať v najlepšom záujme Ferrari. Zatiaľ má však platný dlhodobý kontrakt.”
Scuderia vyslala konkurencii jasný signál, že ešte nemá vyhrané, aj tým, že Laurenta Mekiesa vzala do Azerbajdžanu. To znamená, že stále je právoplatným zamestnancom maranellskej stajne. V opačnom prípade by už musel čerpať nútenú dovolenku.
Práve táto nútená dovolenka je jedným zo žolíkov Ferrari, ktoré ho chce aj využiť. Športový poradca Red Bullu Helmut Marko cez víkend naznačil, že Scuderia nie je ochotná ho pustiť skôr, ak na oplátku nedostane niečo iné. Podľa talianskych zdrojov žiada skrátenie nútenej dovolenky šéfa aerodynamiky Red Bullu Enrica Balboa, ktorý to má vraj namierené do Talianska.
“Laurent Mekies bude šéfom AlphaTauri,” rezolútne vyhlásil Helmut Marko, “avšak s tým je spojená aj nútená dovolenka, takže v zákulisí sa snažíte upiecť nejaké dohody. Súčasťou týchto dohôd však nebudú tie mená, ktoré kolujú v médiách.” Takže Pierre Waché zrejme vypadáva z hry.
Scuderia si bude chcieť vyjednať čo najlepšie podmienky. Vývoj monopostu na rok 2024 sa už začal a bolo by veľmi výhodné, keby ho aspoň v neskoršej fáze roka mohli usmerňovať už nové posily s novými nápadmi a podrobnými znalosťami monopostu RB19.
Balbo ako šéf aerodynamiky je strategicky dôležitou postavou, no nie je jedinou, ktorú chce Ferrari stiahnuť k sebe. Taliansky motorsport.com tvrdí, že Frédéric Vasseur má v merku viac než desiatich inžinierov červených býkov.
Jeden z týchto inžinierov bude mať obzvlášť veľkú hodnotu. Hovorí sa totiž, že v Red Bulle sa podieľal na vývoji zadného krídla a DRS, ktoré je jednou z hlavných zbraní tohtoročného auta z Milton Keynes.
Presné tajomstvo toho, ako dokáže Red Bull na rovinkách vyvinúť takú maximálku, v padoku pozná len málokto. Špekuluje sa však, že červení býci odhalili trik, ako v oblasti zadného krídla, resp. jeho spodnej časti a difúzora, za istých okolností úmyselne privodiť aerodynamický stall – odtrhnutie prúdenia. Ako to funguje?
V zadnej časti monopostu sú dôležité tri prvky: Samotné zadné krídlo, priečne krídelká, ktoré sú umiestnené nad difúzorom, a napokon difúzor. Všetky tri časti musia spolupracovať, vysvetľuje v jednej zo svojich analýz bývalý technický riaditeľ Jordanu Gary Anderson. “Red Bull na svojich autách už tradične nasadzuje agresívnejšiu druhú klapku priečneho krídla. Toto je trend pri ich autách s prísavným efektom.”
“Agresívne priečne krídlo je závislé na prúde vzduchu, ktorý generuje horné krídlo pri deaktivovanom DRS. Vtedy prúd obteká priečne krídlo,” vysvetľuje formulový inžinier obtekanie vzduchu v zadnej časti auta, keď pilot nepoužíva DRS, a teda má k dispozícii maximum prítlaku. “Na prúdenie vzduchu v zadnej časti auta sa treba pozerať ako na celok. Keď prší, je možné vidieť, ako sa vodná triešť stáča smerom dohora. Vtedy v podstate vysávate prúd vzduchu smerom od trate. Ak difúzor, priečne krídlo a horné zadné krídlo takto spolupracujú, tak sú oveľa výkonnejšie, než keby pracovali samostatne.”
Tu je možné vysvetlenie rýchlosti Red Bullu na rovinkách. “Keď je DRS otvorené, tak dochádza k redukcii tohto otáčavého momentu.” Efekt vysávača sa stratí, pretože prúdenie sa mení na horizontálne. “Dôsledkom toho je, že priečne krídlo sa dostane do stallu. Vzápätí nastáva stall zadnej časti podlahy. Stall, teda odtrhnutie prúdenia, je však veľmi voľne použitý pojem. Vo svojej podstate zmenšuje potenciál generovať prítlak, no ak je správne zvládnutý, dokáže tiež zmenšiť odpor.”
Otázka znie: Ako to správne zmanažovať a po otvorení zadného krídla si vylepšiť maximálku tak, ako to dokáže Red Bull? To by mohol Scuderii prezradiť tajomný inžinier, ktorý by sa podľa portálu motorsport.com už mohol nachádzať v Maranelle a pracovať na novom balíčku pre monopost SF-23.
Ak sa podarí Ferrari prinavrátiť si rýchlosť na rovinkách, zostáva vyriešiť ešte opotrebovanie pneumatík a chýbajúci prítlak. V padoku sa však hovorí, že Scuderia už pozná časť riešenia. O ňom si niečo povieme v utorok.