Je Alfa Romeo druhým najpomalším tímom? Mysleli sme si, že v Austrálii budeme bojovať o Q3
Po vynikajúcom štarte v minulej sezóne, keď tím Alfa Romeo bojoval v najlepšej päťke Pohára konštruktérov a bodoval v siedmich z úvodných deviatich podujatí, sa švajčiarsky celok postupne zosúval nadol. Lichotivo to nevyzerá ani po prvých troch pretekoch novej sezóny. Iste, stajňa z Hinwilu dokázala dvakrát zabodovať a so šiestimi bodmi drží celkové ôsme miesto tesne za Haasom a Alpinom, čo neznie najhoršie, ale realita nemusí byť vôbec taká lichotivá.
Valtteri Bottas začal sezónu krásnym ôsmym miestom v Bahrajne po vynikajúcom štarte – tie boli, mimochodom, v minulosti jeho veľkou slabinou – a Kuan-jü Čou pridal pekné deviate miesto v Austrálii, hoci by bol stále na nule, nebyť kolízie Alpinov a trestu pre Carlosa Sainza.
V minulej ére bol Sauber značne znevýhodnený finančnými problémami. Sezónu 2017 tím ledva odjazdil a časové straty nadobudnuté veľmi okliešteným vývojom v tomto období mohol pri svojom rozpočte doháňať len veľmi ťažko. Začiatok novej éry v roku 2022 tak ponúkol Švajčiarom skvelú príležitosť.
Problémy minulosti však Sauber prenasledovali aj naďalej. Produkcia nových dielov a vývoj boli značne pomalšie než v prípade Aston Martinu, Alpinu či McLarenu. Táto skutočnosť Alfu Romeo nefavorizovala ani pred štartom sezóny a na jej začiatku sa ukazuje, že aj keď zisk šiestich bodov nie je katastrofou, pri podrobnejšom pohľade to predsa len vyzerá, že monopost C43 nehrá v strede poľa prím.
Zo štatistík totiž vyplýva, že na jedno kolo má Alfa Romeo druhé najpomalšie auto a spoločne s AlphaTauri ešte nenakukla do Q3.
Monopost C43 bol podľa slov svojho strojcu, technického riaditeľa tímu Jana Monchauxa, založený na „odvážnom“ vývojovom pláne. Prvé náznaky, že inžinierom bude v tomto roku umožnené agresívnejšie vyvíjať, sa ukázali už v Austrálii. Alfa Romeo priviezla na najvzdialenejšie podujatie sezóny úplne nové predné krídlo, ktoré malo za úlohu predovšetkým zlepšiť vyváženie.
Výsledok však nebol vôbec lichotivý. V Austrálii spŕchlo a Bottas skončil v kvalifikácii úplne posledný (pred Pérezom, ktorý nezajazdil ani jedno rýchle kolo), kým jeho tímový kolega Kuan-jü Čou sa taktiež porúčal už v Q1. V garáži Alfy Romeo však po tomto výsledku vraj nezavládla panika.
„Pokiaľ ide o nasadený update, tak všetko fungovalo podľa očakávaní,“ povedal šéf traťových inžinierov tímu Xevi Pujolar. „Mysleli sme si, že toto predné krídlo prinesie lepšie vyváženie v oblastiach s obmedzenou priľnavosťou (tzn. v zákrutách, pozn. red.) a lepšiu výkonnosť. Pri pohľade na tretí voľný tréning sme si hovorili, že budeme s oboma autami bojovať o Q3.“
„Pred kvalifikáciou však ľahko spŕchlo. Boli sme veľmi blízko ku Q3, ale všetko je veľmi vyrovnané a bolo trochu náročnejšie poskladať dokopy čisté kolo v Q1. Pridali sa k tomu problémy s premávkou a výsledok vyzerá horšie, než aký v skutočnosti je,“ dodal Pujolar.
Keďže bolo austrálske podujatie už pomerne dávno, pripomeňme si, že na tomto okruhu bol problém s priľnavosťou pomerne veľký. Tímy mali vo všeobecnosti problém zahriať svoje pneumatiky a keď k tomu prirátate dážď a chladné počasie, všetko sa ešte zhorší.
Pri pohľade na dáta to však vyzerá, že nielen v zákrutách, ale ani na rovinkách to v podaní Alfy Romeo nebola žiadna hitparáda. Vzhľadom na úroveň prítlaku a veľkosť krídel bol odpor vzduchu monopostu C43 dosť veľký, čo len potvrdzujú predchádzajúce sťažnosti pilotov práve na rýchlosť v priamke.
„Niektoré tímy možno dokážu vyťažiť s otvoreným DRS o niečo viac výkonnosti, ale inak je to náš celkový prítlak, ktorý potrebujeme zlepšiť,“ povedal Pujolar, ktorý trvá na tom, že C43 nemá žiadne zásadnejšie slabiny a tím potrebuje „len“ vyťažiť jeho plný potenciál.
„Naprieč stredom poľa môžete vidieť, že monoposty sú rozlične výkonné v rozličných oblastiach. Niektoré sú na rovinkách lepšie, iné sú v tejto oblasti skôr na našej úrovni. Nemyslím si teda, že je to problém, ide iba o rôzne spôsoby fungovania monopostu,“ dodal.
- Značky
- Alfa Romeo
- Xevi Pujolar