logo F1online.sk

Pirelli chce jednotnú alokáciu pneumatík pre všetky tímy

Mario Isola z Pirelli
© Twitter/Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala16. 5. 2020

Posledné sezóny sa na pneumatikovom fronte niesli v duchu čoraz väčšej flexibility. Tímy si mohli na každé podujatie určiť presný počet sád z každej zmesi a s nimi mohli operovať podľa svojho uváženia. Taká voľnosť by však v tejto sezóne mohla spôsobiť problémy; Pirelli totiž nebude mať dostatok času na výrobu.

Sklady talianskeho výrobcu sú síce zaplnené gumami, ktoré sa mali použiť na zrušených či odložených podujatiach, ale po otvorení ročníka, ktorý prebehne v skrátenom režime, sa zásoby rýchlo minú. Obnovenie výroby v továrni bude nevyhnutné.

Aby malo Pirelli dostatok času na výrobu gúm podľa požiadaviek tímov, pravidlá hovoria, že stajne musia svoje voľby oznámiť so 14-týždňovým predstihom pred veľkou cenou (resp. osemtýždňovým pre európske podujatia). A keďže konečná podoba kalendára ešte nie je známa, dodržať tieto lehoty nebude možné.

“Ak bude prvá časť sezóny v Európe a potom sa vo veľmi krátkom čase presunieme do Ázie a Ameriky, pre výrobu to bude znamenať dosť rušné obdobie,” vysvetľoval pre Autosport šéf Pirelli Mario Isola. “Pravdepodobne budeme musieť vyrobiť pneumatiky o objeme na úrovni okolo 35 tisíc kusov — v priebehu pár mesiacov, nie jedného roka. Viete si predstaviť, aký to bude mať dopad na výrobu. Značný.”

Pirelli potrebuje celý proces urýchliť a zjednodušiť. “Diskutujeme s tímami. Musím povedať, že sú pomerne flexibilní pri hľadaní rozumného riešenia, napríklad ohľadom štandardných alokácií, alebo aspoň nejakej flexibility v tomto smere, nech sme pripravení dodávať vo veľmi krátkom čase.”

Tímy môžu každému zo svojich jazdcov prideliť trinásť sád z troch vybraných zmesí. Štandardná alokácia by znamenala, že každý pilot by víkend odštartoval s rovnako naplneným skladom gúm.

Vzhľadom na aktuálnu situáciu sa Isola nebojí, že by proti tomu tímy príliš protestovali. “Myslím si, že sa to dá zvládnuť, keď uvážime, že je v každého záujme reštartovať ročník a spraviť všetko pre nájdenie najlepšieho riešenia.”

“Nevidím tu problém. Radi tímom ponecháme voľnú ruku, ak to bude možné. Bude to závisieť od toho, v akom predstihu budeme mať informácie o podujatiach,” pokračoval taliansky inžinier, podľa ktorého jednotné alokácie nepredstavujú nevýhodu pre žiaden z tímov. “Pri súčasnom systéme musia byť po každom tréningu vrátené nejaké sady. Nehovoríme, že tímy musia vrátiť rovnaký počet gúm rovnakého typu.”

Tímy sa teda rozhodnú, ktoré gumy vrátia, podľa svojho uváženia. “Na začiatku každého podujatia budú mať rovnakú alokáciu, ale pred kvalifikáciou a pretekmi sa už môžu líšiť. To sa deje aj dnes.

Či to tímy budú hromadne využívať sa vraj nedá očakávať. “Minulý rok si tímy vyberali rôzne pneumatikové sady, rôzne zmesi, ale pred kvalifikáciou a pretekmi im zostal viac-menej rovnaký výber. Nemyslím si, že by tu bol nejaký vážny problém.”

V iných sezónach by vážnym problémom bolo schválenie úpravy pravidiel, nie však v tejto. “Tento rok FIA disponuje trochou voľnosti pri zmene pravidiel. Nepotrebuje jednohlasnú zhodu.”