logo F1online.skF1online.sk

Pirelli je skeptické, že viac zastávok zaženie monackú nudu

Monte Carlo, Monako, ilustračné
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 17:54

Medzinárodná automobilová federácia nás prekvapila novinkou: Pre tohtoročnú Veľkú cenu Monaka budú platiť špeciálne pravidlá. Šéf Pirelli Mario Isola si však nemyslí, že zvýšenie povinného počtu zastávok vyrieši hlavný problém, ktorým sa vedenie efjednotky chce zaoberať.

Aj Pirelli sa musí pričiniť o to, aby boli preteky zaujímavé. Dodávateľ pneumatík má preto celú škálu zmesí, z ktorých nominuje na každé podujatie tri v snahe namiešať výber tak, aby zmesi neboli príliš mäkké, ale zároveň tímy prinútili uvažovať aj o dvoch či troch pitstopoch.

V Monaku sú však aj tieto pokusy zbytočné. V uličkách kniežatstva sa totiž nedá predbiehať ani vtedy, keď spomalíte o niekoľko sekúnd na kolo. Dokonalým dôkazom toho bola minuloročná edícia pretekov, v ktorých čelo úmyselne znižovalo tempo, aby na danej sade pneumatík odjazdilo celú nedeľu. Popoludnie však bolo aj preto také nudné, že počas červenej vlajky si všetci splnili svoju povinnosť a absolvovali pitstop.

Ak nezaprší, po novom budú musieť absolvovať aspoň dva. Podľa Maria Isolu Formula 1 už diskutovala aj o tom, že podobné pravidlo zavedie plošne. Nevzniklo však z toho “nič naozaj seriózne, alebo čo by sa dalo aplikovať v dohľadnej dobe”. “Prebiehajú diskusie o tom, ako vytvoriť lepšie pravidlá, ale toto sa deje každý rok.”

V iných šampionátoch povinnosť dvoch pitstopov funguje, ale vo Formule 1 by niečo také nemuselo priniesť želaný výsledok, skôr naopak. “Pokiaľ ide o možnosť určiť dve povinné zastávky v boxoch, musíme si dávať pozor, pretože ak máte takúto požiadavku v pravidlách, tak je s ňou spojené veľké riziko, že všetky autá zastavia v rovnakom kole. Máte totiž dodatočné obmedzenia, ktoré v podstate určujú vašu stratégiu.”

“Ak poviete, že tímy musia nasadiť všetky tri zmesi pneumatík, znamená to, že treba zastaviť dvakrát. Všetci potom zastavia v rovnakom čase. Nie je to riešenie, ktoré by vytváralo priestor na viac stratégií alebo rôzne prístupy,” upozorňuje Isola.

Čím viac pravidiel, tým menej priestoru budú mať na kreativitu. “Čím viac obmedzení budete pridávať, tým viac sa budú stratégie na seba podobať.”

Monacké víkendy potrebujú celkom iný liek, ako to ukazujú juniorské šampionáty či Formula E — s menšími autami sa aj v Monte Carle dá nájsť priestor na predbiehanie, no so zaoceánskymi loďami vo Formule 1 je to prakticky nemožné. Druhou možnosťou je rozšírenie okruhu napríklad za zákrutou Portier, aby vznikli dlhšie rovinky. V každom prípade už teraz môžeme predpovedať, že táto istá téma sa bude otvárať aj po májových pretekoch.

“Len teraz som o tom čítal. Neviem, či to spôsobí až taký rozdiel,” povedal Max Verstappen o dvoch povinných zastávkach. “Pravdupovediac mi je jedno, či máme jeden pitstop, dva pitstopy alebo 25 zastávok. Je to v pohode. Spravím ich toľko, koľko sa rozhodne.”

“Je to jeden z okruhov, na ktorých sa veľmi ťažko predbieha. Čím viac zväčšíme autá, tým ťažšie sa bude pretekať. Mal som pocit, že v roku 2016 sme ešte mali nejakú malú príležitosť [na predbiehanie]. Teraz je preč,” skonštatoval obhajca titulu. “Neviem, či nám dve zastávky pomôžu, ale to sa asi dozvieme, no nie?”

Súvisiace články

Diskusia