Experiment skončil krachom. Pirelli po kritike nenasadí zmesi C6


Experiment, ktorý nevyšiel? Pirelli je vo vskutku nezávideniahodnej situácii, keď potrebuje spojiť marketingové cvičenie pri propagácii svojho produktu vo Formule 1 a spokojnosť pilotov a fanúšikov na okruhoch. Posledným experimentom bolo predstavenie historicky najmäkšej zmesi C6, ktorý skončil fatálnym neúspechom.
Tieto najmäkšie zmesi mali byť určené len pre výnimočné príležitosti a okruhy. Pirelli sa však odhodlalo a vyskúšalo ich napríklad aj v Imole. Cieľom bolo predstaviť gumy, ktoré pomôžu šou na špecifických miestach ako Monako alebo Las Vegas, ale taliansky výrobca napokon vyvesil bielu vlajku a povedal, že C6 v tejto sezóne už neuvidíme.
Pneumatiky sa dočkali najväčšej kritiky v Baku, keď tímy museli výrazne limitovať svoj program, ale napriek tomu nemali na výber a v niektorých fázach kvalifikácie museli nedobrovoľne nasadiť pneumatiky C6. Najhlasnejším kritikom bol pilot Red Bullu Max Verstappen.
„Myslím si, že by som sa niekedy mal ísť porozprávať s Pirelli a na rovinu im povedať, nech tie C6 radšej nechajú doma, pretože s nimi je celý víkend zložitý,“ povedal Verstappen.
„Pozrite, ak tie pneumatiky nefungujú tu, nefungujú v Monaku a nefungujú ani v Imole či Montreale, tak naozaj urobíte lepšie, keď ich nabudúce necháte doma,“ dodal Max.
Samozrejme, tieto slová neostali bez odozvy. Pirelli si v posledných rokoch nevypočulo toľko kritiky. Dôvodom pravdepodobne je, že kritika talianskeho výrobcu je zakázaná. Ak nejaká zaznela, znamená to, že to bolo naozaj vážne. V rozhovore pre Motorsport.com na ňu reagoval šéf pretekárskeho programu značky Mario Isola, ktorý jednoducho vyvesil bielu vlajku.
„Videl som tie vyjadrenia,“ začal taliansky inžinier. „Zatiaľ som nemal príležitosť hovoriť s Maxom, ale neskôr to urobím. V každom prípade to nesúri, pretože nemáme v pláne nasadiť zmes C6 na žiadnych ďalších pretekoch v tejto sezóne.“
Pritom to malo byť inak. Pirelli plánovalo nasadiť pneumatiky ešte v Singapure a Las Vegas, ale od tohto plánu upustilo, čo len podčiarklo neúspech celého cvičenia s gumami C6. „Od pôvodnej myšlienky sme upustili, pretože v Singapure sú energetické nároky omnoho vyššie a v Las Vegas sú zase faktorom teploty. C6 môže trpieť drobením, takže to nebola realistická alternatíva,“ odôvodnil Isola zmenu plánu na poslednú chvíľu.
C6 pritom mala byť šitá na mieru nízkym teplotám v Las Vegas. Zmena plánu pre Singapur sa ešte dá pochopiť, ale nemali charakteristiky amerického okruhu padnúť ako uliate pneumatikám C6? Singapur je horúci a technicky náročný okruh, kým vo Vegas máte chladno a nemáte rýchle zákruty. Mäkšia zmes by teda mala byť lepšia.
„To je pravda,“ prikývol Isola. „Ale čím je zmes mäkšia, tým je nižšia jej mechanická odolnosť. To znamená, že ľahšie trpí na drobenie, najmä v chladných podmienkach. Môžete tak zničiť pneumatiku, najmä v počiatočnej fáze používania, keď sú gumy zahriate v dečkách, ale nie sú zahriate na požadovanú úroveň.“
„Táto zmes je trochu krehkejšia z hľadiska mechanickej odolnosti. To znamená, že sa môže ľahko dostaviť drobenie. Keď sa to stane, negatívne to ovplyvní výkon. Ak máte C5, ktorá netrpí na drobenie alebo sa len mierne opotrebúva, je lepšie držať sa kombinácie C3, C4 a C5,“ dodal Isola.
Pirelli čiastočne súhlasí s Verstappenom
Dodávateľ pneumatík tak v podstate dal za pravdu jazdcovi, aj keď zodpovedný šéf súhlasil so štvornásobným majstrom sveta len čiastočne. Nesúhlasil napríklad s tvrdením, že C6 boli pomalšie než C5. Boli vraj rýchlejšie, ale len nepatrne.
„Ak chceme na alokácii pneumatík pre Baku a niektoré ďalšie preteky hľadať niečo pozitívne, tak to bola určitá nepredvídateľnosť v kvalifikácii. Niektorí jazdci chceli použiť C6, iní radšej C5. Zistili sme, že výkon C6 bol stále lepší než pri C5, ale nie o veľa. Rozdiel bol možno dve desatiny,“ povedal Isola.
To však odporuje Verstappenovmu tvrdeniu, že najmäkšia zmes bola v skutočnosti pomalšia. „Nie, stále bola najrýchlejšia, ale jazdcom sa za niektorých okolností ťažšie používala. Je trochu nevyspytateľná a dostať z nej čistý výkon nie je jednoduché,“ vysvetlil Isola.
Ten však priznal, že Verstappen mal v ďalších ohľadoch pravdu. Preto Pirelli zvažuje zmeny pre rok 2026. „Plne si uvedomujeme, že C5 a C6 sú v súčasnosti veľmi podobné. Cieľom pre budúci rok je, aby medzi nimi bol väčší rozdiel a C6 si zastali svoje miesto. Tento rok sme C6 použili po prvý raz. Niečo sme sa naučili. Vieme, že pri homologizácii zmesí na budúcu sezónu musia byť rozdiely medzi nimi výraznejšie,“ povedal šéf programu Pirelli v F1.
„Dôležité je, že budúci rok budú všetky zmesi aj tak odlišné, pretože sa zmenia samotné pneumatiky. Maxovi však rozumiem. Jeho slová sa príliš nelíšia od našich analýz, takže s ním nesúhlasím len v niektorých bodoch,“ dodal Isola.