F1 chce oživiť veľké ceny dvoma povinnými zastávkami v boxoch


Formulu 1 čaká v roku 2026 veľká technologická revolúcia, no noviniek by sme sa mohli dočkať aj po športovej stránke. Kráľovná motoršportu totiž plánuje na najbližšom zasadnutí Komisie F1 predložiť návrh, aby už v nasledujúcej sezóne boli piloti povinní absolvovať dve zastávky v boxoch.
Veľká cena Mexika priniesla zaujímavú strategickú zápletku. Niektorí jazdci stavili na jeden pitstop, iní sa zastavili pri svojich mechanikoch dvakrát. Presne takúto strategickú rozmanitosť by Formula 1 chcela mať na každých pretekoch, no v poslednom období je jej ako šafranu. Trend sa uberá smerom k jednozastávkovým stratégiám. Posledným víťazom s dvojzastávkovou taktikou v pretekoch bez dažďa a vplyvu safety caru na taktiku je stále Lando Norris s triumfom na VC Rakúska.
Nuž a ako v Austine skonštatoval George Russell, preteká sa prakticky už len po prvú zákrutu. Následne všetko diktuje turbulentný vzduch za iným monopostom či prehrievanie pneumatík, ktoré sa dá dostať pod kontrolu pomalšou jazdou. To sú len niektoré dôvody, prečo simulácie radia tímom prezuť len raz.
Veľmi efektívne zatiaľ nie je ani nasadenie mäkkých pneumatík. Pirelli do Austinu priviezlo zmesi C1, C3 a C4, teda vynechalo druhú najtvrdšiu zmes zo svojej ponuky, no neprinieslo to želaný výsledok. Namiesto dvoch zastávok všetci skrátka viac šetrili.
“Tímy vždy optimalizujú, čo majú k dispozícii. To znamená, že znižujú počet pitstopov,” povedal šéf Pirelli Mario Isola. “Dáva to zmysel, pretože počas zastávky môžete spraviť chybu a po návrate na trať spadnete do premávky a stratíte viac času. Tímy budú minimalizovať počet pitstopov, pretože im nezáleží na šou.”
Tímom v prvom rade záleží na dobrých výsledkoch, aj keby to malo znamenať jazdiť slimačím tempom a vyhnúť sa premávke. Zavedenie dvoch povinných zastávok by podľa kompetentných malo znížiť riziko toho, že jazdci budú šetriť techniku, pneumatiky a jazdiť len v takom tempe, aké tímu poradia simulácie s cieľom zvládnuť preteky na jeden pitstop.
V hre je viacero možností
Zatiaľ nie je celkom jasné, ako by takéto pravidlo o povinných dvoch zastávkach mohlo vyzerať. Spomína sa niekoľko možností.
Jedna z nich by tímom prikázala využiť všetky tri pneumatikové zmesi, pričom o poradí ich nasadenia by rozhodovali samotní tímoví stratégovia. Alternatívou sú napríklad dva povinné pitstopy bez obmedzenia zmesí. V takom prípade by sme mohli byť aj svedkami stratégie soft-soft-soft.
Aby sme sa vyhli riziku, že tímy sa budú naďalej snažiť o jednozastávkové preteky s tým, že s druhým pitstopom budú vyčkávať na výjazd safety caru — alebo prezujú v predposlednom kole —, v hre je aj obmedzenie maximálneho počtu odjazdených kôl. Na jednej sade pneumatík by tým pádom pilot nemohol odjazdiť viac ako 45 percent pretekov.
Namiesto rozmanitosti strategická nuda?
Mario Isola však podotýka, že najlepšie je mať strategickú variabilitu, keď je z matematického hľadiska najvýhodnejšia dvojzastávková stratégia, ale pomalšou alternatívou je aj jeden pitstop. V tom prípade sa totiž v závere pretekov doťahujú rýchlejšie autá na pomalšie a schyľuje sa k veľkému vyvrcholeniu. Dobrým príkladom je Leclercovo víťazstvo z VC Talianska 2024 či Russellov odobraný triumf z Belgicka 2024.
Ak Formula 1 prikáže tímom dva povinné pitstopy, na jednej strane sa ponúkne viac príležitostí na undercuty, ale podľa Isolu hrozí, že stratégie sa budú podobať ako vajce vajcu. Vyplynulo to zo simulácií, o ktoré Pirelli požiadalo tímy.
“Spýtali sme sa, akú stratégiu by uprednostnili, keby sme na pretekoch A, B, C, D, E vybrali tri povinné zmesi? Požiadali sme tímy o tieto simulácie a aby nám zaslali výsledky. Nezverejňovali sme ich, chceli sme ich len pre našu informáciu,” prezradil Isola.
Výsledky príliš nenadchli. “Uvedomili sme si, že väčšina tímov sa zhodla na rovnakej stratégii. K dispozícii totiž máte softy, ktoré vydržia päť kôl, mediumky s 20 kolami a hardy ich zvládnu ešte viac. V podstate opakovali tú istú stratégiu. Čím viac obmedzení zavediete, tým viac riskujete, že všetci sa vyberú rovnakým smerom,” upozornil.
Podľa Pirelli bude preto najvýhodnejšie prísť s nápadom a rovno ho “nasucho” otestovať. “Určíme nejaký počet pretekov a tímy požiadame o simulácie. Ak uvidíme, že si vyberú rozdielne prístupy, to bude tá správna cesta vpred.”
- Značky
- Mario Isola
- Pirelli






