logo F1online.skF1online.sk

Russellovi sa nepáčia budúcoročné pneumatiky, podľa Leclerca a Norrisa sú dobré

Pneumatiky Pirelli
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala9. 3. 2025

Pirelli už v januári spustilo svoj vývojový program budúcoročných pneumatík a aj keď máme len marec, vyskúšať si ich stihli viacerí piloti. Názory na nové gumy sa však v padoku líšia. Kým George Russell hovorí, že je to výrazný posun k horšiemu, podľa Charlesa Leclerca a Landa Norrisa to nie je vôbec také zlé.

V roku 2026 sa dočkáme zmien na mnohých frontoch. Aj keď sa zmenu výšky profilu pneumatík z osemnástich na šestnásť palcov nepodarilo presadiť, za účelom zníženia aerodynamického odporu áut došlo aspoň k ich zúženiu. Predné gumy budú užšie o 25 a zadné až o 30 milimetrov.

Aby Pirelli mohlo pokračovať vo vývoji, viaceré tímy vyhoveli dodávateľovi pneumatík a upravili súčasné monoposty tak, aby sa množstvom prítlaku a jazdnými vlastnosťami čo najvernejšie priblížili k budúcoročným monopostom, resp. odhadom tímov.

George Russell si s takým autom vyskúšal nové gumy vo februári na okruhu Jérez. Hoci sa na nové pravidlá díva dosť optimisticky, pneumatiky mu robia starosti. “Tie testy boli trochu náročnejšie ako so širšími pneumatikami, ktoré máme dnes. Bol to dosť výrazný krok k horšiemu,” zhodnotil pilot Mercedesu. “To je prirodzené, pretože sú oveľa užšie. Azda ich v nadchádzajúcich mesiacoch vylepšia.”

Okrem Russella už prvé dojmy zbierali aj piloti McLarenu a Ferrari, ktorí ich preverili v Barcelone. Ich názory sa však líšili. Zatiaľ čo Lando Norris skonštatoval, že gumy “fungovali dobre”, Charles Leclerc ich dokonca pochválil.

“Keď testujete nové a menšie pneumatiky, očakávate veľký rozdiel. Z môjho pohľadu však boli v poriadku, nezbadal som žiadne veľké odlišnosti. Bol som príjemne prekvapený,” skonštatoval Charles Leclerc.

Šéf Pirelli Mario Isola zachytil aj reakciu Georgea Russella a pripomenul mu, že pri testovaní nových pneumatík by mal brať do úvahy aj okolnosti vývoja. “Už som sa s Georgeom o tom rozprával a opäť sa s ním pozhováram. Ide však o to, že porovnávame už vyzreté pneumatiky na rok 2025 s pneumatikami, ktoré sú stále vo vývoji.”

“Konštrukcia ešte nie je finálna, zmesi nie sú finálne a v roku 2026 budeme mať iné autá ako tie súčasné testovacie. Množstvo parametrov tak celkom nepoznáme,” pokračoval taliansky odborník. “Pneumatiky budú menšie. Keďže budú menšie, budú určite aj náchylnejšie na prehrievanie a budú mať iné charakteristiky. Toto je však presne ten dôvod, prečo pracujeme na nových zmesiach a novej konštrukcii, aby sme jazdcom poskytli najlepší možný produkt.”

Isola tiež skonštatoval, že Russellove vyjadrenia sa nezhodujú s reakciami “väčšiny tímov”. “Je dôležité, aby sme sa s jazdcami dostali na jednu koľaj a ťahali rovnakým smerom. Chceme im poskytnúť pneumatiky, ktoré sa budú menej prehrievať a ktorých charakteristiky sa budú zhodovať s cieľmi. Ich veľkosť však musí zostať taká, ako sa rozhodli tímy. Plne rozumiem argumentom jazdcov a veľmi rád si vypočujem ich komentáre a kritiku, ale musíme ťahať za jeden povraz.”

To zatiaľ znamená pracovať s testovacími autami a podľa dát upravovať namiešané zmesi. “Môžeme robiť jedinú vec, ktorou je neustále žiadať tímy o aktualizované simulácie pre rok 2026. Podľa získaných dát musíme aktualizovať naše know-how a konštrukciu. Nesmieme sa však spoliehať len na testovacie autá, pretože to by nebolo rozumné. My im budeme naďalej poskytovať virtuálny model pneumatík, aby ich mohli nasadiť do svojich simulátorov, a oni nám poskytnú svoju spätnú väzbu. Toto je ten správny smer, ktorým by sme mali pokračovať.”

Súvisiace články

Diskusia