Posledná nádej pre ozvláštnenie stratégií? Imola bude svedkom premiéry zmesí C6

Formula 1 momentálne nestojí pred vyhliadkou na veľmi vzrušujúcu sezónu 2025. Veľkým strašiakom bola pre každého Veľká cena Japonska, keď zvolili všetky tímy v podstate rovnaké stratégie a jazda v špinavom vzduchu znemožnila predbiehanie. Formula 1 a Pirelli sa snažia zareagovať, ale po ruke majú len provizórne riešenia. Jedným z nich je nová zmes pneumatík C6.
Tieto gumy vznikli ako reakcia na nízke teploty v Las Vegas a tiež skutočnosť, že pneumatiky C5 sa ukázali ako príliš tvrdé na okruh v Monaku. Zástupca Pirelli Mario Isola pôvodne tvrdil, že nasadenie nových zmesí C6 bude veľmi obmedzené a hovorilo sa len o Las Vegas, Monaku, Kanade a možno Singapure.
Ako vidíte, sú to samé mestské okruhy. Jednotvárne stratégie však prinútili dodávateľa pneumatík, aby zmenil plány. Výsledkom je, že zmesi C6 uvidíme aj na otvorenom okruhu v Imole. Bude to ich súťažná premiéra a cieľom je ozvláštniť stratégie, donútiť tímy k viacerým zastávkam a zlepšiť šou.
„Potrebujeme zistiť, či existuje nejaký prístup k výberu pneumatík, ktorý dotlačí tímy k dvom zastávkam,“ priznal šéf Pirelli Mario Isola. Do neznáma vstúpi v Imole aj dodávateľ pneumatík. Samozrejme, tímy mali možnosť otestovať tieto gumy, ale nie na tomto okruhu.
„Dúfajme, že bude sucho a pozbierame dáta o zmesiach C6. Potom vykonáme simulácie a pokúsime sa zistiť, či posun o krok v tvrdosti pneumatík bude fungovať. Napríklad časová delta medzi pneumatikami C3 a C4 je veľmi tesná, takže môžeme zvážiť nasadenie C2, C4 a C5,“ hovorí šéf Pirelli pre oblasť motoršportu.
„To by znamenalo, že keby ste chceli ísť na jednu zastávku a prezuť z C4 na C2, tak budete pomalší. Nemala by to byť taká výhoda, ako keď nominujeme C3, C4 a C5. Na iných pretekoch môžeme zvážiť C3, C5 a C6, príp. C2, C4 a C5. V tomto smere bude Imola kritický víkend, pretože potrebujeme dodatočné dáta o zmesi C6,“ dodal Isola.
Je však prudko otázne, či skutočne uvidíme dve zastávky. Boxová ulička v Imole patrí medzi najdlhšie v kalendári a celková strata v boxoch sa pohybuje okolo tridsiatich sekúnd. Optimizmus nevyvoláva ani skutočnosť, že napriek nominácii zmesí C3, C4 a C5, vtedy najmäkších dostupných, zastavil vlani Fernando Alonso prvý a poslednýkrát už v siedmom kole. Zmesi C3, C4 a C5 malo priviezť Pirelli aj v tomto ročníku, ale aj vzhľadom na vyššie uvedené sa rozhodlo zmeniť plán. Uvidíme, či to vôbec pomôže.
Ako fanúšikovia asi budeme súhlasiť s každým nekonzervatívnym prístupom. Isola nahlas uvažuje o preskočení nie jednej, ale hneď dvoch zmesí. Aj takáto myšlienka sa nám rozhodne pozdáva. Ak niečo prinúti tímy uvažovať nekonvenčne a aspoň premýšľať o dvoch zastávkach, určite to vítame.
„Môžeme tiež nominovať C1, C3 a C5. Nie som si istý, aký bude výsledok, ale môžeme to urobiť,“ povedal Isola. „Nikdy by sme to však neurobili svojvoľne. Podáme návrh FIA a F1, podelíme sa oň s tímami a potom dospejeme k zhode s povolením FIA.“
- Značky
- Mario Isola
- Pirelli