Pirelli v Abú Zabí vyskúšalo novú zmes C6: Nevydržala ani jedno kolo
Jednou zo zaujímavých, ale menej nápadných noviniek roku 2025 bude nová zmes pneumatík. Pirelli chystá na nový rok najmäkšiu sadu C6, ktorá rozšíri súčasné portfólio šiestich (C0 až C5) zmesí. Taliansky dodávateľ testoval nové pneumatiky aj na posezónnych testoch v Abú Zabí a zástupcovia spoločnosti priznávajú, že zatiaľ celkom nevedia, na ktorých okruhoch by mohla byť použiteľná.
Nezabudnime, že v roku 2022 sme mali len päť zmesí pneumatík – C1 až C5 –, v roku 2023 pribudla ďalšia a v sezóne 2025 ich bude sedem. Zmes C6 bude najmäkšia zo všetkých a aj v Pirelli po utorňajších posezónnych testoch rozmýšľajú, na ktorú trať by mohla byť určená.
Ako prvé nás napadá Monako, kde v tomto roku vydržala pneumatika C3 s veľkým prehľadom celú dĺžku pretekov. Čo však ostatné okruhy? Podľa pôvodného plánu sme mali C6 vidieť len v Monaku, Kanade, Singapure a Las Vegas, ale túto premisu spochybnili utorkové testy v Abú Zabí, kde nová guma vraj nevydržala ani kolo.
„Pneumatika C6 fungovala u niektorých tímov o trochu lepšie ako C5, niekomu vyhovovala lepšie, ale vo všeobecnosti pracovala podobne,“ vysvetlil šéf programu Pirelli v F1 Mario Isola. „Mali sme pocit, že je dobrá na začiatku kola, ale v treťom sektore, kde potrebujte pomerne veľa trakcie, trpí veľkou degradáciou.“
„Ak sa tieto dáta potvrdia, tak to znamená, že musíme prehodnotiť, na ktoré preteky alokujeme zmes C6. Sprvu sme si mysleli, že Monako, Montreal, Singapur a Las Vegas budú podujatia vhodné pre C6, ale budeme musieť preštudovať dáta, pozrieť sa na fungovanie C5, a urobiť rozhodnutie na sezónu 2025,“ priznal Isola.
Na otázku, či bola degradácia na C6 vyššia, ako sa predpokladalo, šéf Pirelli odpovedal: „To sa ťažko určuje, pretože C6 sme otestovali len párkrát. Na testoch v Abú Zabí preto bolo dôležité zistiť, aká mäkká táto zmes skutočne je. Zdá sa, že je dobrá na časť kola, ale zrejme to nestačí, aby sme C6 nominovali do Abú Zabí,“ vysvetlil Isola.
C6 skutočne neznie ako pneumatika vhodná na okruh Yas Marina, ale dodávateľ na tento rok nominoval tri najmäkšie dostupné zmesi – C3, C4 a C5 –, takže C6 by tu nemala byť ani absolútne nepoužiteľná. „Testovali sme ju pri vyšších teplotách, takže dobrá správa je, že sa prehrievala podobným spôsobom, pretože v porovnateľných podmienkach by sa pravdepodobne prehrievala menej,“ vysvetlil Isola.
„Abrazívnosť bola nižšia. To je ďalší prvok, ktorý sme chceli zlepšiť, pretože v tomto roku sa nám gumy drobili a tento vplyv sme chceli znížiť. Takisto sme otestovali všetkých päť zmesí a zdá sa, že delta medzi nimi je celkom dobre odstupňovaná. C2 je bližšie k C3 a jednotlivé zmesi delí približne pol sekundy,“ doplnil šéf Pirelli.
- Značky
- Mario Isola
- Pirelli