Chladia tímy pneumatiky vodou? My o ničom nevieme, odkazuje Pirelli
Počas brazílskeho víkendu prepukla v padoku ďalšia kauza. Keďže o nej informoval nemecký Auto Motor und Sport, máme takmer garantované, že to vychádzalo z interných zdrojov tímov. Podľa magazínu Red Bull obviňuje svojich súperov, že plnia pneumatiky vodou a tým ich lepšie chladia. Pirelli však o ničom takom nevie.
Sme zvedaví, či táto kauza bude živá aj vo Vegas, keďže Red Bullu už v podstate nehrozí strata titulu. Náskok Maxa Verstappena je dostatočne komfortný a v posledných troch veľkých cenách sa bude rozhodovať hlavne o Pohári konštruktérov. Očakávame teda pomerne pokojný dojazd do Abú Zabí.
Chladenie pneumatík vodou preto môže byť poslednou veľkou kauzou udalosťami nabitej sezóny 2024. Môže však mať krátke trvanie. Nezdá sa, že by na tieto obvinenia súperi reagovali s veľkým zanietením a prekvapene sa tváril aj Mario Isola. „Na našich dátach nevidím nič zvláštne,“ povedal dlhoročný „zodpovedný vedúci“ za športové aktivity talianskej značky.
„Nemám žiadne dôkazy. Samozrejme, ako som povedal, je na FIA, aby rozhodla, čo bude robiť a či im môžeme pomôcť. My ich môžeme len podporovať. Ak môžeme niečo skontrolovať, alebo im poradiť, sme tu pre nich,“ pokračoval Isola.
„Ja však nemám vedomosť o nejakom probléme. Aj keď som o tom počul a snažil som sa pochopiť, prečo by to niekto robil. Mám určitú predstavu, ale zvyšok je v rukách FIA,“ dodal taliansky inžinier.
Z technického hľadiska je ťažké si to predstaviť. Red Bull sa však údajne opiera o vlastné skúsenosti s podobnými inováciami. Okrem toho, s každým tímom spolupracuje technik Pirelli – ku každému je priradený jeden –, ktorý pracuje pre dodávateľa pneumatík a má prístup do garáže. Ak by sa s pneumatikami robilo niečo nekalé, nevšimol by si to?
Isola však priznáva, že plnenie pneumatík vodou je, teoreticky, možné a pomerne jednoduché. Na druhej strane, dôsledky sú zložité a nie nevyhnutne pozitívne. „Dá sa to urobiť veľmi ľahko. Máte ventil a jednoducho tam napustíte vodu,“ vyhlásil šéf Pirelli.
„Ako to však funguje, je úplne odlišný príbeh. V podstate ide o tepelný efekt a prenos tepla medzi pneumatikou a ráfikom, ktorý by mal zabezpečiť väčšiu konzistenciu alebo menšiu degradáciu pneumatiky, ale tým stratíte kontrolu nad tlakom. Ak máte vo vnútri pneumatiky paru, strácate kontrolu nad tlakom a ten sa zvyšuje,“ vysvetlil Isola.
Red Bull pritom avizuje, že takéto počínanie by nebolo využívaním šedej zóny, ale priamym porušením pravidiel FIA. Federácia pred niekoľkými rokmi vydala technickú direktívu a tá niečo také zakazuje. „Prijali ju pred niekoľkými rokmi, keď sa o tom diskutovalo. Hovorili sme aj o špeciálnych plynoch. Objavili sa náznaky, že niektoré tímy plnia pneumatiky plynmi, aby lepšie kontrolovali tlak,“ povedal Isola.
V tejto súvislosti sa hodí pripomenúť, že Pirelli dodáva svoj produkt naplnený a nahustený. Tímy teda, teoreticky, okrem zmeny tlaku v stanovených mantineloch, v podstate nemôžu s gumami manipulovať a na prácu s nimi dohliadajú aj špecializovaní zamestnanci firmy.
„Gumy plníme suchým vzduchom, ako je to uvedené v pravidlách. V technickej direktíve stojí, že akákoľvek úprava pneumatiky je zakázaná. Ak dôjde k porušeniu tohto nariadenia, potrebujete na to jasný dôkaz,“ dodal Isola.
- Značky
- Mario Isola
- Pirelli