logo F1online.sk

Móda v zoškrabovaní laku pokračuje, čierna na Haase je vraj iba holý karbón

Haas VF-23
© Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík10. 2. 2023

Boj s váhovým limitom nám v úvode sezóny 2022 priniesol nečakané „módne trendy“. Monoposty boli na predsezónnych testoch jagavé a nablýskané, no ako sa nám postupne rozbiehal nový ročník, farby z nich postupne mizli až sa autá zmenili takmer na nepoznanie. V roku 2023 by ste očakávali, že väčšina „odtučňovacích diét“ bude hotová a tímy nebudú úspory na váhe hľadať radikálnymi spôsobmi. Nuž, zrejme sme sa mýlili.

Alfa Romeo i Haas vymenili na svojich lakoch bielu za čiernu. A nie je to žiadna náhoda. Ak totiž obľubujete čiernu a tmavé farby, nemusíte sa nevyhnutne tešiť. Napohľad síce Alfu Romeo a Haas zdobí množstvo čiernej, v reálnom živote tam však uvidíte holý karbón.

Je známe, že kompletné nalakovanie monopostu znamená šesť kilogramov na váhe, čo nie je vôbec málo. Asi teda vieme pochopiť historku z továrne Williamsu v Grove, keď inžinieri prišli na marketingové oddelenie stajne a milo sa opýtali svojich kolegov, či by bolo možné zoškrabať celý lak a ušetriť tak celých šesť kilogramov. To sa síce nepodarilo dosiahnuť, ale pohľad na neskoršie „sfarbenie“ Williamsu, McLarenu a ďalších tímov navráva, že inžinieri boli vo väčšine marketingových oddelení viac ako úspešní a rozhodne sa im podarilo ušetriť aj niekoľko kilogramov.

Aj po roku s týmito pravidlami však boj s nadváhou zrejme bude pokračovať. V tejto sezóne má byť všetko opäť tuhšie, spevňujeme podlahy a podvozky kvôli novým technickým pravidlám, máme tu aj nové pneumatiky; to všetko si od tímov vyžiadalo reakciu. Najprv mali byť monoposty ľahšie, z minuloročných 798 kilogramov sa mal váhový limit znížiť na 796, ale aj túto zmenu si napokon v F1 rozmysleli.

A vidieť to aj na tohtoročných módnych trendoch. Alfa Romeo i Haas sa vzdali tradičných bielych prvkov a pristúpili k tmavým farbám. Je známe, že chromované alebo metalické sfarbenie váži viac, kým matným sfarbením ušetríte pár gramov. Najviac sa však dá ušetriť tým, že autá nenalakujete vôbec, a presne to sa podľa štúdie Auto Motor und Sportu aj stalo.

Aj keď na Alfe Romeo červená pôsobí naďalej dominantne, pri pohľade na niektoré uhly je zrejmé, že prevažuje čierna. Tím má čierne predné i zadné krídlo – jedinou výnimkou je talianska trikolóra a nápis Alfa Romeo vzadu, ale tá opäť pokrýva len jednu jeho klapku –, boky monokoku, bočnice a ďalšie časti zostali taktiež nenatreté.

Alfa Romeo

Ešte radikálnejšiu diétu má za sebou Haas. Po tom, čo vlani vykopli Uralkali, zostal monopost snehobiely a takmer bez reklám, čo vždy vyvoláva veľké sympatie a pripomína niekdajší príbeh veľkého outsidera Brawn GP. V tomto roku sa Haas odel do kabátu iného veľkého outsidera – tímu Minardi.

„Transformácia v Haase bola ešte extrémnejšia, hoci diéta nebola z prvých obrázkov taká zrejmá. Na počítačových obrázkoch to vyzerá, že niekdajšie zväčša biele sfarbenie skrátka nahradilo čierne, avšak my sme sa z amerického tímu dozvedeli, že toto nie sú načierno nafarbené časti monopostu, ale holý karbón,“ píše nemecký Auto Motor und Sport.

V podstate všetko, čo na obrázkoch nového Haasu vyzerá ako čierna, bude podľa AMuS-u iba holý karbón. Zelenú tomu dali dokonca aj sponzori. Čierne sfarbenie a svetlé logá totiž na televíznych kamerách iba pridajú na kontraste a viditeľnosti, takže všetci sú spokojní.

Súvisiace články