logo F1online.skF1online.sk

Alfa chce nájsť stratenú prednosť, intenzívne pracovala aj na zadnej časti auta (+SLIDER)

Alfa Romeo C43
© Alfa Romeo
Milan Kubala
Milan Kubala7. 2. 2023

Zisk šiesteho miesta v Pohári konštruktérov bol pre Alfu Romeo veľký úspech. Teraz je načase spraviť ďalší krok vpred. Inžinieri zo švajčiarskej stajne avizujú, že by im v tom malo pomôcť niekoľko noviniek na monoposte a pokus nájsť svoju stratenú silu.

Alfa Romeo v utorok ráno predstavila monopost C43, ktorý rozpútal oveľa živšie debaty ako stroje z dielní Haasu, Red Bullu a Williamsu. Alfa totiž ukázala auto, s ktorým chce vyraziť na trať už v piatok pred začiatkom predsezónnych testov. Využije na to jeden zo svojich filmovacích dní.

Čo sa teda na monoposte zmenilo okrem podlahy, ktorú bolo nutné upraviť podľa nových technických pravidiel F1? “Koncentrovali sme sa najmä na zadnú časť monopostu. Chceli sme nabrať dostatok odvahy na to, aby sme sa v zadnej časti pustili do ďalších krokov z hľadiska čistého výkonu. To nám otvorilo dvere k mnohým ďalším riešeniam, ktoré sme vlani nevedeli implementovať,” rozhovoril sa o hľadaní potenciálu Jan Monchaux, technický riaditeľ Alfy Romeo.

Monchaux prezradil, že monopost C43 sa pýši novým zadným zavesením a novým zapuzdrením prevodovky. Tieto zmeny spustili domino, ktoré inžinierom umožnilo pohrať sa z rozložením ďalších a ďalších komponentov, najmä chladenia. “Akonáhle sme ho umiestnili, mohli sme začať pracovať na karosérii.”

Technické oddelenie dospelo ku konečnému riešeniu, ktoré vlani nebolo možné nasadiť. “Výkonnostne sme takpovediac narazili na strop. Aby sme sa dostali na ďalší level, museli sme spraviť všetky tieto zmeny. Bola to hotová púť, pretože sme museli prerobiť rozsiahlu a komplexnú časť auta.”

“Investovali sme veľa úsilia do druhej polovice auta. Prednú časť budeme vyvíjať následne, a to v priebehu sezóny,” ozrejmil Jan Monchaux, ktorý sa zaraz vrátil k zadnej časti.

Vlaňajšie riešenie závesov či prevodovky inžinierom zväzovalo ruky, preto boli zmeny životne dôležité. Novinky na monoposte odomknú aj aerodynamický potenciál auta. “Po stránke karosérie ide o pomerne výraznú zmenu, tiež odvádzanie horúceho vzduchu z chladičov, keď si ho porovnáme s minulým rokom. Nie je to revolúcia, podobné riešenia sme na rošte videli už vlani, ale je to vec, ktorú sme bez výraznejšej zmeny v architektúre nemohli implementovať.”

Pri pohľade na tohtoročný monopost Alfy Romeo (slidery nájdete na konci článku) si môžeme všimnúť práve väčšie otvory v oblasti horného ochranného oblúka. Je pravdepodobné, že Monchaux svojimi slovami o novom usporiadaní chladenia naznačuje, že časť chladičov bola presunutá z bočníc na centrálnu líniu monopostu. Vlani sa pre niečo podobné rozhodol Alpine, ktorý to však dotiahol do extrému.

Zmena v rozložení chladičov by podľa Monchauxa mala umožniť efektívnejšie chladenie a odvádzanie horúceho vzduchu. Minimalizácia negatívnych vplyvov tohto “odpadového” vzduchu na prúdenie okolo bočníc, podlahy a zadného krídla bude mať blahodarný efekt na tvorbu prítlaku i zmenšovanie odporu.

Alfa Romeo má však priestor na zlepšenie aj v iných oblastiach ako v zadnej časti auta. A to nezanedbateľný. Len si spomeňme na to, ako často vlani z pretekov vypadávala, čím sa ukracovala o drahocenné body. Kuan-jü Čou nevidel šachovnicovú vlajku v troch z úvodných ôsmich pretekov a po stránke spoľahlivosti ani ďalšie veľké ceny neprebehli bezproblémovo. Obaja piloti vypadli napokon po štyrikrát pre problémy so spoľahlivosťou.

Zhrnuté podčiarknuté, Alfa Romeo v sezóne 2022 odjazdila najmenej pretekových kôl zo všetkých desiatich tímov. To je v príkrom rozpore so sezónami 2019, 2020 a 2021, v ktorých sa pýšila znamenitou spoľahlivosťou. V štatistike odjazdených pretekových kôl vtedy obsadila dve druhé a jedno tretie miesto.

Za túto štatistiku sa body, samozrejme, neudeľujú, no aby ste mohli bodovať, potrebujete zvládnuť predpísanú dĺžku pretekov. Zo spoľahlivosti sa preto počas zimy stala “veľká téma”, konštatuje Jan Monchaux.

“Vlani sme nemali takú dobrú spoľahlivosť ako v predchádzajúcich rokoch. Po tejto stránke nás čakala kopa práce. Historicky sme z tohto hľadiska boli vždy veľmi silní, ale vlani sme prišli o jednu z našich najväčších predností,” uvedomuje si technický šéf tímu. “Na aute sme teda zmenili množstvo vecí, ale takisto po stránke interných procesov. Počas zimy to bol jeden z hlavných bodov.”

Neuspokojivá spoľahlivosť častokrát ide ruka v ruke so snahami o znižovanie hmotnosti. Inžinieri sa v rôznych častiach auta snažia použiť absolútne minimum materiálu, čo niekedy nedopadne šťastne. V sezóne 2023 budú tímy naďalej bojovať s hmotnosťou svojich monopostov, no už menej ako pred rokom. A Alfa Romeo si pomohla aj populárnym žolíkom: Nemalá časť karosérie bola odľahčená o vrstvu bieleho náteru.

Tímu zostáva dúfať, že na bahrajnských predsezónnych testoch všetko prebehne hladko a nezopakuje sa scenár z minulého roka. “Dúfam, že nie. Tentoraz máme len trojdňové zimné testy. Keby sme sa ocitli v rovnakej situácii ako vlani, bola by to nočná mora.”

“Ak strávime poldruha dňa v garáži snažiac sa opraviť auto ako vlani počas testov v Barcelone, tak náš štart sezóny bude vážne ohrozený,” uvedomuje si vážnosť situácie Monchaux, ktorý dúfa, že technika dostane vydýchnuť aj zásluhou zmien v pravidlách, ktoré majú minimalizovať poskakovanie. “Dúfam, že tieto zmeny pravidiel a naša práca pri vývoji novej podlahy to odsunula tak ďaleko, že sa už poskakovanie nevráti.”

A keďže testy sú len trojdňové, o to dôležitejšie bude využiť svoje filmovacie dni na preverenie spoľahlivosti. Alfa Romeo sa vo februári chce predstaviť na okruhu Catalunya.

“Budeme sa musieť rozbehnúť rýchlo. Auto vyvíjame v podstate virtuálne na počítačoch a vo veternom tuneli. Prvé jazdy sú veľkým míľnikom. Musíme sa uistiť, že rozloženie chladenia, vedenie hydrauliky a elektroniky funguje. Verte mi, toto je ozajstná nočná mora,” pousmial sa francúzsky inžinier. “Dúfame, že budeme mať presne nula problémov so spoľahlivosťou a akonáhle zasvietia zelené svetlá, tak budeme na trati, až kým nenaskočí červená. Potrebujeme maximalizovať odjazdené kilometre. To je najlepší spôsob, ako sa presvedčiť o svojej spoľahlivosti.”

Súvisiace články

Diskusia