logo F1online.skF1online.sk

Zásahy do podláh nahrávajú veľkým tímom, povzdychol si technický riaditeľ Alfy Romeo

Alfa Romeo C43
© Alfa Romeo
Milan Kubala
Milan Kubala7. 2. 2023

Monoposty pre rok 2023 sú do veľkej miery priamymi potomkami svojich predchodcov. To však neplatí v niektorých oblastiach, v ktorých sa FIA rozhodla zmeniť technické pravidlá. V Alfe Romeo priznávajú, že tieto zmeny ich aj trochu nasrdili, keďže uprostred vývojového cyklu im hodili nemalé poleno pod nohy. Tým znevýhodnili menšie stajne.

Vo všeobecnosti platí, že čím dlhšie je daná sada pravidiel v platnosti, tým sú si monoposty vyrovnanejšie. V sezóne 2023 sa však nepodarí maximalizovať efekt vyrovnávania výkonov. FIA sa totiž po letnej prestávke rozhodla upraviť technické pravidlá, čím spravila škrt cez rozpočet najmä menším tímom.

“My máme radi zmeny. Keď sa pravidlá menia, predstavuje to novú príležitosť,” uviedol najskôr technický riaditeľ Alfy Romeo Jan Monchaux, no hneď vysvetlil, prečo táto konkrétna zmena pravidiel mu nie je pochuti. “Trochu nás nahnevalo načasovanie, pretože o všetkom bolo rozhodnuté veľmi neskoro. Takéto neskoré zmeny nahrávajú väčším tímom.”

Monchaux počas predstavenia monopostu C43 prezradil, že jeho vývoj sa začal už “pár týždňov” po štarte minuloročnej sezóny. Keďže FIA odklepla zmeny až v auguste, inžinieri museli časť svojej práce prerobiť. S tým mali, prirodzene, najmenšie problémy top tímy, keďže majú aj najviac ľudí.

“Zmeny sa týkajú najmä podlahy. FIA sa rozhodla zodvihnúť jej okraje o pätnásť milimetrov,” vysvetlil Monchaux jedno z opatrení, ktoré majú pomôcť odstrániť poskakovanie monopostov a s tým spojené zdravotné riziká. “Tých pätnásť milimetrov neznie ako veľa, ale stačilo to na to, aby sme sa rozpačito poškriabali po hlavách. Pre tieto nové pravidlá sme museli prerobiť celú podlahu a zadnú časť auta. Zatiaľ som však spokojný s tým, aký sme dosiahli progres.”

Francúzsky rodák odmietol prezradiť, či Alfa Romeo C43 bude aj napriek tomuto škrtu z hľadiska čistých časov na kolo rýchlejšia ako pred rokom. Očakáva však, že medzi tímami sa vytvoria rozdiely.

“Táto zmena pravidiel má u všetkých rádovo dopad, povedzme, 0,5 sekundy na kolo, plus-mínus jednu desatinku. Nepochybujem však, že väčšine tímov sa podarí vykompenzovať tieto straty. Potom ide už len o to, koľko sa vám toho v aute podarí nájsť pred štartom sezóny,” vysvetľuje 44-ročný nástupca Simona Restu.

Jan Monchaux auto ešte pred predstavením označil za “celkom sexy”. Na trati však nebude rozhodovať vzhľad, ale údaj na stopkách. V Hinwile si preto uvedomujú, že tento rok bude nesmierne dôležitý aj sezónny vývoj. Napokon to platilo aj vlani.

“V minulom roku sme mali veľmi silný štart, no od istého bodu sme mali trochu problém zvýšiť výkon monopostu. Čaká nás sezóna pozostávajúca z 23 veľkých cien. Vlani sme sa naučili, že sezóna sa končí až po poslednom kole v Abú Zabí. Práve v tom kole sme obsadili šieste miesto, keď sme skončili polovicu sekundy pred Vettelom,” pripomenul napínavý boj o pozíciu v konštruktéroch.

Vzápätí pokračoval: “Zažili sme vrcholy, zažili sme pády, ale zo všetkých hodnotení veľmi jasne vysvitlo, že ako tím sa nesmieme vzdať. Prvé preteky budú také, aké budú. Možno budeme veľmi dobrí, možno nás čaká tak trochu sklamanie.”

“Ale dobre, obrátime list, pretože nás stále čaká 22 pretekov. Nemám pochýb, že títo chlapci, ale aj tím doma, ktorý pozostáva z nejakých 500 ľudí, bude veľmi tvrdo tlačiť na to, aby zachránil všetko, čo zachrániť treba, alebo budoval náš náskok, ak sa ocitneme na vyšších pozíciách stredu poľa,” doložil Monchaux.

Súvisiace články

Diskusia