Štatistiky a fakty po VC Španielska 2020 | Magazín F1 - F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Španielska 2020

Po štarte VC Španielska 2020
zdroj: Pirelli Motorsport

Nedeľná Veľká cena Španielska na okruhu Catalunya pri Barcelone priniesla ďalšie historické zápisy do štatistík F1, o ktoré sa postarali Lewis Hamilton, Sebastian Vettel či Kimi Räikkonen.

Lewis Hamilton zaknihoval štvrté víťazstvo v sezóne a piate na španielskej Grand Prix opäť dominantným spôsobom. Triumf, pole position a 307,104 km vo vedení. Úradujúci majster sveta zaznamenal už 21. kariérne víťazstvo systémom štart-cieľ (druhý Ayrton Senna ich zaznamenal 19). 35-ročný Brit nezadržateľne smeruje k prekonaniu všetkých najzásadnejších jazdeckých rekordov v histórii F1, ktoré ešte patria Michaelovi Schumacherovi. Catalunya pripravila Schumiho o rekord v počte pódií. Lewis si pripísal 156. umiestnenie v najlepšej trojke vo svojej 256. veľkej cene. Michael skončil na bedni 155-krát z 307 štartov.

Schumacherových 68 pole positions prekonal Hamilton ešte v Taliansku 2017 a v sobotu si vyjazdil už po 92. raz prvé miesto na štarte. Je vysoko pravdepodobné, že Hamilton pokorí 100 pole positions ešte v tejto sezóne, aj keď zákaz využívania motorových párty režimov v kvalifikáciách od nasledujúcej VC Belgicka môže, teoreticky, oddialiť prekonanie tohto okrúhleho míľnika na budúcu sezónu. Úradujúci majster sveta štartoval v Španielsku už 150-krát z prvého radu. V tejto štatistike Hamilton suverénne vedie historické poradie pred Schumim (116).

Pre Lewisa bolo španielske víťazstvo už celkovo 88. v kariére a ak sa mu podarí vyhrať na nasledujúcich troch veľkých cenách, môže vyrovnať Schumiho historický rekord v počte víťazstiev (91) na VC Toskánska na okruhu Mugello, ktorá bude pre Ferrari jubilejná tisíca v F1.

Na konci sezóny by Lewis mohol dorovnať najdôležitejší rekord zo všetkých. Siedmym titulom by sa na čele historického poradia ocitol bok po boku fenomenálneho Nemca. Zdá sa, že v tejto sezóne mu v tom môže zabrániť už iba jeden jazdec. Nádeje Schumacherových priaznivcov sa upierajú na Maxa Verstappena. Pilot Red Bullu Racing jazdí na približne rovnakej úrovni ako Hamilton, ale na jeho detronizovanie by potreboval dve veci. Rýchlejší monopost a rýchlejšieho tímového kolegu. Holanďan však má o motiváciu navyše postaranú. Stále má šancu stať sa najmladším majstrom sveta v histórii F1. Sezóna 2020 mu však ponúka poslednú možnosť, preto Red Bull a Honda nesmú zaspať na vavrínoch.

Najmladším majstrom sveta je naďalej Sebastian Vettel. Nemec prvýkrát bodoval hneď pri svojom debute v F1 na VC USA 2007. Monopost BMW-Sauber doviedol do cieľa na ôsmom mieste a v Indianapolise získal vtedy prvý bodík. O 13 rokov neskôr a po odjazdení 245. pretekov pokoril Seb iba ako druhý pilot v histórii F1 3000 bodov (3001). Na prekonanie tejto méty stačilo Vettelovi v Španielsku aj šesť bodov za siedme miesto. Pre úplnosť, prvý, kto pokoril míľnik 3000 bodov, nie je nikto iný, ako Lewis Hamilton. Šesťnásobný majster sveta vedie historické poradie s 3563 bodmi. Samozrejme, táto štatistika stratila z hľadiska histórie F1 výpovednú hodnotu po zmene bodovacieho systému v roku 2010, keď za víťazstvo býva jazdec odmenený až 25 bodmi oproti desiatim, ktoré sa udeľovali do roku 2009.

Kimi Räikkönen odjazdil v nedeľných pretekoch viac ako 300 kilometrov. Stačilo mu to na pokorenie Fernanda Alonsa v počte odjazdených pretekových kilometrov v histórii F1. Iceman doteraz odkrúžil v kráľovnej motošportu v 319. Grand Prix už takmer 84 000 km, čo je viac ako ekvivalent dvoch obvodov Zeme (obvod rovníka je 40 075 km).

Samotný priebeh Veľkej ceny Španielska neponúkol nič svetoborné, ale z pohľadu štatistík priniesla viacero zaujímavostí, ktoré znovu zosumarizoval Auto Motor und Sport.

  • Sebastian Vettel siedmym miestom dosiahol na španielskej GP druhý najhorší výsledok v kariére. Vo farbách Scuderie Toro Rosso nedokončil v roku 2008 španielske preteky po kolízii s Adrianom Sutilom (Force India).
  • Valtteri Bottas tretím miestom na okruhu Catalunya zaznamenal už 50. pódium v kariére. V historickom poradí sa dotiahol na Jensona Buttona na 15. mieste. Pred ním je krajan Mika Häkkinen s 51 pódiami. Najúspešnejším Fínom v tejto štatistike je Kimi Räikkönen (5. miesto a 103 pódií).
  • Aktuálna sezóna 2020 je v poradí už siedmou v hybridnej ére. Tá začala v roku 2014 a Lewis Hamilton si vtedy na VC Španielska vyjazdil pole position časom 1:25,232 min. V sobotu mal Lewisov najrýchlejší čas kvalifikácie hodnotu 1:15,584 min., čo činí rozdiel takmer neuveriteľných 10 sekúnd.
Mercedes
  • Od roku 2013 vyhrala kvalifikáciu na VC Španielska iba stajňa Mercedes (5x Hamilton, 2x Rosberg, 1x Bottas). Zároveň, až na rok 2017, si Mercedes vždy vyjazdil prvý rad na štarte. Kvalifikačnú hegemóniu strieborných šípov vtedy prekazil Sebastian Vettel na Ferrari druhým miestom na štarte.
  • Už po 200. krát dosiahol pole position monopost s motorom Mercedes. Ten už má na dostrel lídrov historického poradia – Renault (213) a Ferrari (229).
  • Monoposty s pohonnou jednotkou Mercedes viedli aspoň jedno kolo už v 29. Grand Prix po sebe, čo je druhá najdlhšia séria v histórii. V nedeľu sa podarilo prekonať sériu motorov Ford-Cosworth, ktorá trvala od Švédska 1976 až po Argentínu 1978. Tá najdlhšia patrí naďalej motoru Renault. V polovici 90. rokov bol na čele pretekov aspoň jedno kolo v 44 veľkých cenách v rade.
  • Hamilton dosiahol v rámci veľkých cien Španielska štvrté víťazstvo po sebe (celkovo piate). Štyrikrát v rade vyhral predtým aj VC USA v Austine a VC Veľkej Británie v Silverstone. V oboch prípadoch to bolo v rokoch 2014-2017.
Red Bull Content Pool
  • Iba prví traja jazdci (Hamilton, Verstappen, Bottas) zajazdili v španielskych pretekoch plný počet kôl. Zvyšok štartového poľa dostal minimálne jedno kolo. Naposledy sme také niečo zažili v Rakúsku 2018, keď vyhral Max Verstappen (Red Bull Racing) pred oboma jazdcami Ferrari (Räikkönen a Vettel). Obaja jazdci Mercedesu vtedy nedokončili preteky pre technické problémy.
  • Hamilton bodoval už v 39. pretekoch v rade. Naposledy vyšiel bodovo naprázdno v spomínanom Rakúsku 2018. Treba podotknúť, že Brit mal aj šťastie. Rekordná šnúra by nebola na svete, nebyť penalizácie oboch jazdcov Alfy Romeo na pamätnej VC Nemecka 2019. Aj historicky druhú najdlhšiu bodovú sériu má na konte úradujúci majster sveta. Medzi Japonskom 2016 a Francúzskom 2018 bodoval nepretržite 33-krát. Je neuveriteľné, že za necelé štyri sezóny nebodoval iba jediný raz.
  • Max Verstappen stál na pódiu piatykrát v rade.
Red Bull Content Pool
  • Prekliatie tretieho miesta na štarte španielskych pretekov pokračuje. Podľa štatistík F1, Veľkú cenu Španielska doteraz nikdy nevyhral jazdec štartujúci z tretieho miesta, pokiaľ sa preteky jazdili za suchých podmienok.
  • Už štrnásťkrát v kariére zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov Valtteri Bottas. Z toho vo farbách Mercedesu 13-krát a raz v stajni Williams (VC Ruska 2014).
  • Racing Point (predtým Force India) zopakoval svoj úspech z VC Španielska 2017, kde tiež obsadil štvrté a piate miesto v pretekoch. V nedeľu sa o to postarali Stroll a Pérez, pred tromi rokmi Pérez a Ocon.
McLaren
  • Carlosovi Sainzovi sa na domácej pôde darí. Od roku 2015 vždy v Barcelone bodoval – postupne v tímoch Scuderia Toro Rosso, Renault a McLaren dosiahol 9., 6., 2×7., 8. a 6. miesto.
  • Prvýkrát nedokončil Charles Leclerc preteky v monoposte Ferrari pre technické problémy.
  • Lando Norris (McLaren) sa v priebehu tejto sezóny zakaždým dostal do Q3.
  • Max Verstappen (Red Bull Racing), Pierre Gasly (AlphaTauri) a George Russell (Williams) v doterajšom priebehu sezóny vždy vyhrali interný kvalifikačný súboj nad svojimi tímovými kolegami.
Scuderia Ferrari Press Office
  • Deviate miesto v kvalifikácii znamenalo pre Charlesa Leclerca (Ferrari) najhorší kvalifikačný výsledok tejto sezóny na suchu. V upršanej štajerskej kvalifikácii skončil jedenásty.
  • Sebastian Vettel (Ferrari) sa druhýkrát po sebe a tretí raz celkovo nedostal do Q3.
  • Kimi Räikkönen prvýkrát dostal Alfu Romeo do Q2. Jeho tímový kolega Antonio Giovinazzi prvý raz obsadil v kvalifikácii posledné miesto.

Možno vás zaujme

Komentáre