logo F1online.sk

Iba štvrtina madridského okruhu má mestský charakter, v pláne je aj klopená zákruta

IFEMA, Madrid
© Wikimedia Commons
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 1. 2024

Budúcnosť patrí Madridu. Liberty Media v utorok potvrdila, že Veľká cena Španielska sa o niekoľko rokov presťahuje do hlavného mesta krajiny. Osud Barcelony nateraz nie je známy, ale aj keď okruh Catalunya nepatrí medzi najpopulárnejšie v kalendári, ohlásenie Madridu sa stretlo s mnohými negatívnymi reakciami. Ďalší mestský okruh? Nuž, vedzte, že v Madride nevznikne tradičná mestská trať.

Pre fanúšikov, ktorí neholdujú mestským okruhom, je dobrou správou, že len 1,5-kilometra z celkovej 5,4-kilometrovej dĺžky tvoria bežne používané mestské cesty. Zvyšok má byť vybudovaný v najbližších rokoch špeciálne pre potreby Formuly 1. Horšou správou pre týchto ľudí je, že rovnaká myšlienka stojí za vznikom okruhu v Miami, ktorý taktiež nepatrí medzi najpopulárnejšie.

Okrem toho však trať v Madride zahŕňa niekoľko zaujímavostí, ktoré stoja za zmienku. Srdcom okruhu bude výstavná sieň IFEMA (podobne ako je v Miami Hard Rock Stadium). V blízkosti miesta vedie široká diaľnica, ktorá však nebude súčasťou okruhu. Ten bude v dvoch miestach prechádzať popod ňu. Vzniknú tak dva krátke tunely pretekárskej trate, ktoré budú v podstate oddeľovať areál výstaviska a permanentnú časť trate. Tá má ešte len vyrásť v podstate na zelenej lúke, ktorá v súčasnosti nie je zastavaná.

Jedným z kľúčových mužov, ktorí stoja za usporiadaním trate, je šéf výkonnosti monopostov F1 Craig Wilson. Bývalého inžiniera Mercedesu a Williamsu najal ešte v roku 2017 Ross Brawn. Wilson pracuje s dátami a simuláciami, aby vytvoril čo najvzrušujúcejší okruh, ktorý ponúkne dobrú šou.

Ten pre oficiálne stránky F1 potvrdil, že konečný návrh ešte nie je hotový. Podľa jeho slov však „existuje priestor“, aby na najsevernejšom cípe okruhu vznikla klopená desiata zákruta, nie nepodobná tej v Zandvoorte. Plán počíta s tiahlou pravotočivou zákrutou, ktorá by sa dala naklopiť, aby krátka rovinka do brzdenia v jedenástej zákrute poskytla príležitosti na predbiehanie.

Podľa Wilsona „pokračujú diskusie o tom, ako ju nakloníme, aký druh naklonenia a aký profil zvolíme, aby sme v zákrutách jedenásť a dvanásť vytvorili príležitosti na predbiehanie“. Okrem toho poznamenal, že okruh bude na rozdiel od tradičných mestských tratí dosť členitý. Úsek existujúcich ciest od zákrut 7 až 9 sa za prvým tunelom spočiatku dvíha a potom „pomerne strmo klesá“.

Trať sa potom vracia k výstavisku IFEMA opäť tunelom popod diaľnicu. Má ísť o rýchly úsek, ktorý Wilson opísal slovom „ambiciózny“ a dodal: „Myslím si, že to bude pre jazdcov dobrá výzva.“