logo F1online.sk

Symonds v 69 rokoch ruší plány na dôchodok: Ešte nejaký čas s vami pobudnem

Pat Symonds
© Twitter/Williams
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík16. 1. 2023

Striedanie stráží na čele Formuly 1, ale napokon len také polovičné. Po skončení sezóny 2022 mali náš milovaný šport navždy opustiť dvaja šéfovia – Ross Brawn a Pat Symonds. Napokon však do zaslúženého dôchodku odišiel len prvý menovaný, ten druhý si to napokon rozmyslel.

Niektorí muži z prostredia Formuly 1 skrátka nie sú stvorení na odpočinok a ničnerobenie. Len si spomeňme na takého Bernieho Ecclestona, do dôchodku sa nechystá ani Helmut Marko a podobný osud by mohol stretnúť aj ostrieľaného Pata Symondsa.

Ten sa spolu s Brawnom podieľal na tvorbe súčasných pravidiel a od roku 2017 pracoval ako technický riaditeľ Formuly 1. Mierou vrchovatou teda prispel k vytvoreniu súčasnej generácie monopostov.

Na konci roka 2021 však bolo oznámené, že po roku 2022 opustia výkonný riaditeľ F1 Ross Brawn a jeho technický riaditeľ Pat Symonds svoje kancelárie. Pat si to však so svojimi plánmi na odpočinok akosi rozmyslel.

„Minulé leto som mal v pláne odísť do dôchodku,“ povedal Symonds. „V skutočnosti som podal výpoveď, ktorá bola prijatá. Potom sa o tom však dozvedel Stefano Domenicali a ten povedal niečo v tom zmysle, že to nie je dobrý nápad.“

„Zostávam teda tu, pokračujem v práci a ešte tu s vami nejaký čas pobudnem,“ dodal s úsmevom.

Toto je bezpochyby jeden z najskúsenejších mužov vo Formule 1. Začínal s tímom Toleman ešte na začiatku 80. rokov. Táto stajňa sa neskôr pretransformovala na Benetton a potom Renault F1, pričom Pat to všetko sledoval takpovediac z prvého radu.

Už nie v prvom rade, ale priamo na javisku mal byť počas aféry Crashgate a pri úmyselnej nehode Nelsona Piqueta na Veľkej cene Singapuru. Po súdnych ťahaniciach a následnej dohode s FIA nemohol byť súčasťou Formuly 1, avšak bolo mu umožnené pracovať v úlohe poradcu. Oficiálne sa tak vrátil v roku 2013 ako technický riaditeľ Williamsu a od roku 2017 ako technický riaditeľ F1.

Z tejto funkcie by sa mal podieľať aj na vytvorení nových technických pravidiel, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2026. Na tom spolupracuje s technickým tímom FIA pod vedením Nikolasa Tombazisa.

„Dali sme dokopy veľmi malý, ale zato veľmi talentovaný tím a vrátili sa späť ku koreňom,“ spomína Symonds na tvorbu nových pravidiel pre rok 2022.

„Mali sme pred sebou dva ciele. Prvým bolo zmäkčiť vplyv aerodynamických vírov za monopostom, pretože toho sa nie je možné zbaviť úplne a vždy tam bude. Druhým, vytvoriť auto, ktoré bude menej ovplyvnené týmito vírmi než v minulosti.“

„Vo všeobecnosti si myslím, že sa nám to podarilo. Videli sme, že tímy prišli s niekoľkými odlišnými riešeniami, autá vyzerali inak a jazdci si ich pochvaľovali. Štatistiky tiež dokázali, že autá jazdili bližšie pri sebe. Takže áno, myslím si, že je to solídny úspech,“ dodal Symonds.